پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۷۶۱۰

افزایش اختلال اینترنت در هفته گذشته

افزایش اختلال اینترنت در هفته گذشته
اختلال و قطعی اینترنت در دو هفته گذشته نسبت به دو ماه گذشته که محدودیت جز جدا نشدنی اینترنت در کشور بوده، افزایش یافته است.

به گزارش فراز به نقل از آی تی ایران، شرکت ابردراک، که در زمینه خدمات ابری فعالیت می‌کند این اختلال‌ها در هفته گذشته را در گزارشی تایید کرده و شایع‌ترین مشکلات شبکه اینترنت در هفته گذشته را گزارش داده است.

طبق این گزارش اختلال ارتباطات بین شهری در ساعاتی از روز دیده شده است. به طور دقیق اختلال ارتباطات بین استانی در هفته‌های گذشته به شکل تقریبی از بازه زمانی ۸ صبح تا ۱۱ و در ساعت ۵ تا ۷ بعد از ظهر به صورت مکرر اتفاق افتاده است.

این اختلال‌ها نه تنها به صورت بین شهری بلکه به صورت درون شهری هم وجود داشته است. در گزارش ابر دراک آمده که اختلال ارتباط بین چند دیتاسنتر در شهر تهران در ساعاتی از روز نمونه‌ای ازا ین اختلال است. ابر دراک اعلام کرده که به نظر می‌رسد این اتفاق‌ها به خاطر تغییرات در حال اعمال روی زیرساخت اینترنت باشد و ایجاد اینگونه اختلال از سوی دیتاسنترها صورت نگرفته است.

همچنین در روزهای اخیر، تغییرات روی برقراری ارتباط‌های زیرساختی از قبیل تانل‌ها اعمال می‌شود و پروتکل‌های Tunneling مورد هدف قرار گرفته است.

همچنین گزارش ابر دراک نشان می‌دهد که در هفته گذشته ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت محدود انجام شده است.

طبق بررسی ابر دراک، سرعت آپلود به طور موثر به ازای هر اتصال محدود شده است. این اختلال در سطح زیرساخت شبکه اتفاق میافتد. براساس گزارش ابر دراک، چه برای اتصال به خارج و چه داخل ایران سرعت آپلود Connectionها محدود شده است، گاهی اوقات نیز این محدودیت برای اتصال‌های امن و غیر امن هم اعمال شده است.

همچنین مشکلات شدیدی روی اتصال به Repositoryهای توزیع‌های مختلف لینوکس اتفاق افتاده است. از آنجایی که گاهی اتصال به Repositoryها از پروتکل HTTP هم مورد استفاده است، ابر دراک نتیجه گرفته است که این محدودیت هم برای اتصال‌های امن و هم غیرامن اعمال شده است.

گزارش اخیر ابر دراک نیز این موضوع را نشان می‌دهد. ابر دراک اعلام کرده که در هفته گذشته پورت‌های Well-Known بسته شده‌اند. طبق گزارش این شرکت ابری اختلال روی پورت‌های Well-Known مانند پورت ۲۲ یا پورت‌های RDP یا هر پورت Well-Known که با TLS امن شده مثل پروتکل SSH، در دسترسی از خارج به داخل یکی از مشکل‌سازترین اتفاق‌های هفته گذشته بوده است.

ابر دراک در مثالی نوشته است که برای نمونه برای اتصال SSL از یک سرور خارج به داخلی و کپی یک فایل Backup، ئورت ۲۲ که Well-Known است و با TLS امن شده است، کار نمی‌کند، اما با پورت‌های دیگر مانند پورت ۲۵ کار می‌کند.

طبق ادعای ابر دراک این اختلال بیانگر این است که فیلترینگ در سطح شماره پورت هم در حال انجام است. همچنین ابر دراک اعلام کرده یکی دیگر از اختلال‌هایی که در پی دستکاری‌های انجام شده در DNS و مسیریابی به‌وجود آمده، عدم اتصال به ACME است که در نتیجه آن اختلال‌های در تولید SSL Certificate رایگان برای وب‌سایت‌ها به وجود آمده است.

 

منبع خبر : آی تی ایران
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!