پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۵۹۱۶

عرضه خودرو به کجا رسید؟ شرایط خرید خودرو از بورس چیست؟

عرضه خودرو در بورس کالا بالا و پایین‌های بسیار زیادی داشت بالاخره تابستان امسال عرضه‌های بورس کالا شروع شد. اما دوباره جلوی این عرضه‌ها گرفته شد.

روز ۲۶ مرداد ماه عرضه خودرو در بورس کالا با دو مدل دو مدل فیدلیتی و دیگنیتی آغاز شد. پس از این عرضه خودروهای شاهین، ساپیا، کارا، کامیون، گروه ایران خودرو و لاماری نیز وارد بورس کالا شدند. اما در این بین ایران خودور موفق به عرضه تارا و ۲۰۷ نشد.

یعنی این گروه صنعتی تمایلی به عرضه خودرو در بورس کالا نداشت و تفاوت قیمتی را به عنوان یک بهانه برای عرضه خودرو در بورس کالا دانست.

یریش این دو محصول در بورس کالا انجام شد و قرار بود عرضه تارا و ۲۰۷ هرچه زودتر برگزار شود. اما روز دوشنبه هفته گذشته گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد تا اطلاع ثانوی عرضه این دو خودرو امکان‌پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند.

این بهانه عجیب ایرانخودرو تعجب کارشناسان را برانگیخت. چراکه عرضه خودرو در بورس کالا نهایتا به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی تمام می‌شد و تنها گروهی که در این بین متضرر می‌شوند دلالان بازار خودرو هستند که به عنوان حلقه واسط بین ابتدا و انتهای زنجیره تولید تا مصرف با تحرکات سفته‌بازانه نه تنها قیمت مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند، بلکه باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار هستند. از همین رو است که موضع ایرانخودرو را نمی‌توان درک کرد. چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا سود بیشتری عاید کارخانه شده و مصرف‌کننده نیز برای مثال لاماری را هفته گذشته ۱۰۰ میلیون ارزانتر از قیمت بازار خریداری کرد.

 

بورس24-800x458.jpg

 

شرایط عرضه خودرو در بورس چیست؟

خودروسازهای متعددی در بورس کالا برای عرضه خودرو مراحل پذیرش را انجام داده‌اند. اما برای رسیدن خودرو به مرحله عرضه باید تضامین را در اتاق پایاپای ارائه کنند. به نظر می‌رسد پس از سایپا که با شاهین در بورس کالا حضور دارد، خودروساز بعدی که با عرضه کامیونت و کشنده‌های خود در بورس کالا حضور پیدا کند ، سیبا موتور باشد که مرحله انجام تضامین را سپری می‌کند. در حوزه پذیرش نیز تاکنون علاوه بر سایپا، بهمن موتور، آرین پارس موتور، ایران‌خودرو، ایلیا موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور و کرمان موتور مراحل پذیرش را انجام داده‌اند.

قیمتی که توسط عرضه‌کننده در بورس کالا اعلام می‌شود قیمت پایه بدون هزینه‌های اضافی ۹ درصد ارزش‌افزوده، ۲ درصد مالیات شماره‌گذاری برحسب برچسب انرژی و همچنین یک درصد مالیات نقل‌وانتقال خودرو است که هزینه‌های بیمه نیز به این ارقام اضافه خواهد شد. این مبالغ باقیمت پایه خودرو جمع می شود که قیمت نهایی آن چیزی بیش از ۳۴۴ میلیون تومان است. این قیمت رقمی است که کارخانه عرضه‌کننده، خودرو را خارج از بورس کالا می‌فروشد.

هزینه‌هایی که بر روی قیمت خودرو اضافه می‌شود بخشی ثابت است. مانند بیمه شخص ثالث و خدمات مرتبط با شماره‌گذاری و بخش دیگر در عددی ضرب خواهد شد که قیمت نهایی خرید در بورس است؛ به‌این‌ترتیب (۹ درصد ارزش‌افزوده، ۲ درصد مالیات شماره‌گذاری برحسب برچسب انرژی و همچنین یک درصد مالیات نقل‌وانتقال خودرو است) این ۱۲ درصد به قیمت نهایی حراج اضافه می‌شود و دلیل اصلی اختلاف قیمت این هزینه‌ها هستند. اما برخی خودروها به دلیل نوع عرضه ای که دارند ، در بورس کالا قیمت واقعی برای آن‌ها کشف نشده و اختلاف قیمت زیادی میان قیمت بازار آزاد و بورس کالا برای این دست خودروها وجود دارد.

برای خرید خودرو ، داشتن کد بورس کالا الزامی است و افراد پس از سجامی شدن، با ارائه مدارک به کارگزاری می‌توانند احراز هویت شوند. افراد جهت خرید خودرو ، مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی را در سامانه بارگذاری می‌کنند و از طریق کارگزاری کد برای آن‌ها ارسال خواهد شد. با پر کردن فرم برای افتتاح حساب وکالتی و پس از احراز هویت ، فرآیند ثبت سفارش برای شرکت در حراج خودرو البته در صورت دارا بودن مبلغ موردنیاز پیش‌پرداخت شروع می‌شود. همچنین فردی که قصد خرید خودرو دارد بایستی طبق فایل پیوست عرضه که در سایت بورس کالا قابل‌مشاهده است، شرایط اعلامی از سوی خودروساز را مطالعه کند تا از روند معامله و تحویل مطلع شود.

 

منبع خبر : تجارت نیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!