جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۴۹۹۴

پیش‌بینی ۴ کارشناس از آینده روابط ایران و آمریکا

همزمان با وقوع اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشورمان و در عین حال، توقف مذاکرات اتمی وین و وضع تحریم‌‌‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و البته تقویت پیوند‌‌‌های تهران با قدرت‌‌‌های شرقی، بسیاری به طرح این سوال می‌‌‌پردازند که آینده روابط ایران با مجموعه جهان غرب و به طور خاص آمریکا چگونه خواهد بود؟ در این راستا، چهار کارشناس حوزه سیاست خارجی در گفت‌وگو با فرارو، به این پرسش پاسخ داده‌اند.

پیش‌بینی 4 کارشناس از آینده روابط ایران و آمریکا

حسین کنعانی‌مقدم، دکترای روابط بین‌الملل: «امروز در چارچوب معادلات جدید در عرصه نظام بین‌الملل می‌‌‌بینیم که هرکس قدرت دارد، از آن برای پیشبرد دستورکارهایش ولو به صورت عیان و آشکار استفاده می‌کند، تهران نیز عملا به دنبال آن است تا کنشگرانی نظیر آمریکا را وادارد که با توجه به ظرفیت‌‌‌های قابل‌توجه قدرت این کشور، با آن راه مذاکره را در پیش گیرند.»

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس سیاست خارجی: «پیش از این و در بحبوحه مذاکرات اتمی وین نیز بار‌‌‌ها تاکید کرده‌ام که به نظر من راه دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا با محوریت پرونده اتمی کشورمان چندان هموار نیست. در واقع بر این باورم که بنا نبوده است چنین توافقی میان دوطرف حاصل شود. درست در این باره شاهد بودیم که هر مرتبه ایران و آمریکا در آستانه دستیابی به توافق بودند، اتفاقی می‌‌‌افتاد و در شرایطی که تهران و واشنگتن یک‌گام به سمت یکدیگر برمی‌‌‌داشتند، این قبیل اتفاقات موجب می‌‌‌شدند آنها دوگام به عقب بازگردند.» این دیپلمات سابق کشورمان افزود: «در شرایط کنونی نیز با توجه به وضعیت خاص پیش‌آمده در ایران، فضای تعامل میان ایران و آمریکا چندان مطرح نیست.»

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق و کارشناس سیاست خارجی: «در شرایط کنونی، این مساله کاملا آشکار شده که دیگر موضوع مذاکرات اتمی وین و تلاش در جهت احیای برجام، اساسا در اولویت تهران و واشنگتن نیست. در واقع، شرایط خاص داخلی پیش‌آمده در ایران و فشار‌‌‌های افکار عمومی در اروپا و آمریکا، در عمل وضعیتی را ایجاد کرده که نه ایران و نه آمریکا در موقعیتی نیستند که بخواهند از مذاکره و ایجاد گشایش در روابط خود سخن بگویند.»

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس سیاست خارجی: «درست است که در روز‌‌‌های اخیر، هم آمریکا و هم اروپا علیه ایران تحریم‌‌‌هایی را وضع کرده‌اند، با این همه، همچنان باور دارم اولویت نخست و اصلی آنها در مورد ایران، تعامل با این کشور و دستیابی به توافق با آن با محوریت مساله اتمی ایران است. در این زمینه از چشم‌اندازی کلی نیز به ماجرا می‌‌‌نگرم. به نظرم غرب (و به‌خصوص آمریکا) راه و گزینه دیگری جز تعامل با ایران ندارد و درست به همین دلیل است که نمی‌‌‌تواند به صورت صد درصد و با قاطعیت، از پایان و شکست قطعی مذاکرات با ایران سخن بگوید.»

 

منبع خبر : فرارو
منبع: فرارو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!