جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۰۳۵۳

قیمت ۱۵۰ دلار در بازار سنگ آهن شکسته شد

قیمت سنگ آهن تحت تاثیر اقدام چین در اولویت دادن به رشد اقتصادی و مهلت پنج ساله به پنج غول صنعت فولاد برای شروع مهار آلایندگی فعالیتهایشان، از مرز ۱۵۰ دلار در هر تن عبور کرد.

بهای معاملات سنگ آهن در سنگاپور حداکثر ۳.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۵۳ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از ۳۱ اوت بود و ساعت ۱۲ و ۲۷ دقیقه به وقت محلی ۱۴۹ دلار و ۷۵ سنت معامله شد. قیمتها از زمانی که در نوامبر به پایینترین حد چند ساله ریزش کردند، بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده اند.

طبق بیانیه دولت چین که روز دوشنبه منتشر شد، میزان آلایندگی کربن صنعت فولاد باید در سال ۲۰۳۰ به پیک خود برسد در حالی که هدف قبلی، سال ۲۰۲۵ بود. این جدیدترین نشانه از تنظیم دوباره استراتژی اقلیمی چین به دنبال افزایش قیمتهای کالا در یک سال گذشته است. این بیانیه روز دوشنبه در وب سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات منتشر شد و توسط دو سازمان قدرتمند کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی و وزارت اکولوژی و محیط زیست هم امضا شده بود.

شو شیانگ چون، تحلیلگر شرکت مای استیل گفت: این تغییر بزرگی در جدول زمانی است که فضای بیشتری به صنعت فولاد می رسد تا به اوج آلایندگی برسد. شتاب برای تحقق اهداف کربن ممکن است به هزینه های اقتصادی طاقت فرسا منتهی شود.

تغییرات اخیر از قیمت سنگ آهن پشتیبانی می کند. تدابیری که مقامات چین برای پشتیبانی از اقتصاد شکننده این کشور اتخاذ می کنند و فعالیت ساخت و ساز بیشتر به معنای تولید بیشتر فولاد است که به نوبه خود تقاضا برای سنگ آهن را افزایش می دهد اما همزمان به معنای تولید گازهای گلخانه ای بیشتر است. فولادسازی در حدود ۱۵ درصد از آلایندگیهای کربن چین سهم دارد.

سنگ آهن  که ماده خام فولادسازی است پس از این که در نوامبر به پایین ۱۰۰ دلار در هر تن ریزش کرد، بهبود قیمت داشته است. پکن سلسله اقداماتی را شامل کاهش نرخ بهره و تسریع پروژه های زیرساخت  برای تثبیت اقتصاد آسیب دیده از رکود بازار املاک و موجهای شیوع کرونا انجام داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به تاخیر افتادن اهداف آلایندگی صنعت فولاد با لحن اخیر پکن درباره متوازن کردن اهداف سبز با اهداف دیگر همخوانی دارد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ماه گذشته اعلام کرد اهداف اقلیمی نباید عرضه کالاهایی را به خطر بیاندازد که زندگی عادی گروهی را تضمین می کنند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!