جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۱۷۹۱

احتمال واردات بنزین درصورت ادامه رویه فعلی مصرف

مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هشدار داد که میزان تولید و مصرف بنزین به حالت سر به سر رسیده، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد و باید این وضعیت را از طریق مدیریت مصرف اصلاح کرد.

سعید مداح مروج در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه الان برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد، گفت: به دنبال اصلاح و مدیریت مصرف هستیم و قرار نیست که واردات بنزین داشته باشیم چراکه اگر قرار باشد مصرف به همین روال افزایش پیدا کند، وارد جاده بی پایانی می‌شویم، بنابراین باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و خودروها متناسب با استاندارد روز دنیا تولید شوند.

وی ادامه داد: متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ اگر این شرایط اصلاح شود، ناوگان حمل و نقل شهری و مترو توسعه پیدا کند و شرایط رو به بهبود باشد، نیازی به واردات پیدا نمی‌کنیم؛ اما اگر قرار باشد با همین رویه پیش برویم، احتمال واردات بنزین برای سال آینده دور از ذهن نیست. هرچند این اتفاق امسال رخ نخواهد داد، ولی ممکن است سال آینده شاهد واردات بنزین باشیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به آخرین آمار تولید و مصرف بنزین، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ متوسط مصرف معادل ۷۶ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی ادامه داد: امروز که در نیمه دوم خردادماه سال ۱۴۰۱ هستیم،‌ می‌توانیم بگوییم متوسط مصرف در نیمه اول این ماه، حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز بوده، اما به طور کلی در سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال تاکنون متوسط مصرف در حد ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده است.

مداح مروج با اشاره به آخرین وضعیت تولید نیز گفت: باتوجه به این‌که در حال حاضر تعمیرات تاسیسات را در دست اجرا داریم، متوسط تولید حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است و زمانی که دوره تعمیرات به پایان برسد، این عدد به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر می‌رسد و می‌توان گفت اگر روند مصرف بنزین به همین‌حالت پیش برود، اکنون میزان تولید و مصرف در حالت سر به سر قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گازوئیل با مشکل مواجه شده است گفت: وضعیت عرضه گازوئیل خوب است و اکنون تولید نفت‌گاز استاندارد در حد ۴۴ میلیون لیتر است و از آخر امسال به بعد، حدود ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد هم توسط پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود و تولید پالایشگاه تبریز نیز طی چندماه آینده از ۲.۵ به پنج میلیون لیتر برسد؛ به این ترتیب کل مصرف نفت‌گاز کشور که حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است، با نفت‌گاز استاندارد تامین می‌شود.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!