پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۴۷۵۵

رسما اعلام شد:نقشه راه ایران برای اینترنت ماهواره ای استارلینک ملی

رسما اعلام شد:نقشه راه ایران برای اینترنت ماهواره ای استارلینک ملی
رئیس سازمان فضایی ایران خبر از انجام اقداماتی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه به استارلینک در کوتاه‌مدت داد و اعلام کرد که برای تحقق این موضوع، نیاز به شکل‌گیری یک کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به این کار وجود دارد.

«حسن سالاریه» در گفتگو با ایرنا تاکید کرد قرار است با شرکت‌های دانش بنیان فعال این حوزه همکاری کنند و ضمن حمایت از آنها، به این فناوری دست پیدا کرد: «در آینده نزدیک و با استفاده از بخش خصوصی نمی‌توان به این موضوع رسید اما نقشه راه ماه این است که با کشورهای علاقه‌مند دیگر برای ساخت منظومه ماهواره‌ای اقدام کنیم.»

پیش‌تر دبیر سندیکای مخابرات بر لزوم ساخت استارلینک ایرانی تاکید کرده بود و در همین رابطه، سالاریه اعلام کرد سازمان فضایی ایران در خصوص ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای برنامه مدونی دارد: «برنامه به این صورت است که از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه حمایت کنیم تا به‌مرور زمان به یک کنسرسیوم تبدیل و سازنده ماهواره‌های مخابراتی کوچک (تا ۳۰۰ کیلوگرم) شوند.»

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: «در گام نخست قصد داریم یک منظومه مخابراتی تشکیل شده از ریز ماهواره‌ها طراحی کرده و بسازیم. این منظومه برای کارهای باند باریک و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظومه‌های ریز ماهواره‌ای کوچک و زیر ۵۰ کیلوگرم است و بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند آن را بسازد. در این خصوص مطالعات امکان‌سنجی زیادی انجام‌گرفته است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش با جدیت به کار خود ادامه بدهند.»

به گفته سالاریه پس از شناسایی شرکت‌ها و توانمندسازی آنها، دولت آنها را به سمت گام اصلی که ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهن باند است هدایت می‌کند: «ساخت منظومه ماهواره‌ای در کشور ما به‌صورت انفرادی جلو نخواهد رفت. برای رسیدن به این هدف باید برای ارتفاعات مختلف چند ۱۰۰ و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار موردنظر پرتاب شوند.» او تاکید دارد صرفاً با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نمی‌توان منظومه ماهواره‌ای ساخت: «در اهداف این‌چنینی باید کنسرسیوم بین‌المللی شکل بگیرد. نقشه راه ما این است که ایران همراه با چند کشور علاقه‌مند دیگر که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، برای ساخت منظومه ماهواره‌ای همراه شوند.»

رئیس سازمان فضایی کشور تشکیل این کنسرسیوم و ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای را رقیبی برای استارلینک معرفی کرده است. سالاریه درباره بازه زمانی دستیابی به منظومه ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک گفت: «قطعاً در بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله این کار انجام‌شدنی نیست، اما هر چقدر مشارکت بالاتر برود، قطعاً در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. دستیابی به منظومه ماهواره‌ای IOT (اینترنت اشیا) و پهن‌باند هر دو در برنامه ما هستند.»

 

منبع خبر : دیجیاتو
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!