شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۵۴۶۸۲

بانک‌جهانی چشم‌انداز اقتصادی ایران را اعلام کرد/ اقتصاد به کدام سو می‌رود؟

بانک‌جهانی چشم‌انداز اقتصادی ایران را اعلام کرد/ اقتصاد به کدام سو می‌رود؟
صندوق بین‌المللی پول با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین، قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی و بالا بردن پی در پی نرخ‌های بهره، پیش‌بینی رشد جهانی خود را برای سال ۲۰۲۳ کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه هشدار داد که شرایط ممکن است در سال آینده به طور قابل توجهی بدتر شود و گفت که انتظار دارد بیش از یک سوم اقتصاد جهان منقبض شود.

پیر اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت: «سه اقتصاد بزرگ - ایالات متحده، چین و منطقه یورو - به کوچک شدن ادامه خواهند داد. به طور خلاصه، بدترین چیزها هنوز در راه است و برای بسیاری از مردم، سال ۲۰۲۳ سال رکود خواهد بود.

صندوق بین المللی پول در چشم انداز اقتصاد جهانی خود اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال آینده به ۲.۷ درصد کاهش می یابد، در مقایسه با پیش بینی ۲.۹ درصدی در ماه ژوئیه، زیرا نرخ های بهره بالاتر رشد اقتصاد ایالات متحده را کند می کند، اروپا با افزایش قیمت گاز و چین با قرنطینه و تضعیف بخش املاک دست و پنجه نرم می کند.

صندوق پیش بینی رشد سال ۲۰۲۲ خود را ۳.۲ درصد نگه می دارد که نشان دهنده تولید قوی تر از حد انتظار در اروپا است اما عملکرد ضعیف تر در ایالات متحده پس از رشد وحشتناک ۶ درصدی جهانی در سال ۲۰۲۱ است.

پیش‌بینی می‌شود که رشد ایالات متحده در سال جاری ۱.۶ درصد باشد که ۰.۷ درصد نسبت به جولای کاهش یافته است. این کاهش منعکس کننده یک انقباض غیرمنتظره تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد آمریکا در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر در سطح ۱ درصد نگه داشت.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که رشد منطقه یورو در سال آینده به دلیل تاثیر قیمت‌های بالای انرژی بر تولید به ۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت و برخی از اقتصادهای کلیدی از جمله آلمان و ایتالیا وارد رکود فنی شده‌اند. گورینچاس گفت که تغییرات ژئوپلیتیکی در منابع انرژی این قاره "گسترده و دائمی" خواهد بود و قیمت ها را برای مدت طولانی بالا نگه می دارد.

صندوق بین‌المللی پول گفت، سلامت آینده اقتصاد جهانی «به‌طور حیاتی» بر تنظیم موفقیت‌آمیز سیاست‌های پولی، روند جنگ در اوکراین و روند همه‌گیری کرونا وابسته است.

آینده اقتصادی منوط به اعمال تعادلی ظریف از سوی بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم بدون انقباض است.

بانک‌جهانی چشم‌انداز اقتصادی ایران را اعلام کرد/ اقتصاد به کدام سو می‌رود؟

چشم‌انداز تیره‌تر برای اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول گفت: «ترکیب محتمل شوک‌ها» از جمله افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت نسبت به سطوح فعلی، می‌تواند چشم‌انداز را به میزان قابل توجهی تیره کند و رشد جهانی را به ۱ درصد در سال آینده کاهش دهد، سطحی که با کاهش گسترده درآمدهای واقعی همراه است.

سایر مؤلفه های این «سناریوی نزولی» شامل کاهش شدید سرمایه گذاری در بخش املاک چین است.

صندوق بین‌المللی پول ۲۵ درصد احتمال می‌دهد که رشد جهانی در سال آینده به زیر ۲ درصد برسد، پدیده‌ای که از سال ۱۹۷۰ تنها پنج بار رخ داده است. به گفته آن، بیش از ۱۰ درصد احتمال کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی وجود دارد.

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران

بانک جهانی نیز پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران را کاهش داده است.

گزارش جدید به‌روزرسانی اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ باشد؛ پیش از این، بانک جهانی این رقم را برای سال جاری ۳.۷ درصد و برای سال آینده ۲.۷ درصد پیش بینی کرده بود.

گزارش جدید پیش‌بینی رشد سرانه تولید ناخالص داخلی واقعی ایران را ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد در حالی که برآوردها برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳.۴ و ۲ درصد بوده است.

 

منبع خبر : خبرآنلاین
منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!