پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۶۱۲۹

نماینده مجلس: ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه با درخواست دانشگاه بوده

نماینده مجلس: ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه با درخواست دانشگاه بوده
حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از غیر قانونی بودن ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه گفت: شرایط دانشگاه به سمتی رفت که خود دانشجوها و فضای علمی و نخبگی دانشگاه دچار آسیب می‌شدند و شرایطی را به وجود آورند خود دانشجوها که در بسیاری از فیلم‌ها مشاهده کردید آسیب می‌دیدند و آن‌ها متقاضی بودند امنیت ما باید تأمین شود.

حسین رجایی گفت: بعضی از وقایعی که امروز در کشور اتفاق افتاده است غالبا عللی دارد. پدیده‌ای که در کف جامعه می‌بینید حاصل یکسری علت‌هایی بوده که باید به آن توجه شود. اینکه بگوییم خدای نکرده شکافی ایجاد شده و ما نیاز به گفتمان یا وحدت ملی داریم، نه اینگونه نیست و شاید آن قدر عمیق نباشد. اتفاقاتی که امروز افتاد، الحمدالله رو به پایان است و تقریبا جوّی آرام بر کشور ایجاد شده است. این اتفاقات حاصل یکسری از بی‌توجهی‌ها و ناکارآمدی‌هایی است که در چند سال گذشته، خصوصا در دولت یازدهم و دوازدهم بوده که باعث شده بود به مطالبات به حق مردم پاسخ داده نشود. این بی‌توجهی به مطالبات به حق مردم یکسری نارضایتی‌ها ایجاد کرده بود که نتیجه‌اش ایجاد بسترهایی برای سوء استفاده بعضی از دشمنان ما است.

اینکه امروز برخی در کف جامعه انتقاد و اعتراض دارند، هیچ اشکالی ندارد

وی ادامه داد: اینکه امروز برخی در کف جامعه انتقاد و اعتراض دارند، هیچ اشکالی ندارد؛ اتفاقا ما زمانی باید ناراحت باشیم و یا تعجب کنیم که این فضاها در کشور ما وجود نداشته باشد. اگر اینگونه بود یعنی مردم ما جرأت اعتراض، انتقاد و حرف زدن را نداشته باشند. مردم ما همیشه همراه نظام بودند و زمانی که متوجه شدند دشمنان خارجی از این وقایع سوء استفاده می‌کنند، خصوصا در بحث تجزیه طلبی که منتظر فرصتی بودند تا بتوانند اهداف شوم خود را در سطح کشور پیاده کنند، از این مسیر جدا شدند. آنها اگر اعتراض و انتقادی داشته باشند از راه‌هایی که باعث سوءاستفاده دشمن نشود بیان می‌کنند.

نیروهای انتظامی و امنیتی ما در بین اغتشاشات کف خیابانی حتی اجازه‌ی استفاده از سلاح گرم را هم نداشتند

رجایی در ادامه تصریح کرد: ایجاد گفتمان ملی و وحدت ملی در کشور شعار اصلی خود نظام است. در بعضی از برخوردها نظام با نهایت مماشات با برخی اغتشاش‌گران برخورد کرد. نیروهای انتظامی و امنیتی ما در بین اغتشاشات کف خیابانی حتی اجازه‌ی استفاده از سلاح گرم را هم نداشتند و صرفا از ابزارهای مربوط به فضاهای اغتشاشاتی استفاده می‌کردند؛ این نشان می‌دهد نظام فرصتی را داده است تا اگر کسی برای موضوعی که نسبت به آن ابهام دارد، اعتراضی دارد آن را به کف خیابان بیاورد. اگر واقعیت دارد نظام توجه کند و اگر واقعیت ندارد خودش به این نتیجه برسد که شاید این بیان راه‌حل نیست.


