پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۶۲۷۱

برخی از گردشگران خارجی که از روی کنجکاوی از حوادث اخیر عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند

برخی از گردشگران خارجی که از روی کنجکاوی از حوادث اخیر عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند
محسن حاجی‌سعید ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران ـ گفت: باید به کسانی که مسؤول تامین امنیت در کشور هستند گفته شود امنیت گردشگر و بازتاب بین‌الملی آن مهم است. متأسفانه شاهد بودیم برخی از گردشگران خارجی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند. لزوماً همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند. این موضوع به یک مطالبه حیاتی برای گردشگری تبدیل شده است. نمایندگان مجلس کمک کنند موجی که در ماه‌های اخیر علیه ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است، تغییر کند.

نشست «توسعه راهبردهای صنعت گردشگری و بررسی موانع موجود» درحالی با حضور ۱۸ نماینده مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تعدادی از تشکل‌های خصوصی و معاون گردشگری کشور شامگاه گذشته، ۱۵ آبان‌ماه در هتل اوین تهران برگزار شد که برخی از طرح‌ها و قوانین گردشگری در کمیسیون‌های مجلس درحال تنظیم و اصلاح است. از سوی دیگر اصلاح قوانین دیگری، از جمله «طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» برخی تأسیسات گردشگری را در معرض گرانی و بحران تعطیلی قرار داده است. تاثیر ناآرامی‌ها و حوادث اخیر بر گردشگری نیز موضوع دیگری بود که فعالان گردشگری از نمایندگان مجلس درخواست کردند از مسیر قانون پیامدها و چالش‌های مرتبط با آن را خنثی کنند.

برق گران شود بومگردی‌ها تعطیل می‌شوند

یاور عبیری، رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی ایران در ادامه این نشست خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق تصویب شود، اقامتگاه‌های بومگردی با رشد ده برابری در تعرفه‌ها روبه‌رو می‌شوند، این اقامتگاه‌ها نوپا هستند. همکاران ما یا بیمه ندارند یا در خانه‌های روستایی زندگی می‌کنند که در کنارشان مسافر هم می‌پذیرند. طرحی ارائه کنید که دولت دست‌کم بخشی از بیمه آن‌ها را تأمین کند. اقامتگاه‌های بومگردی خواسته یا ناخواسته جزو تأسیسات گردشگری هستند. ولی فرق اساسی آن‌ها در این است که ما در این خانه‌ها زندگی می‌کنیم. اگر تعرفه برق تا این حد بالا برود مجبور به تعطیلی هستیم.

سیدامیر ناصرالدین طباطبایی، عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نیز در همین راستا سخن گفت و از نمایندگان مجلس درخواست کرد در طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، تأسیسات گردشگری را مستثنی کنید و در ادامه اظهار کرد: صنعت گردشگری قابلیت صادرات ندارد. افزایش نرخ ارز به صادرات کمک کرده، ولی برای ما ممکن نبوده است. این صنعت حساس است و حذف یا کاهش یارانه‌ها در آن تأثیر می‌گذارد.

چرا به شیعیان خارجی اجازه خرید خانه در ایران را نمی‌دهید؟

اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران نیز تاکید کرد: حرکت اساسی برای مقابله با ایران‌هراسی انجام شود. برای تبلیغ گردشگری ایران بودجه مشخص شود و مقررات‌زدایی در گردشگری اتفاق افتد.

او اظهار کرد: به علت تبلیغات منفی علیه ایران دست‌کم ۷۰ درصد تورها کامل لغو شده‌اند. گردشگران خارجی به ایران نمی‌آیند، چون بسیاری از کشورها هشدار سفر به ایران داده‌اند و متقابلا شرکت‌های بیمه سفر به ایران را ضمانت نمی‌کنند. انتظار می‌رود سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نشان دهند ایران امن است. هر گروهی که به ایران آمده مشکلی برایش به وجود نیامده، جز برای یکی دو گروه.

غمخوار همچنین گفت: برای تبلیغ ایران و برای این که مقصد گردشگری شویم به بودجه‌ای بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

این تورگردان به تفاوت نرخ موزه‌ها برای بازدیدکنندگان خارجی و داخلی اشاره کرد و افزود: وقتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری کردیم، گفتند که این طرحِ نمایندگان مجلس بوده است. انتظار داریم نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی کنند.

غمخوار گفت: برخی مسائل در کشور تنها توسط نمایندگان مجلس حل می‌شود، شما می‌گویید چرا ایرانی‌ها در ترکیه و دبی خانه می‌خرند و ارز از کشور خارج می‌کنند، پس چرا اجازه نمی‌دهید شیعیان کشورهای دیگر در ایران خانه بخرند و ارز وارد ایران کنند و مالک شوند؟

همه گردشگران لزوما جاسوس نیستند

محسن حاجی‌سعید ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران ـ گفت: باید به کسانی که مسؤول تامین امنیت در کشور هستند گفته شود امنیت گردشگر و بازتاب بین‌الملی آن مهم است. متأسفانه شاهد بودیم برخی از گردشگران خارجی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند. لزوماً همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند. این موضوع به یک مطالبه حیاتی برای گردشگری تبدیل شده است. نمایندگان مجلس کمک کنند موجی که در ماه‌های اخیر علیه ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است، تغییر کند.

