پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۵۰۶۴۸

خروج بریتیش پترولیوم از سهامداری روس‌نفت

بریتیش پترولیوم اعلام کرد تصمیم گرفته است ۱۹.۷۵ درصد سهم خود در شرکت نفتی روس‌نفت را درپی حمله روسیه به اوکراین خارج کند.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم که از هیات مدیره روس‌نفت کناره گیری خواهد کرد، در بیانیه ای اعلام کرد این حمله باعث شد ما به طور اساسی درباره موقعیت بریتیش پترولیوم در خصوص روس‌نفت  بازنگری کنیم.

باب دادلی، مدیر اجرایی سابق بریتیش پترولیوم هم از هیات مدیره روس‌نفت که گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان ریاست آن برعهده دارد و توسط ایگور سچین، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اداره می شود، استعفا کرده است.

این اقدام بریتیش پترولیوم بدون تبعات مالی نخواهد بود و در نتیجه این شرکت سهمی در درآمد خالص، تولید و ذخایر روس‌نفت نخواهد داشت. بریتیش پترولیوم با این خروج، هزینه ۲۵ میلیارد دلاری را تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ متحمل می شود که در ماه مه به سرمایه گذاران گزارش خواهد کرد.

سهم روس‌نفت از  ۱۲.۸ میلیارد دلار سود بریتیش پترولیوم در سال میلادی گذشته، یک پنجم بود و ۲.۷ میلیارد دلار سود این شرکت از روس‌نفت بود. بریتیش پترولیوم همچنین از مانورهای روسیه در چند ماه گذشته که باعث افزایش قیمتهای جهانی انرژی شده بود، سود برده بود.

روس‌نفت از تصمیم بریتیش پترولیوم تحت تاثیر فشار سیاسی، انتقاد و اعلام کرد ۳۰ سال همکاری موفق خراب شده است. هفته گذشته مدیرعامل بریتیش پترولیوم اعلام کرده بود این شرکت به کسب و کار روسی خود ادامه می دهد و از تحریمهای غربی علیه مسکو تبعیت خواهد کرد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!