جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۰۵۷۴

لغو روادید با یک کشور جدید

اعضای اتاق بازرگانی ایران از دولت خواستند تا مقدمات لغو روادید با یکی از همسایگان شمالی کشور را فراهم کند.

 با وجود آنکه ایران بخش مهمی از تمرکز خود را بر افزایش همکاری و تجارت با کشورهای همسایه و منطقه قرار داده اما فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها و مقدمات افزایش همکاری‌های دو جانبه باعث شده بعضا روند تجارت مشترک کند شود. یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در این حوزه بحث مربوط به روادید و کاهش محدودیت‌ها برای رفت و آمد تجار است. موضوعی که در جریان نشست اخیر همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان نیز بار دیگر به آن پرداخته شده است.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این مراسم با نگاهی به حجم روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بالا از سال ۲۰۱۶ تاکنون شاهد روند نزولی سطح مناسبات هستیم. به نظر بسترهای لازم برای توسعه همکاری‌ها فراهم نیست. چنانچه این الزامات با همت مقامات دولتی در کمیسیون مشترک، فراهم شود، حجم روابط تجاری دو کشور می‌توان به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

او، فقدان مراودات مستقیم بانکی، پیچیده بودن شرایط صدور روادید از سوی قزاقستان، کمبود پروازهای مستقیم و بالا بودن هزینه رفت‌وآمد بین دو کشور، کمبود امکانات در بنادر دو کشور و در نتیجه بالا بودن هزینه‌ها و در نهایت شرایط سخت حضور شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی در قرافستان را از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی دانست.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه در دوران کرونا علی‌رغم برخی پروتکل‌ها، مرزهای بین ایران و قزاقستان بسته نشد و دو کشور از طریق دریا با هم در ارتباط بودند، گفت:  توسعه مناسبات ایران با قزاقستان جزو اولویت‌های دولت ایران به شمار می‌رود و خوشبختانه ظرفیت همکاری‌ها بسیار زیاد است، هر چند حجم روابط در سطح مناسبات سیاسی نیست پس باید گام‌های عملیاتی برای افزایش سطح روابط برداشته شود.

به اعتقاد شافعی کریدور ایران- ترکمنستان- قزاقستان جایگاه ویژه‌ای در افزایش و تسهیل تجارت بین دو کشور دارد و باید مورد توجه دو طرف باشد. در این بین تسهیل روابط دریایی بین ایران و قزاقستان بسیار مهم و موثر است.

او همکاری در بخش صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی مهندسی، همکاری در حوزه بیوتکنولوژی و گردشگری سلامت را نیز ممکن ارزیابی کرد.

بر اساس اظهارات شافعی در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران و قزاقستان برابر با ۴۴۰ میلیون دلار است که باید افزایش پیدا کند.

سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره سطح مناسبات دو کشور به ضرورت تلاش‌های بیشتر بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: سطح تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قزاقستان مناسب نیست. در حال حاضر میزان صادرات ایران به قزاقستان ۱۶۵ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور ۲۷۵ میلیون دلار برآورد می‌شود که آمار رضایت‌بخشی نیست.

وزیر کشاورزی با اشاره به تاکید و تلاش دو طرف بر استمرار روابط تاکید کرد: اگر زمینه‌ها و بسترها را با همکاری دو طرف مهیا کنیم، امکان افزایش مناسبات تا ۳ میلیارد دلار در بازه زمانی سه ساله را داریم.

بر اساس اظهارات او برنامه‌های خوبی برای همکاری بلندمدت بین دو کشور وجود دارد که توافق برای تشکیل شورای تجاری مشترک، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در قزاقستان در بهار سال ۱۴۰۱، ایجاد کمیته مشترک خدمات بانکی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت، توسعه حمل‌ونقل و تسهیل شرایط تعرفه‌ای و تقویت حمل‌ونقل دریایی از جمله آنهاست و باید در نشست کمیسیون مشترک مطرح شده و درباره آنها به نتیجه برسیم.

ساداتی‌نژاد در پایان بر لزوم حذف روادید تجاری در راستای تقویت سطح مناسبات دو کشور تاکید کرد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!