چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۶۱۱۴

روایت ترکی الفیصل از ماجرای تهدید ریاض از سوی آمریکا در سال ۱۹۷۳

روایت ترکی الفیصل از ماجرای تهدید ریاض از سوی آمریکا در سال ۱۹۷۳
ئیس اسبق دستگاه اطلاعات سعودی، با اشاره به پشت پرده تهدید ریاض از سوی کیسینجر در جریان جنگ ۱۹۷۳ کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که وی تنها چند ماه پس از این تهدید با مقامات سعودی یک توافقنامه امضا کرد.

«ترکی الفیصل» سفیر اسبق عربستان سعودی در واشنگتن و رئیس اسبق دستگاه اطلاعات سعودی با اشاره به تهدید آمریکا علیه ریاض در سال ۱۹۷۳گفت که «اختلاف در دیدگاه‌ها» میان عربستان سعودی و ایالات متحده قابل حل و فصل است.

به اعلام «سی ان ان» وی در سخنانی در کنفرانس شورای ملی روابط عربی و آمریکایی که یک مرکز مطالعاتی در واشنگتن است، گفت: «اختلاف اخیر در دیدگاه‌ها میان کشورهایمان دلیلی برای پشت کردن ما به یکدیگر نیست. در حالی که حقایق ادعا‌های نادرست را رد می‌کند، تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم بود که با اجماع همه اعضای این گروه اتخاذ شد و هدف از آن، بازگرداندن تعادل به بازار نفت بود که با کاهش قیمت نفت همراه بود و نیز به منظور حفظ تعادل در انرژی جهانی بود ضمن این‌که در بازار کمبود عرضه نفت نیز ایجاد نشد».

وی تصریح کرد: «عربستان سعودی در حال توسعه ژئواکونومیک خود نه تنها به نفع خود، بلکه به نفع منطقه و جهان است. ما امیدواریم که ایالات متحده همچنان به عنوان بخشی از موفقیت‌های آینده ما باشد همانطور که در گذشته نیز با ما بوده است».

وی در ادامه به پشت پرده اختلاف میان ریاض و واشنگتن در سال ۱۹۷۳ در جریان جنگ مصر و سوریه علیه اسرائیل اشاره کرد و گفت: «به یاد دارم در بحبوحه تحریم نفت در جنگ رمضان ۱۹۷۳، زمانی که پیام آقای کیسینجر (وزیر خارجه وقت ایالات متحده) از طریق رابط و مسئول سیا در عربستان به ملک فیصل .. رسید. پیام کوتاه، اما کاملاً واضح بود».

وی تصریح کرد که در این نامه به پادشاه سعودی هشدار داده شده بود که اگر تحریم نفت ادامه یابد، ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای تصیحیح آن خواهد بود.

به گفته ترکی الفیصل، «تهدید نمی‌توانست از این واضح‌تر باشد. وظیفه من این بود که این پیام را در حالی که مرحوم پدرم برای خواب آماده می‌شد، منتقل کنم».

به نوشته «رأی الیوم»، وی افزود: «تحریم چند ماه دیگر ادامه یافت تا اینکه ایالات متحده اقدامات مؤثری برای تأثیرگذاری بر عقب‌نشینی اسرائیل از جبهه سوئز و بلندی‌های جولان انجام داد.. چند هفته بعد، مرحوم ملک فهد که در آن زمان معاون نخست‌وزیر بود، در راس یک هیأت بلندپایه از مقامات سعودی به واشنگتن رفتند تا توافقنامه همکاری در بسیاری از مسائل را با ایالات متحده امضا کنند».
سفیر اسبق عربستان سعودی در واشنگتن، ادامه داد: شخصیتی که از طرف آمریکا توافقنامه را امضا کرد، شخص کیسینجر بود که چند ماه قبل عربستان را به حمله تهدید کرده بود... لذا اختلاف دیدگاه‌های کنونی میان این دو کشور را می‌توان مانند گذشته حل کرد».

این اظهارات ترکی الفیصل در حالی است که وی چند ماه پیش گفته بود که سعودی‌ها به شدت از رفتار ایالات متحده سرخورده شده‌اند.

الفیصل در مصاحبه با پایگاه خبری «عرب‌نیوز» گفت که سعودی‌ها احساس می‌کنند آمریکا آن‌ها را تنها گذاشته است و معتقدند که واشنگتن باید همراه با عربستان، با آن‌چه آن را تهدیدات منطقه خلیج فارس می‌نامد، مقابله کند.

وی با این ادعا که این تهدید، «نفوذ ایران در منطقه» است، مدعی شد، ایران نه تنها از «حوثیها» (انصارالله) به عنوان ابزاری «برای بر هم زدن ثبات عربستان سعودی استفاده می‌کند، بلکه از آن‌ها برای تأثیر گذاشتن بر امنیت و ثبات گذرگاه‌های دریایی بین المللی در طول دریای سرخ و خلیج فارس استفاده می‌کند».

الفیصل ادامه داد: «[جو بایدن]رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود گفت که عربستان سعودی را کنار خواهد گذاشت و طبیعتا با توقف عملیات مشترکی که آمریکا و عربستان برای مقابله با حوثی‌ها در یمن داشتند، به وعده خود عمل کرد».

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!