جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۵۹۲۹

مرغداران می گویند آزادسازی قیمت مرغ فقط جیب دولت را پر کرده

مرغداران می گویند آزادسازی قیمت مرغ فقط جیب دولت را پر کرده
مرغداران درحالی زیان می دهندکه فعالان حوزه می گویند با آزاد سازی قیمتها سود زیادی نصیب دولت شد و لذا به جای دادن سوبسید به مصرف کننده از جیب تولید کننده ها، باید مقداری از این سود را صرف بخش طیور کند.

در حالی بحث افزایش قیمت مرغ و تصویب نرخ ۶۳هزار تومانی از سوی شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی هفته گذشته مطرح شد که از سوی دیگر برای تنظیم بازار نیز شرکت بازرگانی اقدام به توزیع مرغ منجمد در بازار به قیمت ۴۵ هزار تومان کرده است. با این وجود کارشناسان معتقدند چنین اقداماتی حکم مُسکن دارد و تنها کمی از التهابات بازار را کم می کند و با توجه به ریشه ای بودن مشکلات طیور کشور نمی توان طی ماه های آتی روند منطقی برای بازار مرغ و تخم مرغ کشور متصور شد. در واقع گرانی نهاده ها باعث شده است بازار محصولات و فراورده های این صنعت چندان رونقی نداشته باشد و کارشناسان پیش بینی گرانی این محصولات را طی ماه های اخیر دارند.

بخشی از سود حاصل از آزادسازی یارانه ها را به تولید کنندگان یا مصرف کننده ها تخصیص بدهید

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در خصوص وضعیت بازار نهاده های دام و طیور به بازار گفت: در حال حاضر اوضاع بد نیست و نهاده به وفور در بازار موجود است اما از نظر قیمتی بعد از انجام آزاد سازی، قیمت ها به نحوی بالا رفت که خرید نهاده خارج از توان تولید کننده ها است.

نبی پور افزود: چندی پیش طی جلسه ای که با معاون رئیس جمهور برگزار کردیم ایشان وعده دادند که کلیه ضرر و زیان های ما مرغداران را تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه پرداخت می کنند اما هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: در واقع معاون رئیس جمهور به ما قول داد که اگر تا ۳۱ شهریور ماه در راستای آزاد سازی قیمت ها با دولت همراه باشید کلیه ضرر و زیان ها را می پردازیم و قیمت ها را اصلاح می کنیم.

نبی پور خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که الان با اینکه قیمت مصوب تخم مرغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، تولیدات خود را حتی هزار تومان هم زیر قیمت مصوب می فروشیم. این در حالی است که در ابتدا قیمت ۴۳هزار تومان مصوب شد اما قول دادند نرخ را کاهش دهند و سپس ضرر و زیان ما را بدهند.

 

مرغداران گول حرف مسئولان را خوردند؛ ضرر دادند اما قیمتها اصلاح نشد

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی اگر همان نرخ ۴۳ هزار تومان را هم تایید کند باز هم ضرر می دهیم، افزود: امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ باید بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان باشد. البته ما نیز می دانیم که مردم توان خرید ندارند اما آیا باید تولیدکننده تاوان این مساله را از جیب خود بدهد؟ وظیفه دولت در این میان چیست؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما به دولت در این جهت که مصرف کننده تحت فشار قرار نگیرد و تولید کننده هم متضرر نشود، گفت: در همه جای دنیا کشاورزی سوبسید پذیر است و اگر دولت کمک نکند کشاورزی نمی تواند ادامه یابد چون سود کشاورز بسیار پایین است. وقتی دولت آزاد سازی را اجرایی کرد، سود بالایی کسب کرد و لذا مقداری از این سود را باید به مردم یا تولید کننده بدهد تا بتوانند سرپا بایستد.

نبی پور همچنین در خصوص آینده پیش روی بخش مرغ تخمگذار گفت: درست است که الان دولت از پایین نگه داشتن قیمت تخم مرغ خوشحال است اما باید به این فکر کند که در آینده وضعیت مرغ تخمگدار چه می شود؟

 

به ازای تولید هر کیلو تخم مرغ ۸ تا ۱۰ هزار تومان ضرر می دهیم

وی ادامه داد: همانطور که می دانید دوره پرورش مرغ تخمگذار طولانی و حداقل ۲۰ ماهه است حال باید دید ۵ ماه دیگر چه می شود؟ آیا ۵ ماه دیگر که مرغ های تخمگذار از دور تولید خارج می شوند باز هم تولید کننده ای خواهد بود که تخم مرغی برای عرضه در بازار تولید کند؟

نبی پور تصریح کرد: در حال حاضر تولید کننده های این بخش به ازای هر کیلوگرم ۸ تا ۱۰ هزار تومان ضرر می دهد. آیا با این وضعیت می توان امیدی به تداوم روند تولید داشت؟

وی ادامه داد: مرغداران گول حرف مسئولان را خوردند و اگر این روند ادامه یابد تولید کننده نمی تواند ادامه بدهد.

نبی پور گفت: درست است که الان همه واحدهای پرورشی مرغ تخمگذار فعال هستند اما مساله اینجا است که دوره پرورش مرغ تخمگذار مثل مرغ گوشتی کوتاه نیست و حداقل ۲۰ ماه باید ادامه داد و پس از اتمام این دوره ممکن است بسیاری از دور تولید خارج شوند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر الان بخشنامه ای داده اند که بر اساس آن اجازه نمی دهند گله های مرغ جوان حذف شود. در غیر اینصورت الان بسیاری از واحدهای پرورشی گله های خود را ار دور تولید خارج می کنند.

نبی پور ادامه داد: الان یک واحد ۵۰ تایی ماهانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان ضرر می دهد بنابراین نمی توان انتظار ادامه تولید را در چنین شرایطی داشت.

 

افزایش ۵۰۰درصدی قیمت ویتامین های مورنیاز صنعت پس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

بر اساس این گزارش از دیگر مسائل پیرامون صنعت دام و طیور کشور، بحث گرانی انواع داروها، ریزمغذی های و ویتامین های مربوطه است که نه تنها هزینه های تولید را بالا برده بلکه به گفته برخی فعالان، در این حوزه به محصولات با کیفیت بالا هم دسترسی ندارند.

رضا احمدی دیگر فعال صنعت طیور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: قیمت انواع داروهای این حوزه به قدری گران شده است که تامین آن از توان تولید کننده ها خارج است.

احمدی افزود: به عبارتی می توان گفت: صنعت طیور به نوعی رها شده است. وی ادامه داد: در حوزه مرغ تخمگدار مثل مرغ گوشتی به داروهای خاصی نیاز ندارد اما اصولا مانند هر موجود زنده دیگری مرغ تخمگذار هم به ویتامین ها نیاز دارد و استفاده از آن برای مرغداران الزامی است.

احمدی افزود: الان انواع داروها و ویتامین ها در بازار موجود است اما قیمت ها بالا است. به طوری که می توان گفت در حالی که قیمت نهاده های بعد از آزادسازی، ۶۰۰ درصد افزایش یافت قیمت انواع ویتامین های مورد نیاز طیور حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد گران شده است.

گفتنی است به گفته کارشناسان در حال حاضر ویتامین های مورد نیاز این حوزه غالبا خارجی است و عمدتا از کشور چین وارد می شود و در کشور بسته بندی می شود.

 

منبع خبر : تحلیل بازار
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!