پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۵۶۷۵۴

آیا کمیسیون طرح صیانت آغاز به کار کرده؟

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به این پرسش که آیا مجددا این کمیسیون شروع به کار کرده است یا خیر، گفت: «خیر هنوز خبری نشده است و به قولی نه به دار است و نه به بار. تا الان به عنوان کمیسیون کاری نکرده‌ایم. درخصوص اینترنت هم فعلا در مجلس صحبتی نشده است.»

در حالی که پنجاه روز است که مردم برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی با فیلترشکن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، حال امروز وزیر ارتباطات وعده سرعت «چندصد مگابیت بر ثانیه» را داده است. درحالی‌که فعالان اقتصادی نسبت به ادامه فیلترینگ و محدودسازی اینترنت برای کسب‌وکارها هشدار می‌دهند و همچنین بسیاری از فعالیت‌های روزمره مردم که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام میشد، اکنون مختل شده است، گویا کمیسیون مشترک طرح صیانت که بنابر اکثریت مجلس، دیگر نباید وجود خارجی داشته باشد، وارد میدان شده است؛ هفته گذشته حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی اعلام کرد جلسات این کمیسیون در مجلس از سر گرفته می‌شود و هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی است. همچنین روزنامه «شرق» هم بنه نقل از یک منبع مطلع در مجلس گفت: «هر آنچه که برای محدودسازی اینترنت مد نظر تندروهای مجلس بوده، عملا رخ داده و اکنون تندروها به دنبال جرم‌انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند.»

با این حال علی اصغر عنابستانی، عضو دیگری از کمیسیون طرح صیانت در گفت و گو با «ایسنا» عنوان کرد که «براساس آیین‌نامه از آنجا که سه ماه کمیسیون فرصت در اختیار داشته تا کلیات این طرح را تصویب کند و از این بازه زمانی گذشته است، دیگر کمیسیون نمی‌تواند کار خود را آغاز کند. اگر قرار باشد این کمیسیون مجددا شروع به کار کند باید مجددا از صحن مجلس مجوز گرفته شود و طرحی جدید در قالب اصل ۸۵ به این کمیسیون سپرده شود. اما یک بحث دیگر این است که علت عدم تصویب کلیات این طرح ظرف سه ماه این بوده که مرکز پژوهش‌ها در ارائه گزارش تأخیر داشته است؛ بنابراین کمیسیون مجوز دارد که مجددا تشکیل شود. اما فعلا کمیسیون مشترک تعطیل است و اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌بخشی به فضای مجازی رخ دهد حتما باید در قالب طرح جدیدی دنبال شود که صحن مجلس نیز باید درباره آن نظر بدهد.»

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که آیا مجددا این کمیسیون شروع به کار کرده است یا خیر، گفت: «خیر هنوز خبری نشده است و به قولی نه به دار است و نه به بار. تا الان به عنوان کمیسیون کاری نکرده‌ایم. درخصوص اینترنت هم فعلا در مجلس صحبتی نشده است.»

علیرغم خبرهایی که از تلاش تندروهای مجلس برای ادامه فیلترینگ و تنگ‌تر کردن عرصه فضای مجازی به گوش می‌رسد، رشیدی کوچی نماینده مجلس، از مخالفت بهارستان نشینان با فیلترینگ دائمی واتس‌اپ و اینستاگرام خبر داد و عنوان کرد: «تصمیم مقامات امنیتی بر این است که تا زمان برگشت آرامش به جامعه، برخی شبکه های اجتماعی که بسترهای آشوب در آنجا شکل می‌گیرد، به طور موقت فیلتر شوند. در حال حاظر فضای متشنج و ناآرام به سمت فضای آرامش در حال حرکت است، امیدوارم بحث مسدود شدن شبکه‌ها مجددا مورد بررسی قرار بگیرد. ریاست مجلس و تعداد زیادی از نمایندگان متفق القول بر عدم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تاکید دارند.»

 
 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!