جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۲۳۴۶

واکنش آمریکا به دیدارهای مهم امروز رئیسی

واکنش آمریکا به دیدارهای مهم امروز رئیسی
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران و دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پاسخ داد.

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آمریکا چه انتظاری از نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوریه دارد، آیا پیشرفتی در زمینه موضوع سوریه وجود خواهد داشت و آیا تعاملاتی دیپلماتیک مانند این توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نگران‌کننده است، گفت: صحبت کردن درباره دستور کار[این نشست] را به خود این سه کشور واگذار می‌کنم. ما شاهد اظهارات متعددی از سوی این کشورها در زمینه موضوعات مورد بحث بوده‌ایم اما صحبت کردن درباره آن را بر عهده خودشان می‌گذارم.

پرایس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی مبنی بر این که «بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم»، ارزیابی او از چنین اظهاراتی، به ویژه پس از سفر جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به منطقه چیست، بیان کرد: فکر می‌کنم ما با صراحت گفته‌ایم که از زمان خروج دولت قبلی از برجام[توافق هسته‌ای]، بر کسی پوشیده نیست که مواد شکافت‌پذیر ایران افزایش پیدا کرده و زمان گریز آن، یعنی زمانی که برای به دست آوردن مواد شکافت‌پذیر کافی جهت تولید یک سلاح هسته‌ای، در صورتی که بخواهد تسلیحات تولید کند، به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. از حدود یک سال به چند هفته یا کمتر رسیده است.

او در ادامه گفت: دلیل این که ما هنوز بر روی تصمیم‌گیری در این باره که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام بازگردیم یا نه، دقیقا این است که بازگشتی دوجانبه به پایبندی موجب اعمال دوباره محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. زمان‌ گریز را طولانی‌تر می‌کند که الان بیش‌تر از حد کوتاه است و بسیار فراتر از چیزی رفته است که بقیه مایلند شاهدش باشند. این کار همچنین اطمینان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران باری دیگر مشمول سخت‌ترین مقررات راستی‌آزمایی و نظارتی مذاکره‌شده و تحت نظارت دوباره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مطرح کرد: رییس جمهور متعهد شده است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین وسیله عمل به این وعده است. همچنان بر این باوریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام سودمندترین مسیری است که هنوز شدنی است و ما تا زمانی که منافعمان ایجاب کند، آن را در پیش خواهیم گرفت.

پرایس در پاسخ به این که آیا طبق گفته‌هایش، اظهارات ایران در این زمینه را باور ندارد و فکر می‌کند که ایران در این باره لاف می‌زند، گفت: ما می‌دانیم که آن‌ها مواد شکافت‌پذیر بیشتری به دست آورده‌اند. می‌دانیم که زمان گریزشان به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. اما رییس جمهور تعهد کرده است که ایران هیچ وقت به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا درباره سفر پوتین به تهران این نگرانی وجود دارد که او از این فرصت برای دست‌یابی بیشتر کشورش به پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح از ایران استفاده کند، بیان کرد: ما به رصد دقیق ادامه خواهیم داد. تمام تحریم‌های ما اجرایی می‌شوند و پابرجا هستند. هر گونه معامله‌ای از این دست مشمول تحریم‌هایی خواهد شد که ما یا آماده کرده‌ایم یا احتمالا دیگر کشورهای جهان آماده کرده‌اند. بنابراین، این موضوعی است که ما همچنان آن را رصد خواهیم کرد.

پاسخ پرایس به سوالی درباره دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در پی این مطرح می‌شود که قرار است امروز سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران میزبان رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و ولادیمر پوتین، رییی جمهور روسیه در نشست آستانه درباره حل‌وفصل بحران سوریه باشد.

اردوغان دیروز به تهران سفر کرده و بنا بر اعلام کرملین، پوتین امروز به تهران می‌آید.

روسای جمهور این کشورها همچنین در حاشیه این نشست، دیدارهایی دوجانبه نیز با یکدیگر خواهند داشت و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنند.

واکنش پرایس به اظهارات کمال خرازی نیز در پی این مطرح می‌شود که کمال خرازی به تازگی در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره تاکید کرد که ایران با هیچ کس درخصوص برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای مذاکره نخواهد کرد زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است.

خرازی گفت: انجام گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا در سایه دیوار ضخیم بی اعتمادی و همچنین سیاست های این کشور امری دشوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می توانیم به ۹۰درصد نیز برسانیم.

 

منبع خبر : خبرآنلاین
منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!