پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۵۷۳۵۰

چرا رئیسی برای شنیدن صدای معترضان به دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر نمی‌رود؟

چرا رئیسی برای شنیدن صدای معترضان به دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر نمی‌رود؟
مازنی، نماینده ادوار مجلس می‌گوید: یش از اینکه ما به آشتی ملی فکر کنیم باید به گفتگوی ملی فکر کنیم... همه مثل شریعتمداری و مرعشی فکر نمی کنند. هر دو حسین هستند ولی این کجا و آن کجا بالاخره هر کدام به نحوی فکر می کنند اما می‌توان از ظرفیت هر دو طرف استفاده کرد نباید به سلیقه خودمان نگاه کنیم.

حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس، در پاسخ به اینکه در حال حاضر شرایط آشتی ملی فراهم است یا خیر گفت: بنده فکر می‌کنم بیش از اینکه ما به آشتی ملی فکر کنیم باید به گفتگوی ملی فکر کنیم. به عبارت دیگر در فضای سیاسی جامعه ایران ضرورت و فقدان گفتگوی ملی احساس می شود. در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که درباره حوادث و اتفاقاتی که در نقاط مختلف کشور رخ می‌دهد روایت‌های بسیار متناقضی ارائه می‌شود لذا تا زمانی که جنگ روایت‌ها ادامه داشته باشد و جامعه نتواند حقیقت آنچه که در صحنه سیاسی و اجتماعی اتفاق می‌افتد را پیدا کند نمی توانیم مباحثی نظیر آشتی ملی و یا مسائلی از این قبیل را مطرح کنیم. بر همین اساس در گام اول باید گفتگوی ملی مطرح شود و اولین دستور جلسه بحث ایجاد یک رسانه مستقل و یک جریان میانجی که روایت‌ها را تحقیق و بررسی کند و آنچه که حقیقت دارد را به مردم منتقل کند، مورد نیاز است چرا که از این طریق حداقل مردم در جریان واقعیت‌ها قرار می‌گیرند. 

 

قطع صدای معترض بدترین روشی است که نشان بدهند به صدای مخالف و منتقد گوش نمی‌دهند 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی درباره اینکه مسئولین گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات دارند یا خیر متذکر شد: در اصل ۲۷ قانون اساسی همه می‌توانند اعتراض کنند. از طرفی مقامات اعلام می‌کنند گوشمان برای شنیدن اعتراضات آماده است اما وقتی رئیسی به اسلامشهر رفت، یک جوان بلند شد و اعتراض کرد اما صدای اعتراض او را قطع کردند. دو نفر بسیار متین و مودبانه اعتراضات خود را بیان می‌کنند، رئیسی که رئیس جمهور است و مقام اول بعد از رهبری در کشور است حق این بود که سخنان آن جوان را قطع نمی‌کرد و تا پایان حرف او را گوش می‌کرد و یا نماینده‌ای در مجلس در حال تذکر و نطق است بلندگوی او را قطع می‌کنند. همه این موارد بدترین روشی است که نشان بدهند به صدای مخالف و منتقد گوش نمی‌دهند.

مازنی با اشاره به اجرای طرح صیانت به بهانه اعتراضات گفت: همچنین افرادی اعلام می‌کنند به دلیل اینکه کشورهای خارجی در اعتراضات ایران مداخله داشتند ما طرح صیانت را شروع کنیم طرح صیانت چه ربطی به اعتراضات دارد مگر فضایی مانده که صیانت نکرده باشیم؟ فکر می‌کنم ما کندترین اینترنت را در دنیا داشته باشیم البته پیش از این یکسری نرم‌افزارهایی نظیر توییتر و یوتیوب قبلا مسدود شده بود اما یکی دو تا در گلویشان گیر کرده بود که به بهانه اعتراضات آنها را هم بستند. بالاخره اینها مسائلی است که باید حل شوند. مردم باید زندگی عادی و معمولی داشته باشند، در این زندگی عادی منتقدین کار خودشان را می کنند و کسی که خلاف قانون کار کرده باشد براساس قانون با او رفتار شود و با تروریسم هم همان رفتاری شود که با داعش و منافقین شده است. در مجموع تحول خواهان، اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی نظیر خاتمی می‌توانند در جهت رفع ابهامات کمک کنند. علاوه بر این همچنین نهادهایی مثل مجمع روحانیون مبارز می‌توانند کمک کنند اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

