شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۵۲۳۳

شی جین پینگ برای سومین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور چین برگزیده شد

شی جین پینگ برای سومین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور چین برگزیده شد
حزب حاکم کمونیست چین روز شنبه کنگره خود را در تالار بزرگ مردم با چندین اصلاحیه در قانون اساسی حزب به پایان رساند که موقعیت رئیس جمهور شی جین پینگ به عنوان رهبر چین و به اعتقاد پکن، جایگاه این کشور در جهان را تقویت می کند.

حزب حاکم کمونیست چین روز شنبه کنگره خود را در تالار بزرگ مردم با چندین اصلاحیه در قانون اساسی حزب به پایان رساند که موقعیت رئیس جمهور شی جین پینگ به عنوان رهبر چین و به اعتقاد پکن، جایگاه این کشور در جهان را تقویت می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کنگره یک هفته‌ای با حضور ۲۳۰۰ نماینده، که همگی از وفاداران سرسخت حزب بودند، برگزار شد. کنگره با تثبیت "موقعیت اصلی" خود در رهبری کشور، راه را برای سومین دوره ریاست جمهوری شی جینپینگ هموار کرد. اما اعلام رسمی سومین دوره در جلسات سالانه قانونگذاری در ماه مارس اعلام خواهد شد.

در سال ۲۰۱۸، شی محدودیت دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد که به او اجازه داده تا به طور نامحدود حکومت کند.

در طول کنگره حزب کمونیست چین چه اتفاقی افتاد؟

نمایندگان همچنین «گزارش کاری شی» را تأیید کردند، که نوعی خطاب به وضعیت کشور است که شی در افتتاحیه کنگره حزب ارائه کرد.

روز یکشنبه، انتظار می‌رود که شی به‌عنوان دبیرکل بعدی، اندکی پس از پایان اولین جلسه کمیته مرکزی جدید، معرفی شود. اگر شی برای سومین بار به عنوان رهبر حزب کمونیست انتخاب شود، به قدرتمندترین رهبر این کشور پس از مائو تسه‌تونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، نمایندگان حزب همچنین کمیته مرکزی جدیدی را انتخاب کردند که متشکل از حدود ۲۰۰ عضو بود، اما فهرست کامل را فاش نکردند. این کمیته تا پنج سال آینده حزب را اداره خواهد کرد. اکثر پست های کلیدی در کمیته مرکزی به وفاداران شی اختصاص داده شده است.

کنگره یک هفته‌ای و مجلل حزب کمونیست شگفتی های کوچکی نیز داشت. لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، دومین مقام در این کشور و از مدافعان اصلی اصلاحات اقتصادی، یکی از چهار مقام ارشدی است که در کمیته دائمی دفتر سیاسی، هیئت تصمیم‌گیری کلیدی چین متشکل از هفت عضو، پستی را حفظ نمی‌کند. او از کمیته مرکزی تازه انتخاب شده کنار گذاشته شد. هو جینتائو، دبیر کل سابق حزب کمونیست، در حالی که رسانه‌ها در روز پایانی به تالار بزرگ مردم رفتند، در اقدامی که به نظر می‌رسید برخلاف میل او انجام شده بود، از سالن بیرون برده شد. این حادثه که ناظران آن را غیرعادی می‌دانستند، قبل از رای‌گیری درباره اصلاحات قانون اساسی رخ داد. هو که ضعیف به نظر می‌رسد، از شی حمایت نمی‌کند، اگرچه در طول کنگره در کنار او نشسته بود. اما به جناحی تعلق دارد که از "رهبری جمعی" حمایت می‌کند. هو، ۷۹ ساله، زمانی که دو دستیار به او کمک کردند بایستد، کمی سرگردان به نظر می رسید، اما به طور خلاصه با شی، که در ردیف اول کنار او نشسته بود، صحبت کرد. سه عضو دیگر کمیته دائمی که کنار گذاشته شدند عبارتند از هان ژنگ، رئیس حزب شانگهای، وانگ یانگ، رئیس شورای مشورتی حزب، و لی ژانشو، متحد قدیمی شی و رئیس کنگره ملی خلق که عمدتا تشریفاتی است. فقط اعضای کمیته مرکزی می توانند در کمیته دائمی حضور داشته باشند. جیانگ زمین، ۹۶ ساله، که قبل از هو رئیس جمهور بود، در این کنگره حاضر نشد.

