جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۵۰۳۵۹

روند صعودی نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت پس از دو روز کاهش، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر کاهش هفتگی غیرمنتظره ذخایر نفت و سوخت آمریکا که چشم انداز افزایش عرضه نفت ایران را تا حدودی جبران کرد، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۹۱ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس گفت: کمبود عرضه عامل اصلی است که باعث افزایش قیمت نفت شده است.

آمار موسسه امریکن پترولیوم که روز سه شنبه منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت خام، بنزین و سوختهای دیگر آمریکا هفته گذشته کاهش داشته است. ذخایر نفت خام دو میلیون بشکه کاهش داشت در حالی که تحلیلگران افزایش این ذخایر به میزان ۴۰۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی ذخایر بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

با این حال چشم انداز افزایش عرضه نفت ایران در صورت توافق هسته ای، روی قیمت‌ها سنگینی می کند.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز سه شنبه که مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن با ایران برای احیای توافق هسته‌ای از سرگرفته شد، حدود دو درصد ریزش کردند. چنین توافقی تحریمهای آمریکا علیه نفت ایران را لغو کرده و به عرضه به بازار اضافه می کند.

به گفته تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس، با ادامه مذاکرات، قیمت نفت احتمالا در هفته آینده نیروی صعودی خود را از دست می دهد. همچنین بعضی از سرمایه‌گذاران پس از صعود قیمت‌ها به بالاترین حد هفت ساله، محتاط شده و به سودگیری پرداخته‌اند.

صعود نفت به قیمت ۱۰۰ دلار ممکن است باعث تولید بیشتر در آمریکا شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷۷۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۱.۹۷ میلیون بشکه در روز رشد کند.

در این بین، دولتهای سراسر جهان از آمریکا گرفته تا ژاپن در حال بررسی راههایی برای مقابله با قیمت‌های بالای نفت به دلیل تاثیر تورم زای آن هستند. هیروکازو ماتسونو، دبیرکل هیات دولت ژاپن اظهار کرد: دولت قصد دارد دیداری پیرامون افزایش قیمتهای نفت برگزار کند و در این دیدار، وزرا درباره کارآمدی تدابیری که دولت تاکنون اجرا کرده و اقدامات بیشتر برای محدود کردن افزایش قیمتها بحث و گفت و گو خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در اروپا پس از این که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به دنبال دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اظهار کرد بر این باور است اقداماتی می‌تواند برای تنش زدایی انجام شود، نگرانی‌ها پیرامون اوکراین کاهش پیدا کرده است.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!