جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۴۴۴۳

سخنگوی شورای نگهبان: اختیار قانونی اصلاح شیوه گشت ارشاد دست مجلس است

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح شیوه گشت ارشاد گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کنند. درصورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود، در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

هادی طحان‌نظیف در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) و پس از ارائه گزارش بررسی‌های شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که برخی خواص با برخورد نادرست در تحولات اخیر موجب هرج و مرج در کشور شدند، اقدام شورای نگهبان در این حوزه چیست، گفت: معیارهای قانونی روشن است؛ هرچه خلاف قانون نباشد مانعی ندارد و اگر خلاف قانون باشد توسط مراجع ذی‌صلاح مشخص خواهد شد و مدنظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

به نوشته ایلنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آقای رییسی از اصلاح شیوه برخورد گشت ارشاد که از سوی رییس مجلس مطرح شده استقبال کرده‌اند، در صورتیکه چنین اصلاحی در قانون صورت بگیرد پاسخ شورای نگهبان چه خواهد بود، گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کنند. درصورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که آیا اصل ۵٠ قانون اساسی نیازمند تفسیر شورای نگهبان است، گفت: معمولا نیاز به تفسیر در خلال اجرا رخ میدهد و مراجع درخواست کننده تفسیر هم مشخص هستند. اگر مراجع مربوطه درخواست تفسیر داشته باشند شورای نگهبان نسبت به تفسیر اقدام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت آرا ایراداتی داشتند، آیا این ایرادات برطرف شده است، گفت: اکثر ایرادات ما برطرف شده است و صرفا چند مورد باقی مانده که به مجلس ارسال شده است. طبیعتاً اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در دستور صحن قرار بگیرد و مجددا به شورای نگهبان ارسال شود.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که ایجاد شده آیا لازم نیست شورای نگهبان در صدد انتخاب مدیرانی باشد که توان مدیریت داشته باشند، گفت: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند و باید به نظر مردم احترام بگذاریم و شورای نگهبان هم طبق قانون عمل می‌کند. افرادی که بر سر کار می‌آیند از دل جریان‌های سیاسی بیرون آمده‌اند و لازم است جریان‌های سیاسی مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرند.

همچنین به نوشته ایرنا، طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر برخی مسئولان که «موجب التهاب بیشتر در کشور شده‌اند» آیا این اظهارات در زمان بررسی صلاحیت آنها اعمال می‌شود،گفت: معیارهای قانونی روشن است، اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، ازسوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آنها رسیدگی می‌کنیم.

وی در مورد اتفاقات اخیر در کشور گفت: آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد فراتر از اعتراض به شکل متعارف بود، قانون اساسی راهپیمایی به شکل قانونی را به رسمیت شناخته ولی این روزها اعتراض به اغتشاش کشیده شده است که همراهی بیگانگان نیز کاملا در آن به چشم می‌خورد، در این میان مردم با اغتشاشات همراهی نکردند و صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!