جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۶۴۷۲

ایران به قطعنامه‌ سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان رأی مثبت داد

ایران به قطعنامه‌ سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان رأی مثبت داد
این قطعنامه که برای نخستین بار پس از تسلط طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی ارائه شده است، با تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در این کشور، حوزه های سیاسی مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار می دهد. این قطعنامه که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، با رای مثبت ۱۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

به گزارش فراز به نقل از شفقنا، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی قطعنامه ای درباره وضعیت افغانستان را با ۱۱۶ رای مثبت به تصویب رساند.

این قطعنامه که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، با رای مثبت ۱۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه یاد شده رای ممتنع دادند.

این قطعنامه که برای نخستین بار پس از تسلط طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی ارائه شده است، با تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در این کشور، حوزه های سیاسی مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار می دهد.

این قطعنامه همچنین با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی از آوارگان افغان، بر ضرورت حمایت از کشورهایی که با موج گسترده پناهجویان افغان مواجه هستند، تاکید کرده است.

این قطعنامه همچنین ضمن احتراز از شناسایی طالبان به عنوان دولت در افغانستان، از مقامات طالبان می خواهد که به تعهدات بین المللی و دوجانبه افغانستان پایبند بوده و در مسیر ارتقا رعایت حقوق بشرو تشکیل دولت فراگیر گام بردارد.

قطعنامه مذکور اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد می کند.

 

منبع خبر : شفقنا
منبع: شفقنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!