سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۶۸۲۷

کشتی حامل نفت ایران در یونان پس از شش ماه بالاخره رفع توقیف شد

کشتی حامل نفت ایران در یونان پس از شش ماه بالاخره رفع توقیف شد
وزارت خارجه از آزاد شدن کشتی حامل محموله نفتی ایران در یونان خبر داد. در اطلاعیه وزارت خارجه ایران آمده است: در پی توافق انجام شده میان مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از شش ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد.

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران آمده است:

«در پی توافق انجام شده میان مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از شش ماه توقف، ساعاتی پیش آبهای یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد.

این کشتی که در اردیبهشت ماه سال جاری با پرچم کشورمان در آبهای بین المللی در حال حرکت به سمت مقصد خود بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و نقص فنی به ناچار به بنادر یونان پناه برد و متأسفانه در اقدامی برخلاف موازین و کنوانسیونهای بین المللی، توقیف و محموله نفت آن نیز پس از مصادره جهت انتقال به آمریکا به یک کشتی تحت اجاره شرکت آمریکایی منتقل گردید.

اقدام یونان که با مستمسک قرار دادن رأی یک دادگاه محلی و به بهانه همکاری قضائی با آمریکا انجام شد، از همان ابتدا با مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه و با عنایت به اینکه این اقدام نقض حقوق بین الملل دریانوردی آزاد محسوب می شد، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده ای را در راستای مقابله با آن در دستور کار خود قرار داد.

با مجموعه تدابیر اندیشیده شده، پیگیری های حقوقی و قضایی و نیز مذاکرات بعمل آمده نهایتا علیرغم اعمال فشارهای نامشروع از سوی دولت ثالث برای استمرار راهزنی دریایی، رای دادگاه بدوی محلی در یونان مبنی بر مصادره محموله نفت ایران به نفع طرف آمریکایی در دادگاههای تجدید نظر و عالی یونان ابطال و رأی به بازگرداندن محموله صادر شد و محموله مذکور مجددا به نفتکش ایرانی منتقل و مقدمات خروج نفتکش و محموله آن از آبهای سرزمیی یونان فراهم گردید.

در این چارچوب و به منظور حل موضوع، در ماههای گذشته مذاکرات و گفتگوهای فشرده ای میان دو کشور ایران و یونان صورت پذیرفت و یادداشت تفاهمی میان طرفین به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه که در سفر نماینده دولت یونان به تهران به امضای مقامات بنادر و دریانوردی دو کشور رسید، طرفین همکاری لازم به منظور ارتقا امنیت دریانوردی را در دستور کار قرار خواهند داد.

در همین ارتباط مقرر شد علاوه بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، از دو کشتی یونانی نیز که طی ماههای اخیر بدلیل دعوای حقوقی و قضایی در آبهای خلیج فارس متوقف شده بودند، بطور همزمان رفع توقیف شده و بر این اساس هر سه کشتی در روز جاری بسوی مقاصد خویش حرکت کردند.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!