پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۶۳۱۷

نماینده مجلس: نظام و قانون اساسی ما ظرفیت بسیار زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد

نماینده مجلس: نظام و قانون اساسی ما ظرفیت بسیار زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد
محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درخصوص برنامه مسئولان پس از پایان اعتراضات، گفت: ممکن است ما غفلت‌ها و نقص‌هایی داشته باشیم یا بر ما تحمیل شده باشد، این‌ها هیچکدام قابل انکار نیست. اما از سوی دیگر گفتمان انقلاب، نظام و قانون اساسی ما به نام سازمان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد. به نظر من ما باید چنین نگاهی به اعتراضات داشته باشیم.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درخصوص برنامه مسئولان پس از پایان اعتراضات، گفت: «اولا تقسیم تاریخ کشور به قبل اعتراضات و بعد از آن، تقسیم درستی نیست. چرا که ما نقطه عطف‌های بسیار مهم و اساسی در تاریخ کشور، مثل مشروطه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، نه دی و... داریم. اعتراض یک مسئله طبیعی در جامعه است و مثل درد در بدن می‌ماند. درد برای سلامتی انسان یک نعمت است و نقش مهمی را ایفا می‌کند. وقتی شما درد را در بدن احساس می‌کنید، بلافاصله به متخصص مراجعه و درمان می‌کنید. اعتراض هم در جامعه مثل درد در بدن است؛ حاکمیت این اعتراضات را ریشه‌یابی، تحلیل و درمان می‌کند.»

او در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» ادامه داد: «برای یک جامعه پویا و نظام سیاسی باظرفیتی مثل جمهوری اسلامی، اعتراض یک نعمت است چرا که در گفتمان جمهوری اسلامی و در مکتب متعالی شیعی، بحث امر به معروف و نهی از منکر از مفاهیمی والاست که هم از طرف امت به حاکمیت است و هم از طرف حاکمیت به مردم. شما مسلک مولا علی (ع) را در برخورد با اعتراضات ببینید؛ بالاخره نظام جمهوری اسلامی هم نظامی علوی و الهام گرفته از این مکتب است. من معتقدم این اعتراضات نشان‌دهنده ظرفیت و پویایی کشور است.»

عباس‌زاده ضمن بیان اینکه اصولا باید این اتفاقات را تبدیل به فرصت کنیم، تاکید کرد: «نظام جمهوری اسلامی مانند تمام نظام‌های سیاسی دیگر نقاط و دستاورد‌های مثبتی دارد. در مواقعی هم ممکن است کم کاری، غفلت و خطا‌هایی داشته باشد که طبیعی است چراکه ما معصوم نیستیم و انسان عادی هستیم و دولت‌ها هم ممکن الخطا هستند. گاهی ممکن است تصمیم‌های خطایی گرفته باشیم یا اصلا بر ما تحمیل شده باشد. بالاخره ما بعد از انقلاب تحت سنگین‌ترین فشار‌های شرق و غرب بودیم. غرب با آن همه امکاناتش ۴۰ سال است که بر ما فشار می‌آورد. ممکن است ما غفلت‌ها و نقص‌هایی داشته باشیم یا بر ما تحمیل شده باشد، این‌ها هیچکدام قابل انکار نیست. اما از سوی دیگر گفتمان انقلاب، نظام و قانون اساسی ما به نام سازمان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد. به نظر من ما باید چنین نگاهی به اعتراضات داشته باشیم.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «جامعه‌ای که مردم در آن اعتراض نکنند، منفعل است و جامعه‌ای که مردم نتوانند اعتراض کنند، مثل عربستان، دیکتاتوری می‌شود که ما در منطقه یا قبل از انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم. این اعتراضات نشان دهنده مدنیت، پویایی، ظرفیت و مردمی بودن نظام است. منتهی دیگران سو استفاده می‌کنند؛ بالاخره لیبرال دموکراسی غربی که ۵۰ سال با ما درگیر است و نمی‌خواهد عنصر اعتراض به سمت اصلاح برود. اعتراض یک نقد است و نقد فرآیندی برای اصلاح است. غرب نمی‌خواهد که ما از آن استفاده کنیم و با غول‌های رسانه‌ای خود شروع به سوار شدن، منحرف کردن و ترویج خشونت در جریان اعتراضاتی مردم می‌کند. ما این‌ها را می‌فهمیم و جلویش را می‌گیریم.»

وی ضمن تاکید بر سازنده بودن نقد مردم، در خصوص اصلاحاتی که باید پس از اعتراضات انجام شود، گفت: «ما باید چند کار را در کشور انجام دهیم؛ در یک نقاطی مثل عزت کشور، قدرت ملی، به ویژه در برخی حوزه‌ها، استقلال و خودکفایی کشور خوب عمل کرده‌ایم و یک تنه در مقابل جریان غول آسا لیبرال دموکراسی غربی قرار گرفته و یک کشور مستقل هستیم. اما یک سری موارد هم به نظر من برخی نقد‌ها وارد است. باید قوانین، آیین‌نامه‌ها و رویه‌های مربوط به اشتغال، استخدام، عدالت در حقوق و نظام اداری اصلاح شود و به تعبیری رفتار ما تقویت‌کننده الیگارشی‌های جزئی نشود. نباید به گونه‌ای رویه‌گذاری کنیم که خدایی نکرده رانت تبدیل به قانون شود. همچنین در بحث تحقق کامل اصل سوم قانون اساسی، یعنی حقوق مردم باید بیشتر کار کنیم. به آ‌زادی‌ها و حریم خصوصی مردم، هم در قانون‌گذاری و هم در کار اجرایی بیشتر توجه کنیم. آنجا که حق مردم است، بر اساس قانون آن را پیگیری کنیم. چون دولت‌ها در مفاهیمی کلاسیک چند وظیفه اساسی، اعم از تامین رفاه و امینت مردم و صیانت از آزادی‌های مردم را دارند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «مفاهیمی مانند عدالت، آزادی و رفاه در متون باقی مانده از هزاران سال پیش ما هنوز مانده است. این تاریخ بسیار روشن و متمدن کشور ما بوده است. طبیعتا فشار‌های زیادی هم وجود دارد که انشالله با توکل بر خداوند متعال و دعای خیر شهدای بیشمارمان از همه این مسائل گذر می‌کنیم. جمهوری اسلامی به درخت تنومندی تبدیل شده که ریشه در قلوب مردم دارد. جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین نظام دموکراتیک بر اساس فکر اسلامی در دنیا و در منطقه هم بی نظیر است و دشمنانی دارد. به نظرم به لطف الهی و با کمک همه مردم، انشاالله از این مسائل عبور خواهیم کرد.»

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!