جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۱۵۷۰

تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و عمان

تجارت غیرنفتی ایران و عمان در سال گذشته به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده که رشد ۵۳ درصدی داشته است.

سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- در آستانه سفر رئیس جمهور به عمان، جزئیات تجارت غیرنفتی دو کشور را تشریح کرد.

طبق این گزارش،‌تجارت غیر نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ با  عمان چهار میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل ۲۷درصد در وزن و ۵۳درصد در ارزش افزایش داشته است.

سهم صادرات ایران به عمان از این میزان تجارت  دو میلیون و ۲۸۳هزار تن کالای ایرانی  به ارزش ۷۱۶میلیون دلار بود که با رشد ۱۴درصدی در وزن و ۶۳درصدی در ارزش همراه بوده است.

مهمترین اقلام صادراتی ایران به عمان در سال گذشته، شامل قیر، اوره، محصولات آهنی، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، خشکبار، مواد غذایی، شیرینی و شکلات و لوازم خانگی بوده است.

اما واردات ایران از عمان، یک میلیون و ۹۰۷هزار تن کالا به ارزش ۶۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که ۴۹ درصد در وزن و ۴۳درصد در ارزش افزایش داشته است.

ذرت، زغال سنگ، روغن و دانه‌های روغنی، گندم، جو، ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات راه‌سازی، مواد معدنی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، کاغذ و مقوا و لوازم یدکی از مهمترین کالاهایی بود که از  شرکای عمانی خریداری شد و به کشورمان وارد شد.

طبق اعلام سخنگوی گمرک، صادرات به عمان در فروردین ماه امسال هم ۱۷۶هزار و ۲۰۳تن به کالا به ارزش ۷۴میلیون و ۳۹۰هزار و ۲۹۶دلار که بود که نسبت به فروردین سال قبل با وجود کاهش ۷درصدی در وزن رشد ۱۰۳درصدی در ارزش داشته است.

همچنین واردات از عمان هم در فروردین امسال ۴۱هزار و ۳۲۸تن کالا به ارزش ۳۶میلیون و ۷۷۳هزار و ۸۶۶دلار بود که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۹درصدی در وزن و ۱۴۳درصدی در ارزش داشته است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!