همچنین او به کمبود اعتبارات و بودجه تبلیغات گردشگری و بی‌توجهی نسبت به آن اشاره کرد و افزود: در نه ماه گذشته طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در دنیا ۶۰ درصد احیا شده است، ولی در ایران فکر نمی‌کنم بیشتر از ۱۵ درصد احیا اتفاق افتاده باشد، چرا نتوانستیم در این زمینه موفق شویم؟ نمایندگان مجلس می‌توانند این گره کور را باز کنند. گره‌های گردشگری کلان هست. بودجه خیلی از شرکت‌های تبلیغاتی دنیا با بودجه تبلیغات گردشگری کشور ایران رقابت می‌کند، چون ما هنوز متوجه نشده‌ایم گردشگری ایران به تبلیغات گسترده نیاز دارد.

او همچنین درباره موج جدید مهاجرت در جامعه راهنمایان گردشگری هشدار داد و بیان کرد: دوام شغل راهنمای گردشگری ارتباط مستقیمی با گردشگر خارجی دارد. اگر توجه ویژه‌ای نشود دوباره با موج مهاجرت مواجه می‌شویم، بویژه آن‌که گردشگری بعد از همه‌گیری کرونا، به صفر نزدیک شد.

حاجی‌سعید در ادامه به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: فقط در صنعت گردشگری به ورود دو هزار خودور نیاز داریم.

نیما آذری، رئیس هیأت مدیره انجمن مؤسسه‌های آموزش گردشگری در ایران با تاکید بر این‌که گردشگری برای این‌که صنعت پیشران شود به قوانین پیشران نیاز دارد، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما واسطه بین بخش خصوصی و حاکمیت هستید باید نگاه حاکمیت به گردشگری را تغییر دهید تا این صنعت رشد کند. اگرچه در ۱۰ سال گذشته این نگاه تا حدی تغییر کرده است، اما همچنان باید اصلاح نگاه در بخش‌هایی چون بودجه‌گذاری، تسهیل قوانین و نگاه‌های امنیتی نیز صورت گیرد.

او سپس به مصوبه مشوق مالیاتی در ازای تبلیغ برای مقابله با ایران هراسی اشاره کرد و افزود: این طرح خوب بود اما تنها تا پایان سال ۱۴۰۱ قابلیت اجرایی دارد، چه خوب است که نمایندگان مجلس این طرح را برای یک دوره پنج ساله تمدید اعتبار کنند.

جلوی مداخلات گرفته شود

حسین نکونام، رییس هیأت مدیره جامعه گردشگری سلامت ایران نیز به عقب‌ماندگی گردشگری سلامت پرداخت و افزود: بسیاری از شهرها هنوز نتوانسته‌اند در این حوزه مسافر جذب کنند، از جمله بجنورد که با کشور ترکمنستان می‌تواند وارد همکاری شود، اما این کار را انجام نداده است.

او همچنین به مداخلات و موازی‌کاری‌ها در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و از نمایندگان مجلس درخواست کرد به این حوزه ورود کنند و یا از طریق ریاست‌جمهوری به این مداخلات رسیدگی شود.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم گفت: درخواست‌های هر یک از تشکل‌های خصوصی چیزی نیست که نمایندگان مجلس نتوانند آن را حل کنند، مهم‌ترین چالش مداخلات سازمان‌ها و نهادهای مختلف در گردشگری است که باید حل شود.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ درباره قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی که بیش از سه دهه است بازنگری نشده، سخن گفت و از اصلاح قانون حمایت از توسعه ایرانگردی و جهانگردی با همراهی فراکسیون و کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و افزود: کار متمایز مجلس فعلی می‌تواند همین قانون باشد. ۵۱۳ طرح دیگر نیز در دستور کار داریم، اما همین یک طرح را تا پایان عمر این دور مجلس به سرانجام برسانید.

