سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۳۰۵۲

درخواست ایران برای دریافت تضمین، آمریکا و اروپا را از احیای برجام نامطمئن کرده

درخواست ایران برای دریافت تضمین، آمریکا و اروپا را از احیای برجام نامطمئن کرده
روزنامه آمریکایی با استناد به اظهارات مقامات غربی درباره برجام، به بررسی تحولات روند توافق پرداخت.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: درخواست ایران برای دریافت تضمین از آمریکا، باری دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را با وقفه‌هایی مواجه کرده و باعث شده آمریکا و اروپا از این که توافقی امکان‌پذیر باشد، نامطمئن باشند.

وال‌استریت ژورنال با اشاره به پاسخ مکتوبی که ایران درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای به این نهاد اروپایی ارائه کرده، مدعی شد: تهران روز دوشنبه پاسخی برای اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات است، فرستاد و در این پاسخ نه متن پیشنهاد اتحادیه اروپا را رد کرده و نه پذیرفته است، اما مسائل متعددی که خواستار گنجاندنشان در توافق است را مطرح کرده. اتحادیه اروپا گفته بود، این پیش‌نویس، «متن نهایی» توافق احتمالی است و مذاکرات پایان یافته است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارشش آورده است: اصلی‌ترین محور پاسخ تیم مذکره‌کننده ایران، تضمین‌هایی است که می‌خواهد با دریافت آن، شرکت‌هایی اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، در صورت خروج دوباره آمریکا از توافق، [از تحریم‌ها و دیگر اقدامات یک‌جانبه آمریکا] در امان خواهند بود. ایران همچنین سازوکارهایی را معرفی کرده است که به تهران اجازه می‌دهد در صورت خروج واشنگتن از توافق، به سرعت فعالیت هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد.

در این گزارش مطرح شد: مقامات اروپایی از زمانی که ایران پاسخش را ارائه کرده،‌ گفته‌اند، موضع ایران می‌تواند مبنای برخی تصمیمات و اقدامات مصالحه‌جویانه قرار بگیرد اما انجام شدن توافق به نشان دادن انعطاف از سوی ایران بستگی دارد.

وال‌استریت ژورنال علاوه بر این، در گزارش خود نوشت: یک مقام ارشد اروپایی روز چهارشنبه گفت، تهران و واشنگتن باید یک پاسخ آری‌ یا نه به متن پیش‌نویس بدهند و ایده ازسرگیری مذاکرات میان طرفین را رد کرد. دو مقام غربی گفتند، انتظار ندارند که اعلام انجام شدن توافق قریب‌الوقوع باشد، اگرچه در چند روز آتی احتمال آن وجود دارد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی پیش از ارائه پاسخ مکتوب ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا، در نشستی با خبرنگاران درباره مواضع ایران گفت: الان به صورت مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم. به کشورهای مذاکره کننده به صراحت گفته‌ایم که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هست لحاظ شود، آمادگی داریم که وارد مرحله توافق شویم و جلسه جمع‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود و سپس وارد مراحل بعدی کار شویم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به صراحت به طرف‌های آمریکایی که پیام می‌دهند که در آستانه انتخابات میان دوره کنگره هستیم و مشکل بنزین داریم گفته‌ایم که برای انجام قدم نهایی باید طرف آمریکایی از خود انعطاف نشان دهد. ما در تمام مراحل مذاکرات آنجا که امکانش فراهم بود، از خود انعطاف نشان دادیم و طرف آمریکایی نیز این موضوع را می‌داند که ما تاکنون به چه میزان انعطاف نشان داده‌ایم. ما در مراحل مذاکرات بر موضوعاتی که می‌توانستیم، این انعطاف را نشان داده‌ایم و اکنون نوبت به انعطاف طرف آمریکایی است.

او گفت: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌هایی را به صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود و مساله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزها آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B می‌کنند ما هم پلن B خود را داریم.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!