پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۵۱۲۰۵

شرط عبور مسافر از مرزهای عربی عراق اعلام شد

با وجود برخی خبرها مبنی بر باز شدن مرز مهران برای عبور زائران، اعلام گمرک ایران این موضوع را چندان تائید نکرده و تاکید دارد که تنها درصورت صدور ویزا از سوی عراق است که مسافران می‌توانند از چهار مرز عربی عراق عبور کنند که این موضوع هنوز نهایی نشده است.

در روزهای اخیر اخباری در رابطه با باز شدن مرزهای زمینی عراق و امکان ورود مسافران و زائران به این کشور  مطرح شده است، در حالی که از زمان شیوع کرونا (پایان سال ۱۳۹۸)  تردد در مرزهای زمینی متوقف شده بود و فقط افراد با شرایط خاص امکان تردد داشتند.

سیدروح‌الله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد و گفت که در زمان شیوع کرونا که تردد در مرزهای زمینی با عراق متوقف شد، فقط امکان صدور ویزا و عبور برای افراد با شرایط خاص مانند کسانی که شاغل هستند، طلاب، خانواده دیپلمات‌ها و دانشجویان وجود داشت. اما سایر افراد نمی‌توانستند از مرزهای زمینی به عراق وارد شوند و حتی در مناسب‌های مذهبی این تردد انجام نمی‌شد. اما طی مذاکرات اخیر، ویزای فرودگاهی  برای مسافران و زائران ایرانی  که از مسیر هوایی قصد سفر به عراق و عتبات را داشته‌اند، مهیا شده است و همچنان تردد از مسیر زمینی نیاز به اخذ روادید از اماکن کنسولی عراق در ایران دارد.

به گفته وی،‌ ورود به عراق از مسیر زمینی نیاز به اخذ روادید از اماکن دیپلماتیک و کنسولی عراق در ایران دارد و فقط در مسیر هوایی لغو روادید شده است. مسافرانی که دارای روادید هستند، می‌توانند از چهار مرز ایران با بخش عربی این کشور با شرایط تعیین شده تردد کنند.

لطیفی با بیان اینکه هر زائر یا مسافری که دارای روادید عراق باشد، مثل ماه‌های اخیر با داشتن تست پی سی آر و کارت واکسن کرونا، می‌تواند از مرزهای چهارگانه برای ورود به عراق اقدام کند گفت: تغییر در رویه صدور ویزا و تعداد آن به دولت عراق و نمایندگی‌های این کشور در ایران برمی‌گردد؛ بر این اساس افرادی که دارای روادید هستند، مانند قبل می‌توانند از چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی  با ارائه ویزا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در راستای گفت‌وگوهای مقامات ایرانی و عراقی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، صدور ویزا به زوار ایرانی که قصد زیارت عتبات عالیات را از مسیر زمینی دارند فراهم شود.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!