شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۰۵۷۲

آغاز موج جدید افزایش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه احتمالی تحت تاثیر تشدید تنشها میان روسیه و اوکراین، بیش از دو دلار افزایش یافت.

روسیه روز دوشنبه به نیروهایش دستور داد وارد دو منطقه در شرق اوکراین شوند که مسکو آنها را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخته است. اقدام مسکو موج محکومیت بین‌المللی را به همراه داشت و مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن در هماهنگی با متحدانش، سرگرم برنامه‌ریزی برای اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فرمان اجرایی را امضا کرد که تجارت و سرمایه گذاری میان شهروندان آمریکایی و دو منطقه اعلام استقلال یافته در شرق اوکراین را ممنوع می کند. اما یک مقام دولت بایدن اعلام کرد اقدام ارتش روسیه هنوز یک حمله نظامی که باعث به اجرا درآمدن بسته گسترده تحریمها شود، محسوب نمی‌شود.

بر این اساس، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۷۹ سنت معادل ۳.۰۶ درصد افزایش یافت و به ۹۳ دلار  و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. بازار آمریکا روز دوشنبه به دلیل تعطیلات عمومی بسته بود.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار  و ۳۶ سنت معادل ۱.۴۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید و به رشد دو درصدی روز دوشنبه افزود. بهای نفت برنت در زمان گشایش معاملات روز جاری تا مرز ۹۷ دلار و ۶۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود.

ویویک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث اظهار کرد: بعید است دولتهای آمریکا و اروپا در صورت حمله بیشتر روسیه به اوکراین، تحریم‌های نفتی یا گازی علیه مسکو وضع کنند زیرا خودشان آسیب خواهند دید. با این حال روسیه اگر بخواهد هر گونه تحریم وضع شده از سوی غرب را تلافی کند، ممکن است از عرضه نفت و گاز خودداری کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روسیه را متهم کرد مذاکرات صلح را برهم زده و دادن امتیازات سرزمینی را منتفی خواند.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته تحلیلگران، سوال بزرگی که پیش روی بازار نفت قرار دارد، این است که آیا صادرات انرژی روسیه در صورت وخامت بیشتر بحران اوکراین و اقدام نظامی روسیه علیه همسایه خود و وضع تحریم‌های دولتهای غربی علیه موسسات مالی روسیه واقعا مختل خواهد شد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!