پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۵۳۰۷

درآمد ۱۱میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده که درآمدشان را از دست می‌دهند

حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد که به طور مستقیم و غیرمستقیم، درآمد ۱۱ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده است و در حال حاضر پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیاز کاربران نیستند و کسانی که درآمدشان به این شبکه‌ها گره خورده تا به ثمر رسیدن پلتفرم‌های داخلی عملا درآمدشان را از دست می‌دهند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد که به طور مستقیم و غیرمستقیم، درآمد ۱۱ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده است و در حال حاضر پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیاز کاربران نیستند و کسانی که درآمدشان به این شبکه‌ها گره خورده تا به ثمر رسیدن پلتفرم‌های داخلی عملا درآمدشان را از دست می‌دهند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور حسن هاشمی می‌گوید در شرایطی که پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر هستند و مدیران ارشد کشور روی استفاده از پلتفرم‌های داخلی تاکید دارند، اما پلتفرم‌های داخلی به هیچ وجه آماده ارائه خدمت به کسب‌وکارها نیستند، او در این باره معتقد است: علاوه بر زیرساخت‌ها و ظرفیت میزبانی در این پلتفرم‌ها که مهیا و آماده نیست، موضوع مهم دیگر بحث اعتماد مخاطب و در اختیار داشتن بازار هدف است. چند درصد از ۴۸ میلیون کاربر ایرانی که روی پلتفرمی مانند اینستاگرام حضور داشتند، در پلتفرم‌های داخلی فعالند که کسب‌وکارهای آنلاین به این فضا امید داشته باشند؟ ما درباره چشم‌اندازی که برخی مسئولان برای این عرصه متصور هستند صحبت نمی‌کنیم و حرف ما درباره شرایط کنونی است.

حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیازهای کشور نیستند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی پلتفرم‌های بومی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای پلتفرمی مانند اینستاگرام باشند دلیل آن هم این است که در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور ما عضو این شبکه هستند، یعنی ۵۰ میلیون نفر، یا تولید محتوا می‌کنند و یا از محتوای تولیدی دیگران استفاده می‌کنند که این یک جامعه بسیار بزرگ است و به سادگی نمی‌توان مشابه آن را ایجاد کرد. ضمن اینکه اینستاگرام به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت کسب‌وکارهای اقتصادی شناخته شده است و حتی یک زن سرپرست خانوار در یک روستای دورافتاده هم برای فروش محصولاتش از آن استفاده می‌کند.

اینستاگرام هم چنین بستری را فراهم کرده که برای همه سلیقه‌ها، همه گروه‌های سنی و همه مخاطبان هدف، محتوای جذاب و مفید ارائه می‌کند طبیعتا در کشور ما هم که متاسفانه نتوانسته‌ایم فضاهای تفریحی و سرگرمی کافی برای مردم، به ویژه نسل جوان فراهم کنیم، اینستاگرام بسیار محبوب بوده و وقتی در این محیط حضور دارند احساس می‌کنند می‌توانند در دنیای مجازی، هم پای هم سن و سال‌های خود در کشورهای توسعه یافته زندگی کنند و حداقل در زندگی مجازی، هم‌سطح آنها باشند. بنابراین اگر درباره فیلتر اینستاگرام و جایگزینی پلتفرم بومی صحبت می‌شود، باید به همه ابعاد این شبکه اجتماعی توجه کرد و همه سلیقه‌ها و امکانات آن را در کنار هم در نظر گرفت.

هاشمی باور دارد با نگاه قهری و حذفی، یا دستور و اجبار نمی‌شود جامعه‌ای ۵۰ میلیونی، مشابه آنچه در اینستاگرام شکل گرفته را ایجاد کرد و در کوتاه‌مدت مردم نمی‌توانند با نسخه مشابه بومی ارتباط برقرار کنند و زمان زیادی لازم است تا چنین بستری مهیا شود.

تقریبا درآمد ۱۱ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده است

هاشمی می‌گوید در حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای اینترنتی هم آمار قطعی و دقیقی وجود ندارد اما برآوردها نشان می‌دهد که به طور مستقیم و غیرمستقیم، درآمد ۱۱ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده است. برخی نهادهای دیگر هم صرفا کسب‌وکارهایی را ملاک قرار می‌دهند که به طور صد در صدی آنلاین هستند و معتقدند شامل حدود ۳ میلیون کسب‌وکار است. به گفته او بیشترین آسیب در این موضوع به کسب‌وکارهای خانگی وارد شده که پایه و اساس کارشان را بر فروش اینترنتی در اینستاگرام گذاشته بودند و حالا درآمدشان تقریبا به صفر رسیده است.

اقتصاد دیجیتال راهکاری برای کنار گذاشتن اقتصاد نفتی است

از نظر هاشمی اقتصاد دیجیتال یکی از بهترین راهکارها برای کنار گذاشتن اقتصاد نفتی است و طبیعتا مهم‌ترین فعالان اقتصاد دیجیتال، بخش خصوصی هستند که توان و ظرفیت بسیاری بالایی دارند و در چند سال اخیر نیز حضور قدرتمندی در این حوزه داشته‌اند. اما اکوسیستم اقتصاد دیجیتال با دستور و اجبار شکل نمی‌گیرد و حتما باید رویکرد تعامل و شنیدن مطالبات بخش خصوصی در دستور کار متولیان باشد. ضمن اینکه، یک ویژگی مهم اقتصاد دیجیتال و جهان مجازی، برداشته شدن مرزهای جغرافیایی و حضور در جهانی متفاوت است که طبیعتا به ساختار و ساز و کار متناسب با خود نیاز دارد. نمی‌شود ما از اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم اما بخواهیم آن را به مرزهای جغرافیایی خودمان محدود کنیم. اتفاقا اقتصاد دیجیتال یک بستر و فرصت مناسب برای کشور ما است که بتوانیم با ناکارآمد کردن تحریم‌ها، قدرت اقتصادی مان را تقویت کنیم و با همه جهان ارتباط داشته باشیم.

به عقیده هاشمی دولت و حاکمیت باید بدانند حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی در فضای حقیقی کاملا متفاوت است و باور دارد باید حتما یک کار کارشناسی قوی در این حوزه انجام شود تا فهم درستی از حکمرانی در این حوزه پیاده‌سازی شود. او می‌گوید: مهم این است که باور داشته باشیم حکمرانی در این فضا باید به گونه‌ای باشد که همه مخاطبان جامعه را در بر بگیرد تا به دنبال آن دستاوردهایی مانند شکوفایی اقتصادی و توسعه اقتصاد دیجیتال هم حاصل شود.

 

منبع خبر : پیوست
منبع: پیوست
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!