سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۱۸۵۵

سقوط صادرات گاز روسیه به اروپا رکورد زد

صادرات گاز روزانه روسیه به مشتریان خارجی بزرگ، با تصمیم گازپروم برای توقف عرضه به خریداران متعدد، از ابتدای ژوئن تاکنون به پایینترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده است.

شرکت دولتی گازپروم در ۱۵ روز نخست ژوئن، به طور میانگین ۳۰۷ میلیون متر مکعب در روز گاز به کشورهای خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق، صادر کرد که ۱۳ درصد کمتر از ماه مه بود.

این غول گازی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۶۵.۵ میلیارد متر مکعب گاز به مشتریان خارجی اصلی صادر کرده است که ۲۹ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته داشته است. گازپروم تاکید کرده است که مطابق با درخواستهای تایید شده مشتریان، گاز عرضه می کند.

این شرکت سه شنبه هفته جاری اعلام کرد جریان گاز در خط لوله نورد استریم که مسیر مهمی برای تامین گاز اروپا به شمار می رود را به میزان ۴۰ درصد در مقایسه با برنامه اولیه، کاهش خواهد داد زیرا شرکت "زیمنس انرژی"، بعضی از تجهیزات پمپینگ را پس از کارهای تعمیراتی به محل مربوطه برنگردانده است. این شرکت آلمانی مشکل مذکور را تایید و اعلام کرد تجهیزات به دلیل تحریمهای وضع شده علیه روسیه، نمی تواند از کانادا برگردانده شود.

کاهش صادرات گاز روسیه به مشتری بزرگ آلمانی

غول انرژی آلمانی یونی‌پر از زمان محدود شدن عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم به اروپا، ۲۵ درصد گاز کمتری دریافت کرده است. سخنگوی یونی‌پر اعلام کرد این شرکت تاکنون موفق شده است این کاهش عرضه را با گاز طبیعی منابع دیگر، جبران کند. یونی‌پر بزرگترین خریدار آلمانی گاز روسیه است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اظهار کرده که اقدام روسیه در کاهش عرضه گاز به اروپا، تلاش برای برهم زدن بازار و بالا بردن قیمتهاست. دولت آلمان به دقت تحولات را زیر نظر دارد و در صورت لزوم، آماده اقدام است. هابک اظهار کرد: امنیت تامین، تضمین شده است. روشن است که این استراتژی برای برهم زدن بازار و بالا بردن قیمتهاست. اما ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم و با عوامل مربوط درباره ساختارهای بحران، در تماس نزدیک هستیم.

توقف عرضه گاز به مشتریان اروپایی متعدد

شرکت اِنی ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد گازپروم، عرضه به ایتالیا را کاهش داده است که به حدود ۱۵ درصد از کل واردات گاز از روسیه بالغ می شود.

گازپروم تحویل گاز به مشتریانش در لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک و همچنین عرضه به آلمان تحت قرارداد با شرکت "شل انرژی اروپا" را پس از این که حاضر نشدند به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای پرداخت پول گاز به روبل عمل کنند، قطع کرد. کرملین پیشتر اعلام کرده بود انتظار ندارد عرضه بیشتری قطع شود زیرا سایر مشتریان، به الزام پرداخت به روبل عمل کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اروپا و ترکیه بزرگترین بازارهای گاز روسیه هستند که از طریق خط لوله گاز این کشور را وارد می کنند و سال گذشته گازپروم ۳۰ درصد از نیازهای این منطقه برای گاز را تامین کرده بود. اتحادیه اروپا بدنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از روسیه است و درخواست مسکو برای پرداخت پول به روبل، این روند را سرعت بخشیده است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!