شی از اعضای حزبش خواست تا خود را برای چالش های ژئوپلیتیکی آتی آماده کنند. وی با اشاره به تلاش‌های خارجی به‌ویژه برای باج‌گیری، مهار و محاصره چین گفت: «در مواجهه با تغییرات شدید در چشم‌انداز بین‌المللی» منافع ملی خود را در اولویت قرار داده‌ایم.

در مراسم اختتامیه کنگره، شی گفت: "جرات مبارزه، جرات پیروزی را داشته باشید."

 

از جمله تغییراتی که در قانون اساسی چین بوجود آمده می‌توان به «دو حکم». «دو تضمین» اشاره کرد. بر اساس این دو حکم یا دو تثبیت، شی جینپینگ به عنوان رهبر «مرکزی» این حزب مشخص شده و ایده‌های او به عنوان اصول راهنمای توسعه آینده چین تثبیت می‌شود. دو تضمین هم وضعیت «محوری» شی جینپینگ در حزب کمونیست و قدرت مرکزی این حزب در چین را ضمانت می‌کند. متن این اصلاحیه بلافاصله منتشر نشد، اما قبل از تصویب آن گوینده استدلال پشت آن را خواند و مکرراً از شی و دستاوردهای او در تقویت ارتش و اقتصاد و تقویت اقتدار حزب یاد کرد. شی، در سخنان پایانی مختصری، گفت که این تجدید نظر "شرایط روشنی را برای حمایت و تقویت رهبری کلی حزب تعیین می‌کند."

رای‌گیری برای تایید این تغییرات در تالار بزرگ خلق چین انجام شد، جایی که نشست یک هفته‌ای کنگره غالبا پشت درهای بسته انجام شد.

کنگره حزب کمونیست چین با تثبیت جایگاه «شی جینپینگ» پایان یافت

گزارشی که یک هفته پیش توسط شی در جلسه افتتاحیه کنگره قرائت شد، عزم وی را برای ماندن در مسیر فعلی در مواجهه با چالش‌های داخلی و بین‌المللی نشان داد. شی در اولین دهه قدرت خود به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران چین در دوران مدرن ظاهر شد و رقیب مائو تسه تونگ بود که دولت کمونیستی را در سال ۱۹۴۹ تأسیس کرد و برای ربع قرن رهبری کشور را بر عهده داشت.

بر اساس قطعنامه‌ای که در پایان کنگره منتشر شد، حزب کمونیست چین مخالفت خود با استقلال تایوان را در قانون اساسی ثبت کرد.

در این قطعنامه آمده است: "(کنگره) موافقت می کند که در قانون اساسی حزب بیانیه هایی را در مورد مخالفت قاطعانه و بازدارندگی جدایی طلبانی که به دنبال "استقلال تایوان" هستند، درج کند."

بر اساس این قطعنامه که به اتفاق آرا در مورد تغییرات در منشور حزب به تصویب رسید، همه اعضای حزب موظف خواهند بود "از موقعیت اصلی رفیق شی جینپینگ در کمیته مرکزی حزب و در کل حزب حمایت کنند."

شی در بخشی از سخنان خود درباره دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی چین و تایوان هشدار داد و افزود: «حل مساله تایوان مربوط به خود مردم چین است و باید تنها توسط مردم چین حل شود. ما با بیشترین صداقت و تلاش‌ها برای چشم‌انداز اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز پایبند خواهیم بود، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم».

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!