جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۵۳۵۶

پاسخ ابوطالبی به «کیهان»: عوام‌فریبی نکنیم، تحریم تسلیحاتی پهپاد‌ها خاتمه نیافته

پاسخ ابوطالبی به «کیهان»: عوام‌فریبی نکنیم، تحریم تسلیحاتی پهپاد‌ها خاتمه نیافته
اینکه باوردارید روسیه در «برجام وناتو و اوکراین وپهپادها» صادق است تغافل میکنید؛ اینکه برضعف تیم وساختار معیوب مذاکرات و رساندن آن به بن‌بست آگاه نیستید جای تعجب دارد؛ اینکه هنوزعدم اعتماد را دلیل برای عدم مذاکره باآمریکا میخوانید! سؤال برانگیز است.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در دولت روحانی در رشته توئیتی ضمن پاسخ به انتقاد‌های» کیهان «نوشت:

اینکه در دو هفته برای یک مصاحبه و یک توییت، دو پاسخ تند ازروزنامه‌های کیهان و ایران دریافت کرده‌ام سبب خوشحالی است؛ زیرانشان می‌دهد افراط‌گرایان که کشور و سیاست خارجی رابه این بحران ها کشانده‌اند احساس نگرانی نموده و خود را مجبور به پاسخگویی به ملت ایران دانسته‌اند. این امرمبارکی است.

اما بیاییدصادق باشیم و عوام‌فریبی نکنیم: اینکه می‌گویید تحریم تسلیحاتی خاتمه یافته است، موضوع پهپاد‌ها وموشک و…در بند۴ضمیمه B در۲۲۳۱ و در متن ۷۹ صفحه‌ای ۲۰۱۵/۵۴۶/S برای مدت هشت سال است ونه پنج سال؛ اینکه می‌گویید پهپاد‌ها (UAV) به ۲۲۳۱ ربط ندارد، ربطش را در ۲۰۱۵/۵۴۶/S می‌توانید پیدا کنید.

اینکه می‌فرمایید دیپلماسی سردرگم نبوده و هوشمندانه است؟! آنهم به دلیل: *بحران در روابط با آژانس و کاهش همکاری‌ها، برخلاف برجام؛ *افزایش تنش میان ایران و اروپا و آغاز تحریم‌های دوباره، پس از دو دهه؛ *محکوم کردن ارسال پهپاد به اوکراین توسط جوزف بورل و اعلام توقف مذاکرات با تهران؛

اعلام قطع مذاکرات با تهران توسط آمریکا؛ *نامه سه کشور اروپایی به دبیرکل در مورد پهپادها، و مطرح شدن نقض ۲۲۳۱ در شورای امنیت UN؛ *تنش باافغانستان ومسئله طالبان و حق‌السهم ایران در مسئله آب؛ *وضعیت مناسبات با عربستان و امارات و… وقفقاز و…؛ *سردرگمی درعراق و سوریه و لبنان و….

به نظرمی‌رسد تجاهل کرده‌اید؛ اینکه باور دارید روسیه در «برجام وناتو و اوکراین و پهپادها» صادق است تغافل می‌کنید؛ اینکه بر ضعف تیم و ساختار معیوب مذاکرات و رساندن آن به بن‌بست آگاه نیستید جای تعجب دارد؛ اینکه هنوز عدم اعتماد را دلیل برای عدم مذاکره با آمریکا می‌خوانید! سؤال برانگیز است….

ولی بدانید این سیاستِ خارجی راه به بیراهه دارد؛ و با کلماتی، چون هوشمندانه، اولویت همسایگان، همکاری استراتژیک با روسیه و چین، عضویت در شانگهایِ امنیت محور، فروش نفت، و… نجات یافتنی نیست! باورکنید اگر دوباره در چاه فصل هفتم منشور افتادیم، دیگر نخواهیم توانست از آن خارج شویم.

 
 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!