پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۲۶۲۲

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: «بورل» پیشنهادهایی ارائه کرد؛ پاسخ‌هایی آماده کرده‌ایم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: «بورل» پیشنهادهایی ارائه کرد؛ پاسخ‌هایی آماده کرده‌ایم
ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در توافق باید تحریم‌هایی که مانع بهره‌مندی کشورمان از مزایای برجام می‌شود، رفع شود. یعنی رفع تحریم‌ها به جهت عادی‌سازی تجارت خارجی کشورمان باید صورت گیرد. این مطالبه در مذاکرات قبلی مطرح شده و امیدواریم که در دور آتی مذاکرات با پذیرش این اصول خواسته‌های جمهوری اسلامی شاهد کسب منافع ملی در مذاکرات باشیم.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیش‌نویس پیشنهادی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادهایی را برای حل موضوعات باقیمانده ارائه کردند مقامات کشور ما و تیم مذاکره‌کننده آن را بررسی کرده و پاسخ‌هایی را آماده کرده‌اند. این که نهایتاً این منجر به توافق می‌شود یا خیر مربوط به این است که اصول مطالبات ایران در آن دیده شده است یا خیر. اصل اساسی برای پذیرش یک پیشنهاد انتفاع اقتصادی مردم ایران است.

وی ادامه داد: اگر این پیشنهاد منجر به این می‌شود که انتفاع اقتصادی مردم کشورمان از احیای توافق برجام تقویت شود، حتما جمهوری اسلامی آن را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما چند خواسته دیگر داریم که آن‌ها باید مدنظر قرار گیرد. یکی بحث تقویت تضمین برای حفظ توافق است، شکل‌گیری یک توافق ناپایدار خواسته جمهوری اسلامی نیست. توافق باید پایدار باشد و برای پایداری آن لازم است که تضمین‌هایی شکل گیرد که براساس آن تضمین‌ها طرف مقابل مجددا خطایی که در سال ۲۰۱۸ انجام داده و خلاف قوانین بین المللی از توافق خارج شده را تکرار نکند. این تضمین به پایداری توافق کمک می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که در توافق باید تحریم‌هایی که مانع بهره‌مندی کشورمان از مزایای برجام می‌شود، رفع شود. یعنی رفع تحریم‌ها به جهت عادی‌سازی تجارت خارجی کشورمان باید صورت گیرد. این مطالبه در مذاکرات قبلی مطرح شده و امیدواریم که در دور آتی مذاکرات با پذیرش این اصول خواسته‌های جمهوری اسلامی شاهد کسب منافع ملی در مذاکرات باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که «پافشاری ایران بر موضع به حق بی‌اعتمادی به طرف مقابل، آیا در ادامه مسیر همکاری و تجارت با کشورهای دوست مانند روسیه و چین را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟»، گفت: خواسته‌های ایران در توافق از یک منطق برخوردار است و خواسته ناشدنی‌ای را مطالبه نمی‌کنیم، بلکه این خواسته‌ها شدنی و مبتنی بر حقوق بین‌الملل است.

وی ادامه داد: در عین حال ما امروز برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای دوست راهکارهای دیگری را هم دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال برای چین پیگیری توافق ۲۵ ساله بین جمهوری اسلامی و چین یکی از رویکردهاست، در توسعه همکاری‌ها با کشور روسیه بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک هدف‌گذاری اساسی است و از این جهت تا الان هم زمان نشان داده است که همکاری‌های ما با این کشورها رو به رشد بوده است.

عمویی خاطرنشان کرد: معتقدیم که برای پیگیری این مباحث باید مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه و منطقه‌ای را دنبال کرد. همچنین در عین حال «رفع تحریم‌ها» به عنوان یک رویکرد اساسی در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم پیگیری می‌شود. در این مسیر مطالبه ما برداشته شدن تحریم‌هایی است که مانع انتفاع اقتصادی مردم ما و توسعه تجارت خارجی کشورمان است.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!