او در پاسخ به اینکه رئیسی حاضر است با اصلاح‌طلبان گفتگو کند و جلسات گفتگوی ملی شکل بگیرد؟ خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم جمعی از شخصیت‌های سطح بالای اصلاحات ۸۰ دقیقه با رئیسی ملاقات داشتند. در آن جلسه حاضرین در جهت برداشت از وضع موجود و مشکلات موجود نقاط مشترکی داشتند و البته اختلاف نظرهایی هم بوده و یا از موضع هیئت رئیسه جبهه اصلاحات با شمخانی جلسه‌ای برگزار شد. علاوه بر این اصلاح‌طلبان با محسنی اژه ای دیدار داشتند. در مجموع این دیدارها انجام می‌شود اما انتظار داریم آثارش را در جامعه مشاهده کنیم. وقتی اعلام می‌شود صدای معترضین را گوش می‌دهیم به همان صورت عمل کنند. چرا رئیسی به دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر نمی‌رود؟ او می‌توانست در اوج روزهای اعتراضات به این دانشگاه‌ها برود، چهار تا جسارت می‌شد، چه اشکالی داشت؟ رئیسی به کارخانه‌های نیمه تمام سرکشی می‌کند، به طرح‌ها سرکشی می‌کند، توصیه می‌کند، کار خوبی است، اما ای کاش رئیسی قراری بگذارد جاهایی که مردم در حال اعتراض هستند، حرف می‌زنند، مکان‌هایی مانند خوابگاه دانشگاهی و فضای دانشگاهی برود، دو سه ساعت با آنها حرف بزند و ارتباط برقرار شود. نیازمند گفتگوی ملی هستیم که اگر به معنای واقعی احساس می‌کنیم آمادگی وجود دارد تبعا فهرست اسامی کسانی که می‌توانند در گفتگوی ملی موثر باشند را ارائه بدهیم.

 

با عارف، باهنر، ضرغامی و ابوترابی جلسات منظمی داریم

او ادامه داد: در مجلس دهم که طرح گفتگوی ملی را اعلام کرده بودیم فهرستی از چهره های شاخص جریان های مختلف کشور که می توانند موثر باشند تهیه کرده بودیم. در حال حاضر هم جلسات شورای گفتگوی ملی را در خارج از مجلس تشکیل دادیم و الان هم با عارف، باهنر، ضرغامی و ابوترابی جلسات منظمی داریم و مباحث چالشی و موضوعات مشترک را بحث می کنیم. بر همین اساس می‌توانیم در این جلسات فهرستی تهیه و ارائه بدهیم و به شکل گیری گفتگوی ملی کمک کنیم. علاوه بر این دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم جایگاه مناسبی برای برگزاری جلسات گفتگوی ملی است چنانکه در مواقعی به صورت غیررسمی از چهره‌های شاخص جریان های سیاسی مختلف دعوت می کردند. در مجموع بحران‌ها باید از طریق گفتگو حل شوند و دور میز گفتگو به تفاهم برسیم.

 

همه مثل شریعتمداری و مرعشی فکر نمی کنند هر دو حسین هستند ولی این کجا و آن کجا! 

مازنی در پاسخ به اینکه اسامی کدام چهره‌ها در لیست افراد موثر برای حل مسائل کشور وجود دارد؟ افزود: در فهرستی که دوره مجلس دهم با دوستانمان تهیه کرده بودیم و به نتیجه هم نرسیده بود بسیار دقت کردیم که از طیف های مختلف درون نظام افراد حضور داشته باشند. به هر حال افراد براساس اندیشه امام، قانون اساسی و اصول و سیاست های کلی حاکم بر کشور می توانند در این فضا قرار بگیرند. بعد هم اگر قرار باشد بحران ها را حل کنیم صرفا به خوش آمد و علایق افراد که برنمی گردد باید به مخالفان هم فرصت داد که دور میزی باشند، بنابراین خیلی نباید این ذهنیت باشد که از چه کسی خوشم می‌آید لذا در لیست از همه سلایق، دیدگاه‌ها و روش های مختلف وجود دارند همه مثل شریعتمداری و مرعشی فکر نمی کنند. هر دو حسین هستند ولی این کجا و آن کجا بالاخره هر کدام به نحوی فکر می کنند اما می‌توان از ظرفیت هر دو طرف استفاده کرد نباید به سلیقه خودمان نگاه کنیم.

او در پایان با اشاره به نقش رئیسی درباره پایان اعتراضات یادآور شد: در قانون اساسی نوشته نشده که رئیس جمهور مقام دوم است بلکه نوشته مقام اول پس از رهبری لذا رئیس جمهور جایگاه این چنینی دارد. علاوه بر این در عرصه بین المللی هم رئیس جمهور نماد کشور است و تنها مقامی است که به صورت مستقیم و در سطح ملی از مردم ایران رای می گیرد و منتخب ملت است. ضمن اینکه رئیسی که اهل تحرک است، به حالت نشسته کشور را اداره نمی کند به استان ها می رود، به پروژه ها سر می زند، می تواند در محدوده اختیارات و مسئولیت های خودش به بسیاری از ابهامات پاسخ بدهد یا حداقل اشکالات و انتقادات را دریافت و در جهت حل آنها گام بردارد. لذا به نظر می‌رسد رئیسی می تواند درباره ناآرامی‌ها نقش موثری داشته باشد.

 

منبع خبر : منیبان
منبع: منیبان
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!