چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۱۹۶

ادعای معاون وزیر صمت: سهم اینستاگرام از کسب‌وکار‌های اینترنتی کمتر از ۳ درصد است

ادعای معاون وزیر صمت: سهم اینستاگرام از کسب‌وکار‌های اینترنتی کمتر از ۳ درصد است
علیرضا شاه‌میرزایی معاون وزیر صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب‌وکار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب‌وکار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند.

معاون وزیر صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب‌وکار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب‌وکار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند.

«علیرضا شاه‌میرزایی» گفت: متأسفانه عدّه‌­ای آمار‌های غلط از میزان کسب‌وکار‌های تعطیل شده می­‌دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده‌­ای نیز ساده‌انگاری می­‌کنند و راه­‌حل­‌های سطحی می‌دهند که هر دو طرف غلط است.

معاون وزارت صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب‌وکار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند. از کسانی که براساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکار‌ها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمار‌ها رسیدید و آن‌ها هیچ پاسخی نداشتند.

شاه­‌میرزایی ضمن انتقاد از ساده‌انگاری و پاک کردن صورت مسأله گفت: در طرف مقابل، عده­‌ای سعی می­‌کنند مسأله را کوچک کنند و بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد. درحالی‌که مشکل وجود دارد و مشکل پیچیده‌­ای هم هست و با راه­‌حل­‌های ساده نمی­‌توانیم کسب‌وکار‌ها را به سمت پلتفرم‌های داخلیبکشانیم.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، ضمن برشمردن برخی از کمبود‌ها و مشکلات گفت: اگر می‌خواهیم پلتفرم­‌های داخلی، پذیرای کسب‌وکار باشند، باید کمبود‌های فنی آن‌ها رفع شود و از نظر جذابیت فرهنگی و اجتماعی هم ارتقا یابند.

شاه‌­میرزایی ضمن اشاره به یکپارچگی «صنایع فرهنگی» با «تجارت الکترونیکی» گفت: اینکه برخی فکر می­‌کنند کسب‌وکار‌ها به دلیل موانع تجاری، از پلتفرم­‌های داخلی استقبال نمی­‌کنند غلط است؛ چرا که ابتدا باید چهره‌­ها و تولیدکنندگان محتوای فرهنگی از این پلتفرم­‌ها استقبال کنند و جمعیت جذب شود تا کسب‌وکار‌ها هم به این پلتفرم­‌ها جذب شوند.

معاون وزیرصمت گفت: برخی فکر می‌­کنند کسب‌وکار‌ها پشت در صف کشیده‌­اند و می­‌خواهند سرمایه­‌گذاری کنند و هیچ مشکلی نمانده جز «مجوز». این افراد دچار دو نوع توهم هستند: یک توهم اینکه تمام مشکلات حل شده است و دومین توهم اینکه مشکلی به نام «مجوز» وجود دارد. درحالی‌که اساساً مشکل مجوز ماه‌ها است که حل شده است. وقتی در ده دقیقه و در نیمه‌­های شب شما می­‌توانید «اینماد» بگیرید و به درگاه بانکی برسید، چرا همچنان عده‌­ای آدرس غلط می­‌دهند و فرافکنی می­‌کنند؟

شاه­‌میرزایی ضمن اشاره به اینکه بیش از دوسوم فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار مجازی، اساساً ثبت­‌محور هستند و نیاز به مجوز ندارند گفت: مجوزدهی مابقی هم کاملاً الکترونیکی و بدون اعمال سلیقه شخصی انجام می‌شود و اگر کسی معطل می­‌شود به خاطر این است که برخی دستگاه‌ها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی­‌دهند. مثلاً برای پاسخ به استعلام مالیاتی، مهلت دو هفته‌­ای وجود دارد ولی گاهی در روز پایانی این مهلت، بدون دلیل فقط اعلام رد می‌­شود.

معاون تجارتو خدمات وزارت صمت با اشاره به آمار حدود ۲۰۰ اینماد در روز در ۶ ماه گذشته گفت: اگر مشکل در شروع فعالیت بود، روزانه ۲۰۰ اینماد صادر نمی‌­شد. اگر مشکل در زنجیره تجارت و خدمات بود، به عدد ۱۳۰۰ همت فروش سالانه در این حوزه نمی­‌رسیدیم که حدود ۱۷% کل فروش خُرد کشور است. اگر این حجم فعالیت را عده‌­ای درست تصور کنند، متوجه می­‌شوند که مسائل تجارت الکترونیکی به سادگی که آن‌ها می‌­فهمند نیست.

شاه‌­میرزایی در پایان ضمن تقدیر از فعالان تجارت الکترونیکی کشور گفت: ده‌ها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در این حوزه در کشور فعالیت می‌­کنند و در شرایط سخت نظیر کرونا و هر زمان که کشور به آن‌ها نیاز داشته به یاری مردم شتافته‌­اند؛ بنابراین نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که از اهمیت این بخش غفلت شود و یا مسائل آن‌ها را به چند مسأله جزئی تقلیل دهیم.

معاون وزیرصمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمار‌های غلط و همچنین آدرس‌­های غلط و حرف‌­های غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار‌های مجازی هستیم.

 

منبع خبر : تسنیم
منبع: تسنیم
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!