پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۰۳۹۹

هشدار کاخ سفید به صنعت تراشه درباره انتقام روسیه

کاخ سفید به صنعت تراشه هشدار داد برای احتیاط در برابر اقدام تلافی جویانه احتمالی روسیه علیه محدودیتهای صادراتی آمریکا، زنجیره تامین خود را متنوع کند.

 پس از انتشار گزارش گروه تحقیقات بازار "تِک سِت" در اول فوریه که وابستگی بسیاری از تولیدکنندگان نیمه رسانا به مواد تامین شده از سوی روسیه و اوکراین نظیر نئون، پالادیم و مواد مهم دیگر را بارز کرد، احتمال اقدام تلافی جویانه روسیه در روزهای اخیر توجه بیشتری را جلب کرده است. این گروه برآورد کرد بیش از ۹۰ درصد از نئون مناسب نیمه رسانا در آمریکا از اوکراین و ۳۵ درصد از پالادیم مورد نیاز هم از روسیه تامین می شود.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: پیتر هارل که در شورای امنیت ملی کاخ سفید حضور دارد و کارمندانش در روزهای اخیر با اعضای صنعت تراشه تماس گرفته و میزان وابستگی آنها به مواد تراشه سازی روسیه و اوکراین را جویا شده و از آنها خواسته اند منابع جایگزین پیدا کنند.

کاخ سفید در این باره اظهارنظر نکرد اما یک مقام بلندپایه تاکید کرد دولت خود را برای احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین آماده می کند. بخشی از این آمادگی، تماس با شرکتهاست تا اطمینان حاصل شود در صورت اقدامات مداخله جویانه روسیه در زنجیره تامین، شرکتها آماده اختلالات مذکور هستند.

نئون که برای لیزرهای مورد استفاده برای تولید تراشه مهم است، محصول جانبی فولادسازی روسیه است که در اوکراین پالایش می شود. پالادیم هم در حسگرها و حافظه کاربرد دارد.

دولت بایدن تهدید کرده است اگر روسیه به اوکراین حمله کند، محدودیتهای صادراتی گسترده ای علیه مسکو وضع خواهد کرد. روسیه که بیش از ۱۰۰ هزار نیرو را در مرز اوکراین مستقر کرده، منکرش است که قصد حمله دارد.

بعضی از تراشه سازان زنجیره تامین خود را بازبینی می کنند تا پیامدهای احتمال منازعه در اوکراین را ارزیابی کنند. یک منبع آگاه در یک شرکت تراشه سازی اظهار کرد: این شرکت در حال بررسی تامین نئون و گازهای دیگری است که منشا بعضی از آنها اوکراین است. این فرد آگاه گفت: حتی اگر جنگی در اوکراین دربگیرد، تامین را قطع نخواهد کرد بلکه قیمتها را بالا می برد. بازار دچار انقباض می شود. این گازها کمیاب می شوند اما این وضعیت، تولید نیمه رسانا را متوقف نخواهد کرد.

به گفته مدیر یک استارتاپ طراحی تراشه نیرو، ناآرامی در اوکراین باعث شده است قیمت گاز نادر افزایش پیدا کند و می تواند مشکلاتی را در عرضه ایجاد کند. فلورین گاز دیگری است که از اوکراین تامین می شود و عرضه آن ممکن است اختلال پیدا کند.

ویلیام موس، سخنگوی شرکت اینتل گفت: این شرکت تراشه سازی انتظار ندارد تامین نئون دچار اشکال شود.

اما این مسئله همچنان نگران کننده است زیرا عرضه جهانی تراشه محدود است و سفارشهای تراشه افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. گروه "تِک سِت" برآورد کرده که تقاضا برای همه مواد در چهار سال آینده بیش از ۳۷ درصد افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نئون پیش از جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن  به روسیه در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۰۰ درصد صعود کرد زیرا شرکتهای تراشه سازی به شمار معدودی از شرکتهای اوکراین وابسته بودند.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!