پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۱۲۲۰

عامل افزایش قیمت جهانی روغن نباتی

روغن سویا با ممنوعیت صادرات روغن پالم اندونزی، به رکورد بالایی رسید.

قیمت روغن سویا در روز جمعه به بالاترین حد خود رسید زیرا تصمیم اندونزی برای ممنوعیت صادرات روغن پالم نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی روغن‌های گیاهی جایگزین را تشدید کرد.

از دست دادن محموله‌ها از اوکراین، بزرگ‌ترین تامین کننده روغن آفتابگردان در جهان و خشکسالی در آرژانتین، بزرگ‌ترین صادرکننده روغن سویا در جهان، باعث افزایش شدید قیمت جهانی روغن نباتی شده است.

تشدید عرضه روغن نباتی در حالی اتفاق می‌افتد که کاهش محدودیت‌های بیماری کووید- ۱۹ باعث افزایش تقاضا برای موادغذایی و سوخت‌های زیستی شده است. در حالی که کارخانه‌های سنگ‌شکن دانه‌های روغنی برنامه‌هایی را برای گسترش ظرفیت پردازش اعلام کرده اند اما اکثر تاسیسات جدید حداقل تا یک سال در دسترس نخواهند بود.

قیمت روغن سویا در بازار معاملات شیکاگو در روز جمعه به اوج ۸۳.۲۱ سنت در هر پوند افزایش یافت که ۴.۵ درصد در روز افزایش یافت و رکوردی بی‌سابقه داشت. در حال حاضر قیمت‌ها تقریبا ۵۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

اندونزی، بزرگ‌ترین تولید کننده و صادرکننده روغن پالم در جهان، از ۲۸ آوریل،صادرات خود را برای مقابله با افزایش قیمت‌های داخلی متوقف خواهد کرد. به نظر می‌رسد این حرکت به افزایش تورم مواد غذایی در سایر نقاط دامن بزند.

تورم موادغذایی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، صادرکننده عمده گندم، ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا، به یک نگرانی بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است. آژانس غذای سازمان‌ملل در اوایل این ماه گزارش داد که قیمت موادغذایی در ماه مارس نزدیک به ۱۳ درصد افزایش یافته و به رکورد جدیدی رسیده است.

آرژانتین، پیش از برزیل و ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین تامین‌کننده سویای فرآوری‌شده در جهان، در اواسط ماه مارس، پیش از افزایش نرخ مالیات صادراتی، فروش جدید روغن و کنجاله سویا را در خارج از کشور متوقف کرد تا تورم داخلی موادغذایی را کاهش دهد.

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده پیش بینی کرده است که کارخانه‌های سنگ شکن سویا در ایالات متحده رکورد ۶۰ میلیون و ۲۸۲ تن دانه سویا را در سال جاری پردازش خواهند کرد که ۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

روغن پالم پرمصرف‌ترین روغن گیاهی در جهان است و در ساخت بسیاری از محصولات از جمله بیسکویت، مارگارین، مواد شوینده لباسشویی و شکلات استفاده می‌شود.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!