پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۰۳۳۰

سیگنال‌های برجامی مانع افزایش قیمت نفت نشد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با وجود سیگنالهایی از پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، افزایش یافت.

تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد شرکت نومورا سکیوریتیز در این باره گفت: سرمایه گذاران در پی خبری که پیشرفت مذاکرات هسته ای را نشان می داد، به سودگیری کوتاه مدت پرداختند اما با پیش بینی ها برای کمبود عرضه جهانی، خرید جدید پس از اصلاحات فنی آغاز شد.

با وارد شدن مذاکرات هسته ای بین المللی ۲۰۱۵ به مرحله نهایی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برخی از معافیتها از تحریمها برای ایران را به منظور فراهم کردن امکان پروژه های همکاری هسته ای بین المللی احیا کرد. اگر تحریمهای آمریکا علیه ایران برداشته شوند، ایران می تواند صادرات نفت را افزایش داده و به عرضه جهانی اضافه کند.

بهای معاملات نفت برنت ۶۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۳ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید و در مقطعی تا مرز ۹۴ دلار صعود کرد. نفت برنت ابتدای معاملات به ۹۲ دلار و ۴۷ سنت نزول کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت که ابتدای معاملات به ۹۱ دلار و ۳۶ سنت کاهش پیدا کرده بود، پس از معکوس شدن روند کاهشی، با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز جمعه بیش از دو دلار افزایش قیمت داشتند و هفته گذشته، هفتمین رشد هفتگی متوالی را تحت تاثیر ادامه نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه به ثبت رساندند.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز اظهار کرد: سرمایه گذاران تغییر و تحولات بیشتری در مذاکرات ایران و آمریکا را پیش بینی می کنند و توافقی به این زودی حاصل نمی شود. فضای بازار موافق افزایش قیمت مانده و بانکهای سرمایه گذاری پیش بینی می کنند نفت برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود می کند و عرضه جهانی با عدم تحقق اهداف تولید اوپک پلاس و عدم افزایش چندان تولید آمریکا محدود می ماند.

تحلیلگران می گویند قیمتهای نفت که امسال حدود ۲۰ درصد رشد کرده اند، به دلیل تقاضای قوی جهانی از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور می کنند.

اوپک و متحدانش با وجود فشار مصرف کنندگان بزرگ برای افزایش سریعتر تولید، برای تحقق اهداف تولید به سختی تلاش می کنند. همچنین در آمریکا با وجود این که شمار دکلهای حفاری برای هجدهمین ماه متوالی افزایش یافت اما تولید نفت همچنان پایینتر از سطح پیش از پاندمی کووید ۱۹ مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، تنشهای بالا در اروپای شرقی به نگرانیها عرضه دامن زده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت: روسیه ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته آینده به اوکراین حمله کند اما همچنان می تواند مسیر دیپلماتیک را انتخاب کند.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!