جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۵۰۴۰۲

نفت برنت به مرز ۹۵ دلار رسید

قیمت نفت تحت تاثیر تشدید نگرانیها نسبت به حمله نظامی روسیه به اوکراین، معاملات روز جمعه را با سه درصد افزایش به پایان برد و رکورد هفت ساله جدیدی را شکست.

 واشنگتن با اعلام این که روسیه نیروهای زیادی نزدیک اوکراین برای راه انداختن یک حمله بزرگ مستقر کرده است، از همه شهروندانش خواست ظرف مدت ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند. انگلیس هم به اتباع خود توصیه کرد اوکراین را ترک کنند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر ضرورت این که متحدان ناتو باید کاملا روشن کنند که بسته تحریمهای اقتصادی سنگینی آماده اجراست، تاکید کرد.

نفت برنت سه دلار و سه سنت معادل ۳.۳ درصد افزایش یافت و در ۹۴ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۲۲ سنت معادل ۳.۶ درصد افزایش یافت و در ۹۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ صعود کردند و رکورد قبلی را که روز دوشنبه بر جای گذاشته بودند، شکستند و تحت تاثیر نگرانیها نسبت به ناکافی بودن عرضه جهانی در برابر تقاضای رو به رشد، برای هشتمین هفته متوالی صعود کردند. حجم داد و ستد در آخرین ساعت معاملات افزایش پیدا کرد و حجم معاملات نفت برنت به بالاترین میزان در بیش از دو ماه گذشته رسید.

اندرو لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل آسوشیتس گفت: بازار نمی خواهد در آخرین روز معاملات فروشنده باشد زیرا اگر تهاجمی در کار باشد، متعاقب آن تحریم تلافی جویانه وجود خواهد داشت که به اختلال در تامین نفت و گاز طبیعی منجر می شود.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از تقاضا در سال ۲۰۲۲ را بالا برد و انتظار دارد تقاضای جهانی امسال به میزان ۳.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند و به رکورد ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد. گزارش این دیده بان انرژی پس از گزارش ماهانه اوپک منتشر شد که پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال تحت تاثیر احیای اقتصادی قوی پساکرونایی ممکن است رشد بیشتری پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد عربستان سعودی و امارات متحده عربی اگر نفت بیشتری تولید کنند، می توانند به آرام کردن بازار پرنوسان کمک کنند. اوپک پلاس ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدفش در ژانویه نفت تولید کرده است. این دو تولیدکننده عضو اوپک بیشترین میزان ظرفیت مازاد تولید را دارند و می توانند به کاهش فشار بر ذخایر تقلیل یافته نفت که یکی از عوامل نزدیک شدن قیمتها به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه و تشدید رشد تورم جهانی است، کمک کنند.

دولت بایدن در واکنش به قیمتهای بالا، در روزهای اخیر اعلام کرد سرگرم گفت و گو با تولیدکنندگان بزرگ درباره تولید بیشتر و همچنین احتمال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک مصرف کنندگان بزرگ است.

مذاکرات هسته ای غیرمستقیم ایران و آمریکا هفته گذشته ازسرگرفته شد و توافق هسته ای می تواند رفع تحریمها علیه نفت ایران و تسهیل محدودیت عرضه را به همراه داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد در آمریکا شمار دکلهای حفاری نفت هفته گذشته بیشترین میزان افزایش را در چهار سال گذشته داشتند و با ۱۹ حلقه افزایش، به ۵۱۶ حلقه رسیدند که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!