جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۶۱۴۳

رئیسی در برابر درخواست بازگشت وضعیت اینترنت به حالت قبل سکوت کرد

رئیسی در برابر درخواست بازگشت وضعیت اینترنت به حالت قبل سکوت کرد
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس اظهار داشت: من از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردم با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی الان حوزه اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد و با مصوبات جدیدی که گذرانده تقریبا اشراف آن کامل شده و ریاستش با رئیس‌جمهور محترم است، برای برگشت هرچه سریع‌تر اینترنت به شرایط یکی دو ماه قبل کمک کنند و حداقل وضعیت عادی که پیش از این وجود داشت را بازگردانند، اما در این خصوص ایشان سکوت کردند و پاسخی به این خواسته نداشتند.

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با جلسه اعضای این کمیسیون با رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی در هفته گذشته و موضوعات مطرح شده در این جلسه، گفت: جلسه روز دوشنبه اعضای کمیسیون با آقای رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به‌نظرم جلسه خوبی بود، این از جمله اتفاقاتی است که کمتر رخ می‌دهد که کمیسیون‌های تخصصی با رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه جلسه داشته باشند و به صورت تخصصی روی موضوعات بحث کنند. یکی از بحث‌های مهم مطرح شده در این جلسه موضوع نهاده‌ها بود که دولت اطمینان داد در بحث ذخایر استراتژیک و تامین نهاده‌ها مشکلی نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: موضوعات دیگری هم در حوزه کشاورزی و به صورت تخصصی در بخش‌های مختلف از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد و آقای وزیر و رئیس‌جمهور هم در پایان مطالبی را بیان کردند.

نوری در ادامه عنوان کرد: بنده به شخصه در چند موضوع صحبت کردم یکی از این موارد عدم صدور کالابرگ بود که براساس جز ۱ بند س تبصره ۱ قانون بودجه دولت مجاز شده بود برای حذف ارز ترجیحی مشروط به ثابت نگهداشتن قیمت‌ها و اینکه مابه‌التفاوت را در قالب کالابرگ الکترونیکی در پایانه‌های مربوطه به تولیدکنندگان بپردازد. این مساله را سوال کردم که الان در ماه هشتم سال هستیم و اقدامی در زمینه رخ نداده است و آیا دولت بنای اجرای این را دارد یا خیر؟ که آقای رئیس‌جمهور در توضیحات گفتند که ما پیگیر این موضوع هستیم ولی از نظر فنی زیرساخت‌های لازم هنوز فراهم نشده است، داریم تلاش می‌کنیم و به محض اینکه فراهم شود، این کار را انجام خواهیم داد.

وی افزود: به هر حال این مساله اثرات تورمی و جهش قیمتی خودش را روی کالاها گذاشته است و این اثر هم روی کالاهای اساسی و مرتبط با اقلام مشمول ارز ترجیحی بود و هم روی سایر کالاها و با توجه به افزایش قیمتی که در این کالاها صورت گرفت، تورمی را رقم زد.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مساله امنیت غذایی و رابطه مستقیم آن با مساله جمعیت، ابراز داشت: مساله دیگر بحث رشد جمعیت و امنیت غذایی بود و گفتم که طی یک سال گذشته مشخص شد موضوع امنیت غذایی چه اندازه در سطح جهانی حائز اهمیت و جدی است و اتفاقاتی که در دنیا رخ داد نشان داد که با کوچکترین تلنگر‌ها ما با مشکل مواد غذایی و عدم تامین امنیت غذایی برای کشورها مواجه هستیم. در کشور ما هم با توجه به اینکه اگر خوش‌بینانه بگوییم ۸۰ درصد امنیت غذایی را داریم تامین می‌کنیم این در شرایطی است که وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی روند منفی دارد، از بین رفتن خاک و منابع طبیعی بسیار بالاتر از سطح معمول جهانی است و با این وضعیت تولید به این درجه از امنیت غذایی رسیدیم.

وی تصریح کرد: در این جلسه گفتم که یا باید آهنگ رشد جمعیت را متناسب با این وضعیت تنظیم کرد یا اینکه به فکر امنیت غذایی متناسب با جمعیتی که دارد رشد می‌کند، باشیم.

