جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۶۴۹۴

قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا درباره همکاری ایران با آژانس

قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا درباره همکاری ایران با آژانس
آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند پیش نویس قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کنند که طی آن پاسخ ایران به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مکان‌های ادعایی «ضروری و فوری» توصیف شده است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان به دنبال آن هستند که در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را به تصویب برسانند که طی آن توضیح ایران درباره آثار اورانیوم پیدا شده در سه منطقه در این کشور را «ضروری و فوری» توصیف کنند.

به گزارش رویترز، پیش نویس این قطعنامه روز جمعه به دیگر کشورهای عضو شورای حکام ارسال شده است. قرار است که نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه آغاز شود.

در پیش نویس این کشورها آمده است: «(شورای حکام) تصمیم گرفته است که اقدام ایران در عمل به تعهدات قانونی و انجام این اقدامات بدون تاخیر، ضروری و فوری است».

اقدامات درخواستی این کشورها شامل ارائه توضیحات معتبر توسط ایران برای آثار پیدا شده است.

دیگر اقدامات نیز شامل فراهم کردن تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس و فراهم کردن دسترسی به مکان‌ها و موادی است که آژانس نیاز داشته و نمونه برداری از مکان‌های مورد نظر توسط آژانس است.

پیش نویس این قطعنامه که باید توسط اکثریت اعضای شورای حکام به تصویب برسد، تاکید کرده که شورای حکام نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد که موضوعات مربوط به پادمان‌ها در خصوص سه مکان اعلام نشده به دلیل عدم همکاری کافی ایران،‌ همچنان باقی مانده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در ادامه ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی با اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی، مدعی شده که به نتایج ملموسی با تهران نرسیده است.

گروسی در گفتگوی کوتاهی با رویترز در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، ادعا کرد که هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند.

این در حالی است که خبرگزاری «رویترز» روز پنجشنبه نوشت، جمهوری اسلامی ایران با سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!