جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۰۵۷۶

خیز قیمت طلا برای رکوردشکنی جدید

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر وخامت اوضاع در اروپای شرقی که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را تقویت کرد، نزدیک به بالاترین حد در ۹ ماه اخیر صعود کرد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۹۰۹ دلار و ۶۰ سنت رسید، در حالی که در زمان گشایش معاملات تا مرز ۱۹۱۳ دلار و ۸۹ سنت پیش رفته بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۹۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۸۹۵ دلار و ۷۰ سنت بسته شده بود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA درباره وضعیت بازار گفت: اکنون که وضعیت در اروپای شرقی وخیم‌تر شده است، دلیل چندانی وجود ندارد که نسبت به طلا نظر منفی داشته باشیم. رشد فشارهای رکود تورمی در سراسر جهان از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند و در صورت اعمال تحریمهای گسترده غربی علیه روسیه، این وضعیت تشدید خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه استقلال دو منطقه در شهر اوکراین را به رسمیت شناخت و به ارتش روسیه دستور داد آنچه را که عملیات صلح می‌خواند، در این منطقه به اجرا بگذارند و به این ترتیب بحرانی که غرب نگران بود به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، تشدید شد.

قیمت نفت تحت تاثیر تحولات اخیر به بالاترین حد هفت سال گذشته صعود کرد. داراییهای امن صعود کردند و معاملات سهام آمریکا نزولی شدند.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را امضا کرد که تجارت و سرمایه گذاری میان شهروندان آمریکایی و دو منطقه جدا شده در شرق اوکراین را ممنوع می کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تحت تاثیر وخامت بحران اوکراین و انتظارات برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، نزول کرد.

اگرچه طلا یک دارایی امن در برابر تورم و ریسکهای ژئوپلیتیکی دیده می‌شود اما افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازده است را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری در آن ضربه می زند.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد: اونس طلا ممکن است مقاومت در سطح ۱۹۲۰ دلار را تست کند و شکسته شدن این سطح، راه را برای صعود طلا تا سطح ۱۹۴۰ دلار هموار می کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۱۴ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۰۸۳ دلار و ۶۸ سنت بود. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افزایش، ۲۴۰۶ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!