نماینده مردم بستان‌آباد به مساله آب شرب شهرستان بستان‌آباد اشاره کرد و گفت: یک درخواست منطقه‌ای هم داشتیم و آن انتقال آب سد کلقان برای کل شهرستان به عنوان آب شرب بود که از ضروریات است و درخواست کردیم که به وزرات نیرو دستور بدهند با اینکه در بودجه امسال هم لحاظ شده عملیاتش به طور جدی آغاز شود.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در ادامه به دیگر مسائل مطرح شده در جلسه با رئیس‌جمهور پرداخت و ابراز داشت: نکته غیرکشاورزی که من در آنجا مطرح کردم بحث فضای مجازی بود که به آقای رئیس‌جمهور گفتم محدودیت‌هایی که در روزهای اخیر برای اینترنت پیش آمده و بعضاً برخورد‌های موردی که با برخی از فعالان در این حوزه شده است، موجب شده که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حقیقت پیشران‌های اقتصادی ما در این حوزه هستند و بسیاری از کسب‌وکارها خصوصا آن‌ها که در اندازه کوچک و متوسط هستند، با مشکل مواجه شوند و در حال تعدیل نیرو یا تعطیلی کلی کسب و کار خود هستند و حتی بعضی از متخصصان این شرکت‌ها دارند مهاجرت می‌کنند و کشور آسیب می‌بیند.

وی افزود: در حوزه‌ای که خودمان خیلی سرمایه‌گذاری و تشویق کردیم یعنی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، در حال حرکت منفی هستیم.

نوری در ادامه اظهار داشت: من از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردم با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی الان حوزه اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد و با مصوبات جدیدی که گذرانده تقریبا اشراف آن کامل شده و ریاستش با رئیس‌جمهور محترم است، برای برگشت هرچه سریع‌تر اینترنت به شرایط یکی دو ماه قبل کمک کنند و حداقل وضعیت عادی که پیش از این وجود داشت را بازگردانند، اما در این خصوص ایشان سکوت کردند و پاسخی به این خواسته نداشتند.

وی ادامه داد: البته در حین صحبت‌ها یکی از همکاران هم نظری مخالف من داشت و خیلی تشکر کرد از اقدام شجاعانه دولت و آقای رئیس‌جمهور با این عنوان که «شما نوجوانان و جوانان کشور را از دست فضای مجازی رها کردید» و تشکر می‌کنیم و همین راه را ادامه دهید که در این زمینه هم آقای رئیسی اظهارنظری مبنی بر رد یا تایید این صحبت‌ها نداشتند و سکوت کردند.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که «برداشت شما از این سکوت نسبت صحبت‌های خودتان و نماینده مخالف شما چه بود؟ آیا محدودیت‌ها رفع خواهد شد یا پایدار است؟»، تصریح کرد: من امیدوارم کسب‌و‌کارها را و همچنین مردم را درک کرده و بیش از این در این حوزه به کشور خسارت و آسیب وارد نکنند. امیدوارم که دسترسی‌ها و گردش آزاد اطلاعات را در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی فراهم کنند، الان بعضا داخلی‌ها هم گله‌مند هستند و مشکل دارند.

وی افزود: در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی ما انتظار داریم که وضعیت اینترنت به شرایط عادی بازگردد و من این را تاکید می‌کنم که ما هیچوقت طرفدار ولنگاری در فضای مجازی نیستیم و علاقمندیم که مانند خیلی از کشور‌ها حتی مانند برخی کشورهای اسلامی که قوانین و مقرراتی را وضع کردند، قانون داشته باشیم منتها شاه‌بیت قوانین آن‌ها تعامل در حوزه اینترنت و ارتباطات با دنیا است نه تقابل. با این تعاملات می‌توانند اهداف و برنامه‌های خودشان، منافع مردم و امنیت خودشان را در فضای مجازی پیگیری کنند و می‌توانند با تعرفه‌گذاری‌ها پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنند.

نماینده مردم بستان‌آباد ادامه داد: منتها اصلاحاتی که شاه‌بیت آن تعاملی باشد و در صدر آن به رسمت شناختن حق اساسی مردم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت باشد و یک دسترسی آسان و کم هزینه داشته باشند. این باید مطلع آن قانونگذاری باشد و در قالب آن به مسائلی همچون امنیت کاربران و مسائل امنیتی کشور هم پرداخته شود و همه این دغدغه‌ها باید تامین شود. اما اگر سبک و سیاق مانند طرح صیانت و صرفا برای مسدودی و آنچه که الان با آن مواجه هستیم باشد، قطعا کشور آسیب می‌بیند.

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!