جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۰۳۵۲

اصلی‌ترین معضل تجار ایرانی در روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید معضل حمل و نقل و انتقال کالا از ایران به روسیه و برعکس، یکی اصلی ترین چالش‌ها در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور است.

غلامحسین شافعی در نشستی با رئیس شورای تجاری روسیه و ایران ضمن تاکید بر پیشنهاد ایجاد اتاق بازرگانی مشترک کشورهای عضو اوراسیا، به نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه در بخش حمل‌ونقل اشاره کرد و خواستار همکاری دو کشور در راستای رفع محدودیت‌های موجود در برابر تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به رابطه همه‌جانبه بین دو کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و ضمن نگاهی به تدوین برنامه بلندمدتی که در حال نهایی شدن بین ایران و روسیه است، گفت: برای تحقق اهداف تعریف شده در این برنامه نیازمند ایجاد برخی مسائل زیرساختی هستیم؛ نکته اول حل مشکلات مربوط به حوزه حمل‌ونقل است. تجار ایرانی برای ارسال کالاهای خود به روسیه باید از کشورهای سومی عبور کنند که همواره دردسر ایجاد می‌کنند، برطرف کردن مشکلات مربوط به این بخش یکی از اولویت‌هاست.

او درباره وضعیت حمل دریایی کالاهای صادراتی نیز به زیرساخت‌های بندری نامناسب ایران اشاره کرد و در دسترس نبودن کشتی‌های رو-رو را ضعف جدی در ارتباط تجاری بین دو کشور دانست. به اعتقاد شافعی امروز نه تنها در حوزه دریایی بلکه در بخش‌های ریلی و زمینی نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم از جمله سرعت پایین در حمل ریلی و افزایش قیمت تمام شده کالا.

رئیس اتاق ایران در ادامه به امکان استفاده از ضمانت‌نامه‌های منطقه اوراسیا برای شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی اشاره و خواستار تسهیل زمینه تبادل اطلاعات و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری بین ایران و روسیه شد.

شافعی به پیشنهاد ایران در نشستی که چند سال قبل در آستاراخان مطرح شد اشاره کرد و افزود: تشکیل بلوک اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر پیشنهادی بود که چند سال قبل از سوی ایران مطرح شد که مورد توجه قرار نگرفت، به نظر ایران و روسیه می‌توانند با پیگیری‌های لازم زمینه اجرایی شدن این پیشنهاد را فراهم کنند.

راه‌اندازی اتاق مشترک کشورهای عضو اوراسیا پیشنهاد دیگری بود که از سوی رئیس اتاق ایران عنوان شد.

رئیس اتاق ایران از برنامه‌ریزی این اتاق با همکاری دولت برای برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای همسایه خبر داد و از اتاق روسیه دعوت کرد تا در این اجلاس حضور داشته باشد.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق ایران، در ادامه ولادیمیر اوبیدنوف، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران با بیان این مطلب که روابط دو کشور به صورت فزاینده‌ای در حال رشد است، به ایجاد مرکزی در روسیه برای ارائه مشاوره تجاری و حقوقی به تجار دو کشور و در مواردی حمایت‌های مالی از آنها اشاره و تصریح کرد: این مرکز ریسک‌های تحریم را هم به عهده گرفته و سعی دارد با معرفی تجار، ارتباط لازم را بین دو طرف برقرار کند.

او موضوع حمل‌ونقل را نیز بسیار مهم دانست و علاوه بر اشاره به معطلی کشتی‌ها در آستاراخان، یخ‌زدگی آب در منطقه ولگا و مواردی از این دست، برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات را مورد تاکید قرار داد.

اوبیدنوف از معضلات گمرکی گسترده‌ای که وجود دارد سخن گفت و افزود: در حال حاضر در ایران شرکتی را ثبت کردیم تا این مسائل را حل کند. از آنجا که گمرک روسیه، گواهی مبدا ویژه‌ای برای خود دارد از طریق شرکت موجود به تجار ایرانی مشاوره می‌دهیم تا سطح مشکلات گمرکی کاهش پیدا کند. به این ترتیب که قبل از حرکت کالا به روسیه مدارک را چک می‌کنیم تا شرایط حمل و ورود کالا بدون دردسر دنبال شود.   در این چارچوب، تعدادی از کالاهای ایرانی ۲۵ درصد از تخفیف گمرکی مورد توافق استفاده می‌کنند. بدون شک تحقق این پروژه یک موفقیت بزرگ است.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران از پیشنهاد تشکیل بلوک اقتصادی کشورهای حاشیه خزر استقبال کرد و گفت: می توانیم در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر روی این موضوع پافشاری کنیم چرا که با این اقدام مسائل منطقه‌ای زودتر حل می‌شود.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!