پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۶۴۴۵

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا؛ جورجیا به دور دوم کشیده شد، شمار فرمانداران زن رکورد زد

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا؛ جورجیا به دور دوم کشیده شد، شمار فرمانداران زن رکورد زد
در جریان انتخابات سه‌شنبه ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا همچنین برخی از اعضای شوراهای محلی نیز انتخاب شدند؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم‌گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند.

بر اساس نتایج اعلام شده، تا این مرحله سرنوشت ۴۰۰ کرسی از۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین ۹۷ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص شده است.

در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان تاکنون ۲۰۹ کرسی و دموکرات‌ها ۱۹۱ کرسی کسب کرده‌اند؛ هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان حداقل نیاز به تصاحب ۲۱۸ کرسی دارد.


در رقابت میاندوره‌ای سنا برای تعیین تکلیف ۳۵ کرسی (یک سوم از ۱۰۰ کرسی‌ سنا) نیز، جمهوریخواهان ۴۹ و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی به دست آورده‌اند و به این ترتیب تا این مرحله از شمارش آراء، جمهوریخواهان در هر دو مجلس برتری دارند.

ایالت جورجیا؛ انتخابات سنا به دور دوم کشیده شد
بنا بر اعلام مقامات ایالت جورجیا، هیچکدام از دو نامزد این ایالت برای مجلس سنا نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها را برای راهیابی به کنگره به دست بیاورند.

به این ترتیب رافائل وارنوک، سناتور دموکرات و رقیب جمهوریخواهش هرشل واکر، بازیکن پیشین فوتبال آمریکایی باید بار دیگر در ۶ دسامبر (۲۵ آذر) در دور دوم این رقابت که نتیجه آن احتمالا برای دموکرات‌ها سرنوشت‌ساز خواهد بود، شرکت کنند.

در این ایالت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، اتفاقی نسبتا رایج است. پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز همین روند تکرار شد و درنهایت در دوم دوم، رافائل وارنوک دموکرات توانست در مقابل کلی لوفلر جمهوریخواه که در آن زمان سناتور بود، به پیروزی برسد.


رکورد شکنی فرمانداران زن
در جریان انتخابات سه‌شنبه ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا همچنین برخی از اعضای شوراهای محلی نیز انتخاب شدند؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم‌گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند.

نتایج شمارش آراء در این موضوع نیز نشان داد که ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی برای اولین بار دارای ۱۲ فرماندار زن خواهد شد که رکورد جدیدی در تاریخ این کشور است؛ اگرچه به نظر تحلیلگران ۱۲ زن در میان ۵۰ فرماندار ایالتی، هنوز رقم زیادی نیست.

بر اساس گزارش مرکز زنان و سیاست آمریکا در دانشگاه راتگرز، رکورد قبلی ۹ فرماندار زن بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی به ثبت رسید.

سرنوشت کنترل بر کنگره
هنوز برای پاسخ به این پرسش که کدامیک از احزاب اصلی بر کنگره تسلط خواهند یافت، زود است. به ویژه آنکه گمان می‌رود شمارش آرای نامزدهای مجلس نمایندگان در ایالت‌های کالیفرنیا، اورگان، نوادا و آریزونا برای چند روز دیگر طول بکشد.

از نظر تحلیلگران، نتایجی که تا کنون اعلام شده نشان می‌دهد ایالات متحده که دو سال پیش از این در پی سیاست‌های دونالد ترامپ و حمله طرفداران او به کاپیتول به کشوری دوپاره تقسیم شده بود، احتمالا تا سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان درگیر نوعی آشفتگی در سیاست داخلی خواهد بود.

بر اساس تحلیلی که از سوی شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده، گفتگوی نمادین رهبران دو حزب درباره همکاری با یکدیگر در دو سال پیش‌رو، احتمالا خیلی دوام نخواهد آورد و پس از اعلام نتایج قطعی این انتخابات و در صورت پیروزی دموکرات‌ها در یکی از دو مجلس نیز، باید انتظار دو سال پر چالش میان کنگره و کاخ سفید را داشت.

 
 

 

منبع خبر : یورونیوز
منبع: یورونیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!