جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۰۵۴۸

تجارت یک میلیارد دلاری در راه است؟

معاون نخست وزیر ازبکستان که به ایران سفر کرده با حضور در اتاق بازرگانی ایران، با فعالان بخش خصوصی دیدار کرد.

 در جریان این دیدار که با حضور محسن رضایی – معاون اقتصادی رئیس جمهور ی– برگزار شد دو طرف از لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی و نهایی کردن برنامه‌های مشترک سخن گفتند.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق ایران، در این نشست محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات هیات ازبکستانی با طرف‌های ایرانی و همچنین توافق‌نامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، گفت: خوشبختانه در این توافق‌نامه نگاه جامعی را شاهد هستیم و امیدواریم که در اسرع وقت اجرایی شود.

رضایی، اتاق ایران را یکی از اتاق‌های قدرتمند در منطقه توصیف کرد و افزود: بخش خصوصی ایران توانایی و آمادگی توسعه سطح همکاری‌ها را دارد و دولت نیز از این اقدامات حمایت خواهد کرد.

در ادامه این نشست، غلامحسین شافعی- رئیس اتاق ایران - با اشاره به تحولات و اصلاحات اقتصادی ازبکستان، برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان که قرار است فردا سه‌شنبه برگزار شود را اقدامی مؤثر و امیدوارم کننده توصیف کرد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و تقویت سطح مناسبات تجاری دو کشور باشد.

در ادامه سردار عمر زاک‌اف - معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت خارجی ازبکستان - نیز به مجموع مذاکرات خود با مقامات ایرانی و تأکید بر تقویت سطح روابط اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار داشتند و به دنبال این ملاقات، چگونگی ارتقای سطح مناسبات مورد توجه قرار گرفت.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان ادامه داد: به دنبال گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور، باید در رابطه با مسائل مورد بحث تصمیم‌گیری کرد که در این بین اجرایی شدن توافقات را مورد توجه قرار دادیم و با همتایان خود در ایران به این نتیجه رسیدیم که باید از وعده‌های صرف جلوتر رفته و به مرحله اجرا توافق‌ها برسیم.

او محور اول توافقات را توجه به اقتصاد و تجارت دانست و گفت: ضروری است در نهایی کردن پیش‌نویس موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور تعجیل کرده و سطح مناسبات را تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار در سال برسانیم.

این مقام مسئول محور دوم همکاری‌ها را به بخش حمل‌ونقل و باز شدن کریدورهای جدید ارتباطی معطوف دانست و استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار را یکی از توافقات موجود در این بخش عنوان کرد.

عمر زاک‌اف، تشکیل کمیته ویژه حمل‌ونقل و لجستیک بین دو کشور را پیشنهاد خوبی توصیف کرد که از سوی طرف ایرانی مطرح شده است.

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مشترک محور سوم همکاری‌ها بین دو کشور است که مورد توجه معاون نخست‌وزیر ازبکستان قرار گرفت، اظهار کرد: با توسعه مناسبات، امکان صادرات محصولات ایرانی به ازبکستان و شرکای تجاری آن از جمله کشورهای اروپایی و اتحادیه کشورهای مستقل همسو (CIS) که با آنها توافقاتی دارند نیز وجود دارد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!