پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۰۹۷۴

واردات ۱.۳ میلیارد دلاری برنج پرحاشیه

واردات برنج در سال گذشته بیش از ۴۲ درصد افزایش داشته است، این کالای اساسی سالی پرحاشیه در واردات و البته تولید داخلی به همراه داشت.

تامین برنج از دو محل تولید داخل و البته واردات انجام می‌شود. این در حالی است که در سال گذشته واردات برنج در مقطعی با توجه به وضعیت ممنوعیت فصلی دچار چالش‌هایی شد؛ به گونه‌ای که فعالان بازار و همچنین برخی دستگاه‌ها از جمله گمرک تاکید داشتند که به دلیل تامین نیاز داخل باید در مورد ممنوعیت فصلی واردات برنج که طبق قانون و هر ساله انجام می‌شود تجدید نظر شود.

ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه اجرایی می‌شود که برای سال گذشته تاکید بر این بود به دلیل وضعیت تولید داخل، اعمال این ممنوعیت ضرورتی نداشته و حتی می‌تواند  موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شود. به هر ترتیب ممنوعیت در زمان مقرر و با دستور وزارت صمت آغاز و ترخیص برنج مشروط بر برنج های دارای ثبت سفارش و قبض انبار شده قبل از اول مرداد شد.

در این دوره برخی محموله‌های وارداتی برنج که قبل از ممنوعیت به آب‌های ایران رسیده اما قبض انبار آنها تاریخ بعد از ۳۱ تیر ماه ثبت شده بود، امکان ترخیص پیدا نکرد. از این رو رایزنی‌هایی بین دستگاه‌های مختلف صورت گرفت تا امکان ترخیص این محموله‌ها جهت تامین نیاز بازار داخلی فراهم شود که در نهایت زمانی انجام شد که تقریبا دوره ممنوعیت فصلی به پایان رسیده بود.

این در حالی است که بررسی گزارش گمرک ایران از ابتدای سال گذشته تا ۲۴ اسفندماه نشان می‌دهد که در مجموع ۳.۸ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۴.۳ میلیارد دلار با ارز نیمایی وارد کشور شده که از این میزان بخش قابل توجهی به برنج اختصاص دارد. بر این اساس ۱.۵ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار واردات برنج صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد از نظر وزن و ۴۲ درصد ارزش افزایش داشته است. در دوره مورد بررسی در سال ۱۳۹۹ یک میلیون تن به ارزش بیش از ۹۰۴.۷ میلیارد دلار برنج وارد ایران شده بود.

در نیمه دوم سال گذشته بازار برنج ایرانی دستخوش نوسان بسیاری شد؛ به طوری که قیمت این کالا تا بیش از ۹۰ هزار تومان در هر کیلو نیز افزایش پیدا کرد. برخی از جمله انجمن واردکنندگان برنج معتقد بودند که در کنار مسائلی مانند خشکسالی و یا دخالت دلالان در بازار عدم مدیریت واردات و همین اعمال ممنوعیت فصلی عاملی برای افزایش قیمت برنج بوده است.

گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نیز نشان می‌داد که برنج داخلی رکوردهای متفاوتی در افزایش قیمت داشته و تا بیش از ۹۵ درصد هم پیشرفته بود. در عین حال افزایش قیمت برنج خارجی بیش از ۳۰ درصد و هر کیلو تا ۳۵ هزار تومان  اعلام شد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!