سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۵۴۵

عقبگرد قیمت نفت در برابر چشم‌انداز توافق ایران

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر برنامه بایدن و پوتین برای برگزاری نشستی پیرامون بحران اوکراین و چشم انداز توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی، کاهش پیدا کرد.

دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد با روسای جمهور آمریکا و روسیه برای نشستی پیرامون امنیت و ثبات استراتژیک اروپا صحبت کرده است. کاخ سفید اعلام کرد بایدن برگزاری این نشست را به شرطی قبول می کند که حمله ای اتفاق نیفتاده باشد.

بهای معاملات نفت برنت ۷۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۲ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص ابتدای معاملات بیش از یک دلار افزایش یافته و به بیش از ۹۵ دلار رسیده بود که بالاترین قیمت از چهارشنبه گذشته بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از این که در ابتدا به ۹۲ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه صعود کرد، آخرین بار با ۵۲ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، ۹۰ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بود.

بازارهای نفت طی یک ماه گذشته تحت تاثیر نگرانیها درباره احتمال حمله روسیه به همسایه خود و مختل شدن عرضه نفت، ملتهب بوده اند اما رشد قیمتها تحت تاثیر چشم انداز بازگشت بیش از یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران محدود شده است. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا روز جمعه گفته بود توافق برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران بسیار بسیار نزدیک است.

تحلیلگران می گویند عرضه به بازار محدود مانده و افزوده شدن عرضه بیشتر کمک خواهد کرد اما قیمتها در کوتاه مدت پرنوسان می مانند زیرا نفت ایران زودتر از اواخر امسال به بازار برنمی گردد.

بادن مور، تحلیلگر کالای بانک ملی استرالیا گفت: از نظر ژئوپلیتیکی فشارهای زیادی وجود دارد که دشوار بتوان دانست پاسخ بازار چه خواهد بود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد اگر روسیه به اوکراین حمله کند از دسترسی به بازارهای مالی بین المللی و صادرات مهم مورد نیاز برای مدرنیزه کردن اقتصادش محروم خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، ویوک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث در یادداشتی نوشت: اگر روسیه همان طور که آمریکا و انگلیس در روزهای اخیر هشدار داده اند، به اوکراین حمله کند، بهای معاملات نفت برنت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد حتی اگر توافق ایران حاصل شود.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!