جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۶۸۹۰

رافائل گروسی: لغو نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

رافائل گروسی: لغو نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران اوضاع را وخیم‌تر می‌کند
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که امیدوار است نشست فنی برنامه‌ریزی شده با تهران برای از بن بست خارج کردن پرونده اختلافات موجود با ایران در زمان مقرر انجام شود.

این در حالیست که در پی بالا گرفتن تنش میان تهران و آژانس بواسطه تصویب احتمالی قطعنامه‌ای علیه تهران به پیشنهاد آمریکا و تروئیکای اروپایی در روز پنجشنبه، مقامات ایرانی نسبت به لزوم انجام این سفر ابراز تردید کرده‌اند.

به نظر می‌آید که تهران برنامه سفر هیئت نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با هدف جلوگیری از صدور قطعنامه‌ای تازه علیه ایران در شورای حکام به بعد از نشست فصلی این نهاد موکول کرده بود اما عزم قدرت‌های غربی برای محکوم کردن عدم همکاری تهران با آژانس ممکن است به کل زمینه لغو این سفر را فراهم کند.

رافائل گروسی هفته گذشته در گزارشی از احتمال ملاقاتی «تا پایان نوامبر» با مقامات ایرانی برای رسیدگی به موضوع سه سایت اعلام نشده که در گذشته آثاری از ذرات اورانیوم در آنها کشف شده، خبر داده بود.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که سفر هیچ هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی «فعلاً» در دستور کار نیست.

رافائل گروسی نیز همزمان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص این اظهارات گفته است که از سوی ایران در جریان لغو سفر پیش‌بینی شده قرار نگرفته است.

پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کشورهای اروپایی علیه تهران را که به احتمال قوی امروز، پنجشنبه ۱۷نوامبر به تصویب خواهد رسید ناشی از «سیاست فشار حداکثری و اتهام به جمهوری اسلامی» از سوی «استکبار و رژیم صهیونیستی» خواند و ادعاهای مطرح شده را مردود دانست.

به رغم این اظهارات رافائل گروسی روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرد که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با مقامات ایرانی برای بررسی موارد فنی برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم از سرگیری گفت‌وگوها «در اسرع وقت» گفت: «اگر حتی امکان برپایی یک نشست فنی کوچک هم فراهم نشود بدون شک اوضاع وخیم‌تر خواهد شد؛ با این حال من نمی‌خواهم از هم اکنون حدس و گمان بزنم.»

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی تهران «باید بدون تأخیرتوضیحات فنی موجهی» را درباره آثار اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اعلام نشده ارائه کند و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از سایت‌ها و تجهیزات نمونه‌‌برداری کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به رغم ابراز تردید نسبت به انجام گرفتن سفر نمایندگان آژانس به تهران پس از نشست فصلی آژانس در گفتگو با ایرنا تایید کرد که در دیدار هفته گذشته مقامات ایرانی و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سفر بازرسان به تهران تصمیم‌گیری شده بود.

با این حال، او «مفید بودن» چنین دیداری را در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و سه کشور اروپایی را تأیید کند، زیر سوال برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سپس در این خصوص تصریح کرد: «مشخص نیست که آیا سفر آژانس به ایران نتیجه‌بخش و مفید خواهد بود یا خیر.»

آقای اسلامی در ادامه گفت: «ما به تمام ادعاهای (...) آژانس پاسخ داده‌ایم و اگر آنها (کشورهای غربی) نیت خیر و تمایل به ادامه مذاکرات داشتند، قطعنامه‌ای علیه ایران ارائه نمی کردند.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی بر «نگرانی عمیق» شورای حکام نسبت به مشکلات حل نشده ناشی از «فقدان همکاری کافی از سوی ایران» تاکید شده است.

ایران پیش‌تر ادعای کشف ذرات اورانیوم از سایت‌های اعلام نشده و در پی آن تصویب قطعنامه علیه خود را یک اقدام سیاسی خوانده و در پاسخ ۲۷ دوربین در دسترس آژانس برای نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور را خاموش کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به احتمال تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسیر اروپایی‌ها را «غیرسازنده» خواند و گفت که مذاکرات پیشین برای دستیابی به نتیجه انجام شده بود.

 
 

 

منبع خبر : یورونیوز
منبع: یورونیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!