جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۵۰۳۲۴

تنها راه جذب نقدینگی‌های مردم

معاون وزیر کار با بیان اینکه تنها راه جذب نقدینگی مردم استفاده از ظرفیت تعاونی ها است، می گوید: بخش تعاون با وجود ظرفیت‌های عظیم، مظلوم و مهجور مانده و این نگاه باید تغییر کند.

تعاونی‌ها یکی از ابزارهای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در کشور به شمار می روند که نقش موثری در بهره وری، رونق تولید و اشتغال، بهبود شرایط زندگی و کسب و کار و ارتقای سطح درآمد و رفاه افراد دارند.

تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تعاونی‌ها بهترین و دموکراتیک‌ترین سازمانها و تشکل‌هایی هستند که زمینه تجمیع سرمایه های خرد و بکارگیری نیروهای خلاق و مستعد و با انگیزه برای انجام کارهای گروهی و مشارکتهای کارآفرینانه را فراهم می کنند.

تعاونی‌ها می‌توانند علاوه بر تجمیع سرمایه‌های خرد و ایجاد اشتغال، درآمد حاصل از فعالیت را به نحو مطلوب و عادلانه بین اعضای خود تقسیم کنند.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ ضمن تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در بخش تعاون، تنها راه جذب نقدینگی های مردم را در بهره گیری از ظرفیت تعاونی‌ها می داند.

او می گوید: بخش تعاون در کشور با وجود ظرفیت‌های عظیم، مظلوم و مهجور مانده است و این نگاه باید تغییر کند.

مسکنی می گوید: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که صریحا فرموده‌اند به تعاون اعتقاد دارند و همواره در سخنرانی‌های خود به تعاون و همکاری با مردم تاکید فرموده‌اند، باید در این زمینه با برنامه ریزی وارد عمل شویم و از این ظرفیت عظیم در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهره ببریم.

تنها راه جذب نقدینگی‌های مردم

معاون وزیر کار با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای رشد و شکوفایی تعاونی‌ها معتقد است: صنوف مختلف می‌توانند درحوزه‌های تولید، توزیع و خدمات، تعاونی تاسیس کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

در حال حاضر نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست. با وجود آنکه ایجاد هر فرصت شغلی در صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها به سرمایه گذاری کلان نیاز دارد اما هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون بسیار ارزان تر از سایر بخشها است و می توان با صرف مبالغ پایین تر از ۱۰۰ میلیون تومان حتی ارقام ۲۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومان یک کسب و کار تعاونی ایجاد کرد.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار ـ در گفت وگو با ایسنا، به نقش تعاونی ها در بهبود فضای کسب و کار اشاره کرده و می گوید: لازم است از ظرفیتهای مغفول مانده بخش تعاون به منظور اشتغالزایی، بهبود جریان کسب و کار و کاهش بیکاری در کشور استفاده کنیم.

وی می گوید: کشورهایی نظیر هند به تجمیع سرمایه‌های اندک مردم روی آورده و کسب و کارهای خرد و کوچک خود را بر پایه تعاونی ایجاد کرده اند تا از این طریق هم به توزیع عادلانه درآمد در میان آحاد جامعه کمک شود و هم زمینه ارتقای سطح معیشت خانوار به وجود آید.

به گفته این فعال تعاونی، در سایه مشارکت جمعی است که تعاونی‌ها به رشد و تعالی دست پیدا می کنند و با گسترش فعالیتهای تعاونی، فاصله طبقاتی در کشور کاهش می یابد.

وی تاکید دارد که منابع و اعتبارات در جهت منتفع کردن مردم و جامعه از مزیتهای بخش تعاون باید به سمت اشتغالزایی در تعاونی ها هدایت شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به تاکید کارشناسان و فعالان بخش تعاون بر استفاده از ظرفیتهای بالای تعاونی‌ها، شایسته است که درخصوص بهره گیری از مزیتهای بخش تعاون در توزیع، مصرف، تنظیم بازار به ویژه تجیمع نقدینگی‌ها و سرمایه های موجود جامعه، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد و از پتانسیل های مغفول مانده بخش تعاون در اشتغالزایی و درآمدزایی افراد و فارغ التحصیلان استفاده شود.

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!