پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۵۶۲۱۳

ضرغامی: امروز دختران بدون روسری در خیابان راه می‌روند؛ چه شد؟ اتفاقی افتاد؟

ضرغامی: امروز دختران بدون روسری در خیابان راه می‌روند؛ چه شد؟ اتفاقی افتاد؟
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دو سه جور آدم داریم؛ عده‌ای که اصلا نمی‌فهمند، یک عده هم محافظه‌کارند و تعارض منافع دارند، بعضی هم دنبال رزومه هستند، طرف می‌خواهد کاندیدا شود، تایید صلاحیت شود، یک جور حرف می‌زند که آن ۱۲ نفر حالش را نگیرند، این‌ها کم نیستند که می‌فهمند و حرف نمی‌زنند. اما برخی روش‌های ما غلط است، اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسانند از این که اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود می‌شود، نظام کجا نابود می‌شود، شما نابود می‌شوید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌وقت تجزیه نمی‌شود، گفت: برخی روش‌های ما غلط است ولی ما را می‌ترسانند که اگر از حد فعلی عقب بروید، نظام با خطر جدی مواجه می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - این سخنان را یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه در اجتماع تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و در نشستی که برای گرامیداشت سیزدهم آبان‌ماه برگزار شده بود، بیان کرد.

به نوشته ایسنا و ایلنا، این عضو کابینه دولت سیزدهم که خود در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران نقش داشته است، در این نشست دانشجویی که با عنوان «دانشگاه، مبدأ تحولات» برگزار شد، همچنین با بیان این جمله که به شریفی‌های عزیز ارادت دارد و این دانشگاه از برندهای معتبر علمی در جهان است، بیان کرد: انشاءالله دانشجویان آگاه و فهمیده و استادان محترم، این جایگاه را حفظ می‌کنند.

او درباره پرسش‌هایی که درباره تسخیر سفارت آمریکا مطرح و مشکلات کشور به آن ماجرا نسبت داده می‌شود، اظهار کرد: واقعا آنجا سفارتخانه نبود، یک لانه جاسوسی و اتاق عملیات برنامه ریزی و فرماندهی به معنای واقعی کلمه بود. ۹ ماه از انقلاب گذشته بود، حوادثی اتفاق افتاد که هر یک می‌توانست انقلاب را به تنهایی براندازی کند ،بخصوص برنامه‌های تجزیه‌طلبانه درست مثل آنچه در انقلاب مصر اتفاق افتاد. دیدید پس از انقلابی که در مصر راه افتاد، رییس جمهور برآمده از آن انقلاب در قفس به دادگاه آمد. کشور ما هم می‌توانست آماج توطئه قرار گیرد. اسناد آن موجود است که سعی کردند در کاغذخردکن نابودشان کنند.

ضرغامی افزود: ۴۰۰ نفری که در تسخیر لانه جاسوسی بودند اکثرا جزو اصلاح‌طلبان شدند. به جرات می‌گویم هیچ‌یک از ۴۰۰ نفر نگفته که پشیمان شده است. تک و توکی کسی جایی حرفی زده که خودش می‌گوید قبول دارم ولی دیگران می‌گویند هنوز گرمی و نمی‌فهمی و قبول نداری. مشکل کشور همین دو قطبی و مرزبندی‌هاست.

رییس اسبق سازمان صداوسیما با تکرار این سخن که کشور هیچ وقت تجزیه نمی‌شود اما آنچه مایع نگرانی است، تجزیه مردم است، ادامه داد: آنهایی که می‌گویند مشکلات امروز ما به خاطر تسخیر سفارت آمریکا است، واقعا هیچ ارتباط معناداری بین مشکلات اقتصادی ما و تسخیر لانه جاسوسی ندارند. اگر بحث شود، عکس آن ثابت می‌شود و شاید بتوان گفت که مدیریت‌های ناکاراآمد عامل اثرگذاری در این زمینه است. اما اگر آن اقتدار ایجاد نمی‌شد، زودتر از اینها بساط انقلاب جمع می‌شد.

