پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۳۷۴۳
خانواده‌ی مهسا امینی درگذشت او را تایید کردند

مهسا امینی درگذشت

مهسا امینی درگذشت
جمعه ۲۵ شهریورماه، دو روز پس از انتشار اخبار درمورد عارضه قلبی و مغزی مهسا امینی در محل ساختمان پلیس امنیت اخلاقی وزرا، خبر فوت این دختر جوان تایید شد.

عصر جمعه‌ای نه دلگیر، که تلخ تلخ برای ایران و ایرانیان رقم خورد. خبر ناگواری که هیچ‌کس نمی‌خواست بشنود و همه دلشوره‌ی آن‌را داشتند، تایید شد: مهسا امینی پر کشید. 
دو روز پس از انتشار خبر بستری شدن مهسا در بیمارستان کسری، نه فقط خانواده‌ی او که بیشتر مردم ایران نگران جان فرزند این سرزمین بودند اما آن‌چه نمی‌خواستند رخ داد.

به گزارش فراز سه‌شنبه شب ۲۲ شهریورماه دختری به‌نام مهسا امینی از محل پلیس امنیت اخلاقی خیابان وزرا به بیمارستان کسری منتقل و به دلیل عارضه‌ی قلبی و مغزی در این مرکر بستری شد. امروز جمعه ۲۵ شهریورماه خبر مرگ این دختر جوان از طرف نزدیکانش تایید شده است.

بر اساس خبرهایی که از روز چهارشنبه رسانه‌ای شد، این دختر جوان یک ساعت پس از بازداشت به‌دست پلیس گشت ارشاد، در ساختمان وزرا از هوش رفته و سپس در حالت کما به بیمارستان منتقل شده بود.

مهسا امینی که ساکن سقز بود، پس از قبولی دانشگاه در سفری خانواده‌اش به تهران آمد. برادرش که زمان بازداشت همراه او بوده، گفته است: «التماس کردم که خواهرم را نبرید، ما این‌جا غریبیم ولی مرا هول دادند و مهسا را بردند.» مادر او هم چند ساعت پیش از مرگ فرزندش گفته بود: «دخترم مانتوی بلند و روسری بزرگ پوشیده بود، هیچ آرایشی نداشت. بچه‌ام سالم و سرحال بود، نمی‌دونم اون‌جا چی‌کارش کردن؟ هیچ توضیحی نمیدن، دارم دق‌مرگ میشم.»

Mahsa 2 تصویر مهسا پیش از بازداشت
                                 

اولین توضیح پلیس پس از انتشار گسترده‌ی خبر این بود: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده به‌طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

بر اساس روایت شاهدان عینی مهسا امینی در تمام مدت حضور در محل پلیس امنیت اخلاقی وزرا، بدحال بوده است. با وجود اعتراض و اصرار سایر بازداشت‌شدگان مأموران حاضر به حال او توجه نکرده‌اند‌ و تماس با اورژانس و کادر درمانی با تاخیر زیاد بوده است.

عائلی –دایی مهسا- روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فراز گفت: «دیروز فرمانده پلیس به همراه چند همکارش آمدند دیدار ما. هر چه پرسیدیم چه شده؟ قول دادند که تصاویر دوربین‌های مداربسته را به‌زودی نشان‌مان می‌دهند. من بهشان گفتم که هرکاری هم بکنند بی‌فایده است. می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند.» او در پاسخ علت حضور فرمانده‌ی پلیس در بیمارستان گفت: «آمدند گفتند نگران نباشید، سپرده‌ایم ناهار و شام به شما بدهند! معلوم نیست چه کسی این بلا را سر مهسا آورده، بهش گفتم این مشکل حل‌شدنی نیست. امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است. فقط صورت مسئله را پاک می‌کنید.»

 

Mahsa 45  فضای اطراف بیمارستان کسری، پس از اعلام مرگ مهسا امینی

 

واکنش دیرهنگام مسئولان

چهار روز پس از حادثه و فقط ساعاتی قبل از اعلام قطعی مرگ مهسا امینی چند نفر از مسئولان کشور به این حادثه واکنش نشان دادند:

ابراهیم رئیسی –رئیس‌جمهور که برای شرکت در اجلاس سران شانگهای به ازبکستان رفته است- دستور پیگیری و بررسی حادثه تلخ پیش‌آمده برای «مهسا امینی» را خطاب به وزیر کشور صادر کرد.

در پی این دستور وزیر کشور، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را مسئول رسیدگی به حادثه «مهسا امینی» کرد و خطاب به سید مجید میراحمدی گفت: «با توجه به دستور رئیس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به‌صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.»

جلال رشیدی کوچی –نمانیده فارس در مجلس- در گفت وگو با ایسنا، درباره گزارش نیروی انتظامی در خصوص مهسا امینی گفت: «بر اساس گزارش نیروی انتظامی ایشان به جلسه کلاس‌های توجیهی دعوت شده بوده است، این یک گام قابل پیشرفت و قابل تحسین بوده که بخواهند در کلاس‌های توجیهی این کار را انجام دهند ولی اتفاق رخ داده باید بررسی شود. اینکه ما به‌راحتی دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی کند و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست. حتماً این موضوع را به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.»

فاطمه قاسمپور -عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- در این مورد گفت: «درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با نیروی انتظامی صحبت کردم و مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست.»

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی نوشت: «در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا(ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه را جریحه‌دار و اذهان را مشوش کرده است.بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به‌صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به‌نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند.

قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود و نیز رویکرد دوره‌ی جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی عنوان شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند. عدم برخورد به‌هنگام و قانونی و عدم توقف روندهای معیوبی که هر از چندی موجب بروز حادثه می‌شود، بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد.»

علی مطهری هم در توییتر نوشت: «حوادثی مثل ماجرای مهسا امینی چهره‌ای مثل طالبان در دنیا از ما نشان می‌دهد/ قوه قضائیه می‌تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر کند.»

Mahsa 4 خانواده مهسا امینی پس از اعلام خبر فوت در بیمارستان کسری
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!