پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۱۶۶۷

تغییرات قیمت سه کالای اساسی در سال ۱۴۰۰

آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که قیمت انواع برنج، شکر و گوشت در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بین حدود ۱.۱ تا ۱۳۱.۸ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به دو نوع برنج ایرانی بوده است.

در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در اسفند ماه سال قبل مربوط به انواع برنج ایرانی بوده، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک و طارم اعلا با ۱۳۱.۸ و ۱۳۰.۱ درصد افزایش، از میانگین ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان در اسفند ماه سال ۱۳۹۹، به بیش از ۷۷ هزار تومان رسیده است.

به طور کلی در سال ۱۴۰۰ جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاههای مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشتهای مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود. در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد، سال گذشته ممنوعیت زودتر از سالهای قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد.

تغییرات قیمت برنج خارجی

قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۲۵.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان به حدود ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با افزایش جزئی ۱.۱ درصد در این یک سال به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

در این میان شکر در رتبه سوم افزایش قیمت بعد از دو نوع برنج ایرانی قرار دارد که قیمت آن ۶۰.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به طوریکه قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۹ تومان در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

افزایش ۲۷ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در بهمن ماه با افزایش ۲۷.۱ درصدی به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبلش حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین سال قبل ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آذر با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۳۵.۱ و ۲۰.۱ درصد افزایش در اسفند سال قبل به حدود ۱۴۵ و ۱۴۹ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۱۰۷ و ۱۲۴ هزار تومان بوده است.

 بر این اساس، کمترین افزایش قیمت سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۹ مربوط به برنج تایلندی بوده است.

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!