ضرغامی بیان کرد: کشور ما به‌طور جدی، مشکلش آداپتور و پل‌سازی است. بهشت و جهنمی‌ها گفتند پل بزنیم رفت و آمد کنیم، نصف کار از جهنم تکمیل شد، هر چه منتظر شدند، نصفه دوم از بهشت تکمیل نشد، پرسیدند، گفتند در بهشت یک دانه مهندس پل‌سازی پیدا نکردیم. حالا ما در جامعه و بین مردم به پل و آداپتور نیاز داریم. کسی نیست این‌ها را به هم بچسباند و هر کسی هم می‌خواهد حرف بزند، به انواع و اقسام اتهامات متهم می‌شود. دانشگاه شریف در این زمینه می‌تواند پیش‌رو باشد. مشکل امروز ما در وحدت اقشار و نخبگان است. کسی که نقش آداپتور را ایفا می‌کند باید دو طرف را بشناسد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: ما در کشور مشکلات زیادی داریم اما بپذیرید مهمترین مشکلات ما در حوزه رویه و روش است. در اصول اصلا مشکل نداریم و همه با هم همراهند، حالا ممکن است یک نفر عصبانی شود ولی این حالت ریشه‌دار و ملاک نیست. مثلا یک روحانی از کنار خیابان رد می‌شود، یک نفر روحانی‌ که از جامعه فردوست است، عمامه‌اش را می‌اندازند. بله! ما روحانی لاکچری هم داشتیم که کارآمد نبوده و مدعی بوده و به بالادست هم رسیده، اما آن طلبه‌هایی که جزو قشر فرودست جامعه هستند، تلافی سر آن‌ها می‌آید. ما در اصول مشکل نداریم، باید در رویه تحول ایجاد کنیم. اصلاحات هم مورد قبول حاکمیت است. حداقل گفته شده و حالا باید عملیاتی کنند.

او اضافه کرد: دو سه جور آدم داریم؛ عده‌ای که اصلا نمی‌فهمند، یک عده هم محافظه‌کارند و تعارض منافع دارند، بعضی هم دنبال رزومه هستند، طرف می‌خواهد کاندیدا شود، تایید صلاحیت شود، یک جور حرف می زند که آن ۱۲ نفر حالش را نگیرند، اینها کم نیستند که می‌فهمند و حرف نمی‌زنند. اما برخی روش‌های ما غلط است، اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسانند از این که اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود می‌شود، نظام کجا نابود می‌شود، شما نابود می‌شوید.

ضرغامی به مسأله حجاب پرداخت و گفت: امروز دختران جوان و دانش آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند. چه شد؟ اتفاقی افتاد؟ تعداد دختران کم سن و سال که حجاب ندارند زیاد شده، آیا نظام و انقلاب از میان رفت؟! اینها که این حرف‌ها را می‌گویند، آدم‌های اصولاً ترسو و محافظه‌کارند. آنهایی که می‌گویند همه چیز درست است، نمی‌فهمند جامعه ما زنده است و جامعه زنده قدرت ترمیم دارد. موجود مرده است که قدرت ترمیم ندارد.

او ادامه داد: می‌گویند با دهه هشتادی‌ها نمی‌توان مفاهمه کرد. با بازجوی اصلی یک عده که در اغتشاشات دستگیر شدند، صحبت کردم، گفت "یک عمر از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم، سخت‌ترین بازجویی به چندصد نفری مربوط است که از کف خیابان بوده‌اند، نه من می‌فهمم اینها چه می‌گویند، نه آنها می‌فهمند من چه می‌گویم". هر چه سعی می‌کنم حاشیه نروم، نمی‌شود. بعد، حرف‌های من را می‌برند به آقای رییسی نشان می‌دهند که وزیرت این حرف را زده است. بنده خدا هم به‌خاطر ما خیلی تحت فشار است. البته ما با آقای رییسی راحتیم و این حرف‌ها را نداریم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: تحول و اصلاحات نیاز است. خیلی‌ها زودتر درباره گشت ارشاد تذکر دادند و گفتند این روش جواب نمی‌دهد. ۵ نقطه یک گذاشتند و تذکر می‌دهند و بعد هم این اتفاق می‌افتد، خوب این روش غلط است. باید هر کجا احساس شود روش غلط است، با این نگاه که نظام مقتدر است، اصلاح کرد. اینطور نیست که با یک عملیات و یک شبکه تلویزیونی براندازی اتفاق بیفتد. اگر من جای روسای این شبکه بودم، اضافه‌کاری آنها را قطع می‌کردم.

رییس اسبق صداوسیما تاکید کرد: این نظام برآمده از مردم است. فکر نکنند با چهار حرکت از دست می‌رود، ولی ما خودمان می‌توانیم با روش‌های نادرست به این نظام لطمه جدی وارد کنیم.

ادامه نشست به پرسش و پاسخ دانشجویان با عزت‌الله ضرغامی اختصاص یافت.

ضرغامی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره فیلترینگ و محدود کردن رسانه‌ها در داخل و واگذار کردن فضا به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، گفت: وضع ما به لحاظ اعتماد رسانه‌ای خوب نیست. با این دیدگاهی که در این پرسش حاکم است همراهم، ما دچار محافظه‌کاری شدیم، ترس بعضی از نهادهای نظارتی باعث شده گوشه‌هایی را با صراحت نگوییم.

