جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۵۰۸۶۴

تغییر ساعت چه تاثیری در مصرف انرژی دارد؟

تغییر ساعت چه تاثیری در مصرف انرژی دارد؟
تغییر ساعت رسمی کشور موضوعی است که هر سال مطرح می شود و تاثیر آن در میزان صرفه جویی انر‍ژی بحثی پرتکرار است که مخالفان و موافقان متعددی دارد.

ایسنا، با تصویب طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در طول سال تغییر نمی کند، اما به هیات وزیران اجازه داده می شود که ساعت شروع به کار سازمان‌ها، ادارات و مراکز تابعه را متناسب با ماه‌های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریورماه حداکثر یک ساعت زودتر تعیین کند.

در قانون تغییر ساعت رسمی کشور آمده بود که «ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حال سابق برگردانده می‌شود.» اکنون با این مصوبه مجلس، قانون تغییر ساعت رسمی کشور نسخ می‌شود و ساعت در  ۶ ماهه اول سال تغییر نمی‌کند.

تاثیر تغییر ساعت رسمی بر میزان مصرف انرژی ناچیز است

این مساله با انتقادهایی و موافقت‌هایی در حوزه انرژی روبرو شده است. سهیلی - کارشناس حوزه مدیریت برق - در این باره به ایسنا گفت: بر اساس آنچه که صنعت برق اعلام کرده، تاثیر تغییر ساعت کشور بر میزان مصرف انرژی ناچیز و در حدود سه تا چهار درصد است اما در مجموع باید گفت که این طرح منافعی نیز برای مردم دارد.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت هرچند تاثیر بسیاری در مصرف انرژی ندارد اما موجب می‌شود افراد در هوای بهتری به ویژه در تابستان به محیط کار بروند و جنبه انسانی و شرعی با تغییر ساعت اتفاق بیافتد اما در کل تاثیر چندانی در مصرف انرژی نداشته است.

این کارشناس حوزه مدیریت برق با بیان اینکه این طرح یک مساله جهانی است و در کل دنیا رواج دارد، اظهار کرد: تاثیر این طرح کمتر از پنج درصد در حوزه برق اعلام شده و این عدد در حوزه گاز حتی متفاوت است و میزان تاثیر آن بسیار کمتر خواهد بود.

سهیلی ادامه داد: علت اینکه میزان تفییرات زیاد نبوده این است که ادارات یا سازمان‌هایی که در طول روز از کولرهای گازی استفاده می‌کنند، از ساعاتی زودتر آن را روشن می‌کنند تا با ورود کارکنان محیط دمای مطلوب داشته باشد.

به گفته وی، اگر مجموع را در نظر بگیریم، باید بگوییم که این میزان صرفه‌جویی و تاثیری که در زندگی افراد دارد، می‌تواند مفید باشد اما از منظر انرژی خیلی تاثیرگذار نیست.

تغییر ساعت رسمی بر مصرف انرژی اثرگذار است

اما در این میان نگاه‌های دیگری نیز به این طرح وجود دارد. حمیدرضا صالحی - عضو سندیکای صنعت برق درباره تاثیرات تغییر ساعت کشور در میزان مصرف انرژی کشور، گفت: قطعا این مساله در میزان مصرف انرژی تاثیرگذار است، تغییر ساعت بارها در دولت‌های مختلف اجرایی شده است؛ حتی این طرح در کشورهایی که مصرف انرژی بالایی دارند هم اجرایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل مصرف انرژی چنین سیاست‌هایی در کل دنیا اجرایی شده است، تصریح کرد: با تغییر ساعت کار ادارات می‌توان ساز و کاری را رقم زد که میزان مصرف کاهش یابد، همچنین این موضوع در بخش‌های خانگی و تجاری نیز اثرگذار است.

این فعال حوزه برق با تاکید بر اینکه اگر اقدامات با مطالعه انجام نشود، هزینه انتقال برق نیز افزایش می‌یابد و ممکن است موجب استهلاک تجهیزات نیز شود، گفت: فقدان بارندگی و کم کاری نیروگاه‌های برق آبی نیز می‌طلبد که سیاست‌های مدیریتی در حوزه صرفه‌جویی در حوزه انرژی با جدیت بیشتری دنبال شود.

صالحی با بیان اینکه تا به امروز مراکز تحقیقاتی در مراکز مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های وزارت نیرو نظرشان را در این رابطه اعلام می‌کردند و بر همان اساس تصمیم‌گیری صورت می گرفت، گفت: باید مطالعات کافی در این رابطه صورت بگیرد و تصمیماتی که اخذ می‌شود نیز آگاهانه باشد.

وی با اشاره به تاثیر تغییر ساعت بر میزان صرفه‌جویی نیز گفت: قطعا این موضوع موجب صرفه‌جویی خواهد شد و تغییر ساعت کار تاثیر بالایی دارد؛ در حال حاضر یک سوم مصرف در بخش خانگی، یک سوم در بخش تجاری ادارات و کشاورزی است و یک سوم نیز مربوط به حوزه صنعت می‌شود.

این فعال حوزه برق ادامه داد: دو سوم برق مصرفی کشور در حوزه خانگی صورت نمی‌گیرد و اگر بتوان با تغییر ساعت این مساله را در فصول مختلف مدیریت کرد، شاهد تاثیرات بالای آن خواهیم بود. شرایط کلی کشور در حوزه انرژی نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان مانند گذشته عمل کرد و باید از تمام فرصت‌هایی که برای صرفه‌جویی انرژی وجود دارد استفاده کنیم.

صالحی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که بیشترین یارانه انرژی را در دنیا داریم، گفت: به دلیل اینکه حجم زیادی از انرژی مربوط به بخش اداری و تجاری است، باید ساز و کاری برای صرفه‌جویی در این حوزه صورت بگیرد که تغییر ساعت امری موثر به شمار می‌رود.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!