پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۶۷۸۴

اظهارات بیل کلینتون درباره اتفاقات اخیر ایران

اظهارات بیل کلینتون درباره اتفاقات اخیر ایران
بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا در پیامی ویدیویی که در صفحه توییترش منتشر شد، درباره اتفاقات اخیر ایران گفت: من از شجاعتی که مردم ایران به ویژه، زنان و دختران شجاع در مبارزه‌شان برای آزادی نشان داده‌اند، در حیرت بوده‌ام.

بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا در پیامی ویدیویی که در صفحه توییترش منتشر شد، درباره اتفاقات اخیر ایران گفت: من از شجاعتی که مردم ایران به ویژه، زنان و دختران شجاع در مبارزه‌شان برای آزادی نشان داده‌اند، در حیرت بوده‌ام.

بلینکن مدعی شد: این مبارزه برای چیزی فراتر از روسری است. این مبارزه برای حقوق اساسی است، حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات، آزادی حضور بدون روسری، حضور در دادگاه مبنی بر قانون، تحقق رویاهایی که برای خود و کودکانشان بسیار عزیز می‌دارند و درباره حق برخورداری از آینده‌ای که بتوانند آن را ترسیم کنند است.

رییس جمهور پیشین آمریکا گفت که او نیز هم‌صدا با جامعه بین‌المللی، از «جمهوری اسلامی» می‌خواهد که فورا آن‌چه «ربایش معترضان» خواند را متوقف کند و «زندانیان سیاسی» را، که بسیاری از آنها به «خدمات پزشکی فوری» نیاز دارند و وضعیت بسیاری دیگر از آنها نیز «نامشخص» است، آزاد کند.

او در ادامه اظهاراتش گفت: به مردم ایران می‌گویم، دنیا شاهد شجاعت شما است و تا زمانی که به آزادی‌تان برسید، در کنار شما هستیم.

کلینتون خطاب به جامعه بین‌المللی مدعی شد: مردم ایران به ما نیاز دارند. آن‌ها می‌خواهند بخشی از جامعه جهانی باشند.ایرانی‌ها مردمانی تحصیل‌کرده، بسیار سختکوش، خلاق، و خبره هستند که روابطی عادی با غرب می‌خواهند و شایسته حمایت ما هستند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش‌تر در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن، رییس جمهور آمریکا مبنی بر «آزاد کردن» ایران، گفت: ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

کنعانی ادامه داد: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است. و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست.

او همچنین گفت: عادت شما ماهی گرفتن از آب‌های گل آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است: سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش، با هم گفت‌وگو می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم، با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید، با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در جریان یک سفر در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در زندان اوین گفت که احترام زیادی برای مردم و زنانی قائل است که (در ایران) به خیابان‌ها می‌آیند.

او که پیشتر نیز با مداخله در امور داخلی کشورمان از ناآرامی‌های اخیر در ایران حمایت کرده بود، مدعی شد که این شرایط حیرت‌انگیز است و از نظر او افراد خوبی در دولت ایران نیستند.

بایدن همچنین ادعا کرد که این شرایط تا مدت‌های طولانی متوقف نخواهد شد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!