نحوه برخورد نظام نشان از وحدت و گفتمان ملی در کشور است

نماینده شهر لنجان با بیان اینکه نحوه برخورد نظام نشان از وحدت و گفتمان ملی در کشور است، یادآور شد: ما هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم اینگونه نبوده وحالا امروز باید باشد. هفته قبل وزیر صمت استیضاح شد؛ نماینده‌ها به صراحت حرف‌های خود را زدند و انتقادات خود را بیان کردند، ولی از میان نمایندگانی که به عنوان مخالف صحبت می‌کردند، برخی در نهایت رأی مخالف ندادند و در واقع رأی به ابقای وزیر دادند. زیرا فرصت را دیدند و آمدند حرف خود را زدند و اتمام حجت کردند و شاید برداشت‌شان این بود که در این شرایط ادامه‌ی کار وزیر در وزارت صنعت معدن تجارت برای کشور مفیدتر است. مردم هم غالبا اینطور هستند؛ از هر گونه اتفاق یا اعتراضی که در راستای تقویت نظام باشد باید از آن دفاع و حمایت کنیم و همچنین بستر را هم برای آنان فراهم کنیم. لکن نباید باعث سوءاستفاده‌ی جریان‌های اپوزیسیون‌های خارجی و داخلی و بعضی از دشمنانی که دوست ندارند چیزی به نام ایران وجود داشته باشد شود.

ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه با درخواست خود دانشگاه و دانشجویان بوده

عضو کمیسیون اجتماعی از غیر قانونی بودن ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه گفت: شرایط دانشگاه به سمتی رفت که خود دانشجوها و فضای علمی و نخبگی دانشگاه دچار آسیب می‌شدند و شرایطی را به وجود آورند خود دانشجوها که در بسیاری از فیلم‌ها مشاهده کردید آسیب می‌دیدند و آن‌ها متقاضی بودند امنیت ما باید تأمین شود، قانون ورود نیروهای نظامی ‌و امنیتی را به دانشگاه منع کرد و این در شرایطی است که حراست و سیستم دانشگاه حل و فصل موضاعات این چنینی را دارد، اما زمانی که کار از دست مجموعه‌های داخلی دانشگاه خارج شود، دستگاه‌‌های معمولی امنیتی ورود پیدا کرده و امنیت دانشجویان، اساتید، فضای فیزیکی دانشگاه را حفظ می‌کنند. بر اساس قانون اگر خود دانشگاه صلاح نداند و درخواست نداده این اتفاق نیافتاده این ورود فقط در چند مورد خاص بوده که آن هم با درخواست خود دانشگاه و دانشجویان بوده است.

صداو سیما بسیاری از برنامه‌های زنده خود را برای جریان مخالف دولت گذاشته است

رجایی در پایان در خصوص رد تک صدایی صداوسیما در فضای فعلی جامعه افزود: صداو سیما بسیاری از برنامه‌های زنده خود را برای جریان مخالف دولت گذاشته است؛ به طور مثال، امثال کرباسچی که سال‌ها در تصویر قاب تلویزیون ایشان را ندیده بودیم می‌آیند و آنتن زنده در اختیار آنان قرار می‌دهند و همچنین بعد از آن پزشکیان و خیلی از لیدرهای جریان مخالف دولت آمدند و صحبت کردند. این فضا هم وجود دارد؛ ولی اینکه تصور شود این طرف باید یک جایگاه ثابت داشته باشند اشتباه است، چون آن طرف هم ندارد. شما ببینید از دولت و یا دستگاه‌های نظامی و امنیتی ما هر روز در تلویزیون حضور دارند؟ نه نبودند. کسانی هم که در این مجموعه کار می‌کردند بیشتر جنبه‌ی تحلیلی داشتند، نه اینکه جنبه‌ی طرفداری داشته باشند، بلکه به دنبال علت یابی بودند که چرا این اتفاقات افتاد و چقدر واقعیت یا حقیقت دارد.

صداوسیما در این دوره نسبت به گذشته فضا را بسیار بازتر گذاشته است

وی تأکید کرد: به نظرم صداوسیما در این دوره نسبت به گذشته فضا را بسیار بازتر گذاشته است؛ خیلی از چهره‌ها حضور پیدا کرده و صریح صحبت کردند و برخی یا حضورشان الفاظی را به کار بردند و خلاف واقعیت‌ها را سخن گفتند، لکن نمی‌توان گفت این اتفاقات به خاطر یک جریان بوده است. عمده روزنامه‌هایی که در پیشخوان می‌بینید برای اصلاح طلبان است و همچنین کانال‌های تلگرامی و فعال که در عرصه خبری کشور کار می‌کردند و کار می‌کنند همه در دست اصلاح طلبان است. همه آن‌ها تریبون دارند و در دوره قبل هم فضا در اختیار یک جریان سیاسی بود و جریانات دیگر در حاشیه بودند و امروز برعکس شده که این هم امری طبیعی است.

 

منبع خبر : جماران
منبع: جماران
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!