او اضافه کرد: درباره فضای مجازی بارها اعتقادم را شنیده‌اید، این فضا آمده تا انقلاب اسلامی را نجات بدهد. اگر رهبری معظم بر آزادی اندیشه تاکید می‌کنند، این آزادی اندیشه را در رسانه‌های رسمی نمی‌توانیم داشته باشیم. فضای مجازی اگر نباشد، آدم‌ها نمی‌توانند حرف بزنند. حتی منِ ضرغامی در طول سال‌های گذشته در صفحات مجازی‌ می‌توانستم حرف بزنم. اگر استقلال بخشی از شعار انقلاب ما است، زیربنا و پیش‌نیازش استقلال فکری است.

ضرغامی درباره فیلترینگ هم گفت: اگر حرفی داشته باشم، در شورای عالی فضای مجازی حرفم را می‌زنم، اما هر تصمیمی بگیرند باید مطیع جمع باشیم و در آن راستا حرکت کنیم. با این حال امید دارم فضای مجازی با تمام تصمیماتی که گرفته می‌شود، روز به روز زمینه فضای وسیع‌تری برای آزادی اندیشه و عقیده فراهم کند.

او به پرسش دانشجوی دیگری درباره ارتباط دادن همه مشکلات و نارضایتی‌ها به حجاب، پاسخ داد که در این حوزه با شما هم‌عقیده هستم. ما دین را خوب معرفی نمی‌کنیم، بعد که می‌گویم بزرگترین منکر این است که دین را زیر سوال ببریم و مردم را به دین بدبین کنیم، بعضی دوستان خرده می‌گیرند که چرا این حرف را می‌زنید. شما منکر را نمی‌شناسید. با منکرانه‌ترین روش با آدم‌ها برخورد می‌کنید، بعد می‌گویید نهی از منکر می‌کنید. کجای دین به این شکل است؟!

وزیر دولت سیزدهم افزود: به عنوان یک دانشجوی شهید مطهری، آثار ایشان را ترویج می‌دهم و تدریس می‌کنم. آرای شهید مطهری را راجع امر به معروف و نهی از منکر بخوانید، آیا همانی است که ستاد (امر به معروف و نهی از منکر) می‌گوید؟ من احترام می‌گذارم برای این‌که بعدا نگویند ضرغامی نهادهای رسمی را زیر سؤال می‌برد، واقعا این ستاد خدمات ارزشمندی برای این کشور انجام می‌دهد، اما این‌ها را کنار هم بگذارید و ببینید مقام معظم رهبری و مطهری و امام (ره) چه می‌گویند و بعضی از دوستان چه می‌گویند.

او سپس بیان کرد: دین را باید درست معرفی کرد. بله، دین اولویت‌هایی دارد، حجاب هم جزو ضروریات دین است. اما راجع به امر به معروف در جایی گفتند ضرغامی با حرفی که درباره امر به معروف زده، یعنی امر به معروف را قبول ندارد، درحالی که دروغ بود، من صدها مقاله در این‌باره دارم، بعد گفتند (چون امر به معروف) ضروری دین است، پس ضرغامی مرتد است و چون مرتد است، لیوانی که جلوی آن است نجس بوده، باید آن را آب بکشیم. لازم باشد می‌گویم چه کسی این حرف را زده است. اما آقایان! شما که مفاهمه ندارید و نتیجه آن را داریم می‌بینم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: درباره حجاب باید تدبیر درست صورت گیرد. این درست است که مردم گرفتارند و وقتی گرفتارند، عصبانی می‌شوند و همه کار می‌کنند.

ضرغامی ادامه داد: دانشگاه شریف بهترین دانشجویان را دارد، حالا چهار نفر هم ناراحت می‌شوند، فحش می‌دهند، حتما اشکالی دارند، اما اگر با من صحبت می‌کنید، به آرای شهید مطهری ارجاع می‌دهم که می‌گفت چه شد مردم در روستا و شهرستان، نماز و روزه‌شان ترک نمی‌شد اما وقتی به دانشگاه آمدند، ظرف شش ماه کمونیست می‌شدند. ما آن روش شهید مطهری را می‌خواهیم، یکی باید از آن دانشجوی عزیز ما بپرسد به کجا رسید که فحش داد؟

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
-
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱
0
سلام جناب دکتر ضرغامی تازگی ها چقدر منطقی حرف میزنند ظاهرا ایشان یه ضرغامی دیگه هست نه اون ضرغامی که سال ۸۸ ریس صدا و سیما بود با اون کارهایی که اون سال کرد مملکت به آشوب کشید الان ژست معلم و آدم فرهیخته به خود گرفته یادش رفته اون سال چطور سانسور میکرد حالا واسه ما ژست آدم خوب رو گرفته آقای ضرغامی یادت رفته به خاطر خوش خدمتی به احمدی نژاد سند نمایشگاه تهران رو گرفتی آقای ضرغامی شما صدای مردم رو در صدا و سیما خفه کردی آنچه امروز از صدا و سیما میبینیم نتیجه عملکرد اون سال شماست شما بهتر هیچی نگی مردم فراموش نکردن
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!