نمایندگان مجلس در نشست گردشگری چه گفتند؟

در ادامه این نشست، محسن پیرهادی ـ نماینده مردم تهران در مجلس ـ‌ گفت: در گردشگری اسناد بالادست زیاد داریم، مسیری هم برای آن طی شده است، اکنون باید از بخش خصوصی و نمایندگان سوال کرد که نسبت به طرح جامع گردشگری چه نقشی داشته‌ایم و تا کجاها پیش رفته‌ایم. ما باید وضع فعلی را با سندهای بالادستی تطبیق دهیم. مثلاً بگوییم در سال ۱۴۰۴ باید به این نقطه می‌رسیدیم، ولی الان در این جایگاه قرار داریم. مشکلاتش چه بوده است، نظام مسائل آن چیست و چرا به این نقطه از هدف نرسیده‌ایم؟ برخی از این مشکلات، قانون و برخی نظارت می‌خواستند. بخش خصوصی این موارد را از نمایندگان مطالبه کند یا اگر اسناد بالادستی خوب بوده‌اند و قابلیت اجرا دارند بگویند پیشرفت‌ها در کجاها اتفاق افتاده است.

سید محمد پاک‌مهر ـ نماینده بجنورد در مجلس ـ نیز با اشاره به مشکلات و کمبودهایی که از سوی نمایندگان تشکل‌های خصوصی گردشگری در این نشست مطرح شد، پیشنهاد تشکیل جلسه با اعضای کمیسیون تلفیق تا ماه آینده را مطرح کرد.

رحمت‌الله فیروزی پوربادی ـ نماینده مردم نطنز در مجلس ـ همچنین تایید کرد که باید در حوزه گردشگری فهم مشترک میان مسؤولان کشور بوجود آید.

مهدی عیسی‌زاده ـ رییس کمیسیون اجتماعی نماینده میاندوآب در مجلس ـ نیز در ادامه انتقادهایی که به وضع بودجه گردشگری بویژه در تبلیغات مطرح شد، اظهار کرد: چشمتان به بودجه ۱۴۰۲ نباشد، خبری نیست، اما می‌توانید لایحه‌ای به بودجه ۱۴۰۲ اضافه کنید، راهکار دهید، ما هم در کمیسیون عمران و اشتغال وقت می‌گذاریم تا ببینیم در حوزه اشتغال گردشگری چه کاری می‌توان انجام داد.

صاحب عزا در گردشگری سلامت نداشتیم

انوشیروان محسنی بندپی ـ نایب رئیس فراکسیون گردشگری و نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس ـ در ادامه این نشست، اظهار کرد: در همایش گردشگری سلامت که چندی پیش برگزار شد، وزارت بهداشت حضور نداشت و معاون گردشگری هم ده دقیقه آمد و رفت. در واقع صاحب عزا در مجلس نبود.

او همچنین بیان کرد: گردشگری مظلوم‌ترین صنعت در برنامه‌های بالادستی است، بدتر از آن ضعف نظارت مجلس و عدم باور مسؤولان به اهمیت و نقش گردشگری در اقتصاد است. ما شاهد نبود درک حاکمیت از نقش بخش خصوصی در کشور هستیم. باید در برنامه هفتم توسعه به طور جدی به گردشگری بپردازیم و فراکسیون‌ها فعال‌تر وارد شوند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی ـ نماینده مردم تبریز در مجلس ـ هم گفت: ما به گردشگری در لایحه برنامه توسعه و بودجه، توجه بیشتری خواهیم کرد.

برای امنیت گردشگران باید تدبیری اندیشید

محمد صالح جوکار ـ نماینده مردم یزد و رییس کمیسیون شوراهای مجلس ـ پیرو مسائلی که در این نشست درباره برخورد با برخی گردشگران خارجی که از روی کنجکاوی از اتفاقات عکاسی کرده بودند، مطرح شد گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که امنیت مردم کشورمان و گردشگران حفظ شود تا هم تعامل ایجاد شود و هم نفوذ اتفاق نیفتد و هم گردشگران مورد اتهام قرار نگیرند.

ارتباط سختگیری بانک‌ها با میل ایرانی‌ها برای خرید خانه در ترکیه

سید کاظم موسوی ـ نماینده حوزه‌های انتخابی اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز با بیان این‌که، نمی‌توانیم این همه موهبت الهی در گردشگری را اداره کنیم، گفت: در دنیا سهم ما از ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد صنعت گردشگری، کمتر از یک میلیارد دلار است، چرا ایران از گردشگری درآمد قابل توجهی ندارد؟ چرا برخی علاقه دارند برای خرید خانه به ترکیه بروند؟ در سرعین هتلداری داریم که ساختمان هتلش ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و بانک برای یک میلیارد تومان بدهی ساختمان این هتل را به مزایده گذاشته است، این چه رفتاری است که با سرمایه‌گذاران می‌شود؟

فداحسین مالکی ـ نماینده زاهدان در مجلس ـ با اشاره به هم‌مرز بودن ۱۶ استان ایران با ۱۵ کشور همسایه، از تایید و تصویب طرح ساماندهی استان‌های مرزی کشور با محوریت دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری از سوی رؤسای سه قوه‌ خبر داد و پیگیری توسعه و راه‌اندازی خطوط دریایی و هوایی با کشورهای همسایه و منطقه را با وجود چنین طرحی ضروری دانست.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!